Léto je pryč a zima nezačíná být jen nám, lidem, ale i okolní zvěři, která před ní hledá ten nejteplejší úkryt. Problém však může nastat v případě, kdy je tímto úkrytem váš automobil.
V automobilu totiž, přesněji pak v prostoru motoru, hledají úkryt především kuny, které zde už nejednomu člověku překousaly kabely motoru, a my se pak můžeme divit, že auto ne a ne nastartovat. Jen v letošním roce jsme přitom evidovali téměř 700 případů tohoto typu „vandalismu“.
Opravy stojí tisíce korun
Kuny jsou nevypočítavá stvoření a rády způsobují problémy zejména v zimních měsících. Cena oprav takto poškozených aut však mnohdy šplhá k tisícům korun a mohou trvat až týden. Průměrná škoda se mnohdy vyšplhá až k částce 6 500 Kč.
Výjimkou není ani to, že byste v prostoru motoru našli kousky pečiva či jiného odpadu – kuny si je zde nosí coby svačinku. Záhadou je však to, proč vlastně dané kabely překousávají. Samotné kabely totiž nepožírají, jen si s nimi „hrají“.
K překousání však nedochází jen u zapalovacích kabelů, stejná patálie se může přihodit i u brzdových hadiček. Pakliže není problém zjištěn ihned, může dojít k vážnému ohrožení na životě.
Problém se netýká jen vesnic
Dávno přestala platit pověra, že si kuny na kabelech pochutnávají jen na vesnicích a v okolí lesů. Tento problém už zavítal i do měst, zvláště pak na velká sídliště. Kuny se přitom můžou „na místo činu“ vracet stále dokola.
Obrana je většinou neefektivní, řešením je pojištění
Existuje mnoho „vychytávek“, díky kterým byste mohli riziko překousání kabelů alespoň trochu snížit, většinou jsou však neúčinné – kuny jsou na ně již zvyklé. Mezi jednu z nich patří například elektrické rušičky, které seženete za ceny okolo 500 Kč a lze je zakoupit v mnoha autoservisech. Zvuk, který rušička vydává, není lidským uchem slyšitelný, kuny jej však už snáší mnohem hůře.
Další radou, ačkoli mnohdy nereálnou, může být také parkování v garáži. Auta, která jsou odstavena venku, jsou totiž snadným terčem. Mnohdy také stačí, když se kolem auta pohybují psi nebo kočky, kuna se pak k autu většinou sama neodváží.
Velmi často také sázíme na různé spreje, které se aplikují do motorové části vozu. Jejich nevýhodou je však zápach, který zanechávají. Toho se jen tak nezbavíte.
Když to všechno shrneme, dojdeme k závěru, že 100% ochrana, bohužel, opravdu neexistuje. Nejsnadnějším řešením tak zůstává možnost dodatečného připojištění, které si mohou klienti sjednat k povinnému ručení nebo havarijnímu pojištění od Generali Česká pojištovna.
Myslíte si, že manuální převodovka je stále trendy? Jste na omylu. Evropská data ukazují, že zatímco v roce 2020 disponovalo 89 % nových prodaných osobních vozů manuální převodovkou, v roce 2024 se jednalo již jen o 32 %. Obliba vozů s automatickou převodovkou neustále roste. Nezkušeným řidičům pomáhá s řazením a řidič se tak může naplno věnovat řízení.
Automat je pohodlnější, a to nejen pro řidiče, ale i pro posádku, jelikož nedochází k nepříjemnému cukání při přeřazování. Navíc šetří motor, napomáhá k nižší spotřebě a umocňuje požitek z jízdy.
Dalším důvodem je také nabídka. V současné době většina automobilek nabízí většinu svých modelů v automatu. U luxusních značek se za manuální pohon dokonce připlácí. Ve spojení s hybridními modely nebo elektromobily je pak automatická převodovka pro výrobce jasnou volbou.
Tzv. automaty se z pohledu řidiče vyznačují dvěma zásadními odlišnostmi. Místo řadící páky je k dispozici tzv. volič, který bývá u některých modelů umístěn na jiném místě než klasická řadící páka. Dále se liší tím, že zde chybí pedál spojky. Auta s automatickou převodovkou mají pouze dva pedály: brzdu (vlevo) a plyn (vpravo).
Pokud řídíte automat poprvé, měli byste se seznámit s voličem. Některé připomínají řadící páku, ovšem jiné vypadají zcela odlišně. Místo schématu řízení uvidíte písmena (známá také jako polohy převodovky P R N D). Většina modelů má čtyři základní polohy:
Pozor! Model vašeho vozu může mít také stupeň Brzda (Brake - B). Tato poloha je podobná jako u polohy Vpřed (Drive - D), ale vždy, když sundáte nohu z plynu, přiměje auto zabrzdit. Tento systém zamezuje přehřívání brzd při brždění na prudkých svazích (třeba v horách), ale zároveň umožňuje dobití baterie u hybridních vozů.
Automobily s automatickou převodovkou disponují systémem rychlostních stupňů, které se autonomně mění v závislosti na rychlosti vozu. Jinými slovy, automobil sám volí rychlostní stupeň, který je v daném okamžiku nejvhodnější.
Jsou na volantu ve vašem autě z každé strany zahnuté páčky? Pokud ano, jedná se o tzv. pádla, kterými jsou opatřeny některé typy vozů s automatickou převodovkou. Pomocí nich je možné sekvenčně přeřazovat na vyšší nebo nižší rychlostní stupeň.
Tímto způsobem lze zkrátit nebo prodloužit dobu přeřazení na jiný rychlostní stupeň (na který by auto za normálních okolností přeřadilo autonomně) z důvodu zvýšení výkonu a reakceschopnosti vozu při sešlápnutí plynu. Toto ovládání je typické pro sportovní modely. Nováčkům za volantem automobilu s automatickou převodovkou využívání této funkce však rozhodně nedoporučujeme.
Řidičský průkaz skupiny B vás opravňuje k řízení osobního vozu jak s manuální, tak automatickou převodovkou, pokud jste složili závěrečné zkoušky na automobilu s manuálním řazením. Existuje však i varianta řidičského průkazu určená pouze pro automobily s automatickou převodovkou. Tento průkaz získáte po absolvování závěrečných jízd na vozidle s automatickou převodovkou, avšak neumožňuje vám řídit vozy s manuálním řazením.
Máte strach z řízení automatu? Nemějte. Chápeme, že některé prvky manuálního řízení vám budou zprvu chybět. V našem návodu se v 5 jednoduchých krocích dozvíte, jak automat řídit.
Než se vydáte na cestu, nastavte si polohu sedadla. Mějte na paměti, že nohy i ruce by měly být mírně pokrčené. Dokud je motor vypnutý, ujistěte se, že vám vzdálenost od palubní desky umožní sešlápnutí obou pedálů. Zároveň si nastavte zrcátka, abyste měli dobrý výhled.
Zapamatujte si, že plyn je vpravo a brzda je vlevo. Oba pedály byste vždy měli ovládat pravou nohou. Řidiči vozů s manuální převodovkou dělají často tu chybu, že používají levou nohu, kterou jsou zvyklí ovládat spojku. Použití levé nohy v automatu však může vést k nechtěnému sešlápnutí brzy. Proto se ve vozech s automatickou převodovkou levá noha nepoužívá vůbec.
K nastartování vozu lze použít klíč, ačkoliv většina automatů je opatřena kulatým tlačítkem (Start). Mějte také na paměti, že většina moderních modelů má elektrickou ruční brzdu. K odjištění ruční brzdy silně stiskněte brzdový pedál.
Než se vydáte na cestu, doporučujeme, abyste se naučili k čemu jsou určeny jednotlivé polohy voliče P R N D. Tak a můžete vyrazit. Sešlápněte brzdu a ovladač nastavte do polohy Drive (D).
Dříve než své auto zaparkujete, zatáhněte ruční brzdu. Teprve až bude ruční brzda zajištěná, nastavte volič do polohy Parkování (P). Než z vozu vystoupíte, vypněte motor.
Teď, když víte, jak se automat řídí, dáme vám několik tipů pro vaše první bezpečné cesty:
Poloha B (Brake - brzda) v autě s automatickou převodovkou indikuje, že váš vůz brzdí motorem, což zamezuje přehřívání brzd v prudkém svahu a umožňuje rychlejší dobíjení hybridních baterií.
Při předjíždění v autě s automatickou převodovkou upozorněte na manévr pomocí blikačů a pak jemně sešlápněte plyn, aby auto začalo předjíždět. Bude-li potřeba, motor změní převodovou rychlost dle potřeby.
Pro nastartování vozu s automatickou převodovkou sešlápněte brzdu a stiskněte tlačítko START, které nastartuje motor.
Aby vaše cesta byla skutečně bezpečná, nezapomeňte na povinné ručení. U nás věříme, že nejlepším pojištěním je takové, které se přizpůsobí vašemu každodennímu životu. Proto si v naší pojišťovně můžete poskládat takové povinné ručení, které zajistí přesně takové krytí, jaké potřebujete.
Navíc vám budeme k dispozici již od prvního nastartování vozu a nabídneme vám hustou síť autoservisů vybavených nejnovějšími technologiemi. V případě potřeby tak můžete čerpat služeb zdarma a vrátit se na cesty hned jak to bude možné.
Přečtěte si:
Kontrolky v autě – na co si dát pozor?
10 funkcí a tlačítek v autě, o kterých jste pravděpodobně nevěděli