Řízení auta s automatickou převodovkou se může zdát snadné, ale pokud s ním nemáte zkušenosti, může vás několik věcí překvapit. Jak správně ovládat automat, na co si dát pozor a jak se vyvarovat častých chyb? Vysvětlíme vám základní principy řízení auta s automatickou převodovkou.
Myslíte si, že manuální převodovka je stále trendy? Jste na omylu. Evropská data ukazují, že zatímco v roce 2020 disponovalo 89 % nových prodaných osobních vozů manuální převodovkou, v roce 2024 se jednalo již jen o 32 %. Obliba vozů s automatickou převodovkou neustále roste. Nezkušeným řidičům pomáhá s řazením a řidič se tak může naplno věnovat řízení.
Automat je pohodlnější, a to nejen pro řidiče, ale i pro posádku, jelikož nedochází k nepříjemnému cukání při přeřazování. Navíc šetří motor, napomáhá k nižší spotřebě a umocňuje požitek z jízdy.
Dalším důvodem je také nabídka. V současné době většina automobilek nabízí většinu svých modelů v automatu. U luxusních značek se za manuální pohon dokonce připlácí. Ve spojení s hybridními modely nebo elektromobily je pak automatická převodovka pro výrobce jasnou volbou.
Tzv. automaty se z pohledu řidiče vyznačují dvěma zásadními odlišnostmi. Místo řadící páky je k dispozici tzv. volič, který bývá u některých modelů umístěn na jiném místě než klasická řadící páka. Dále se liší tím, že zde chybí pedál spojky. Auta s automatickou převodovkou mají pouze dva pedály: brzdu (vlevo) a plyn (vpravo).
Pokud řídíte automat poprvé, měli byste se seznámit s voličem. Některé připomínají řadící páku, ovšem jiné vypadají zcela odlišně. Místo schématu řízení uvidíte písmena (známá také jako polohy převodovky P R N D). Většina modelů má čtyři základní polohy:
Pozor! Model vašeho vozu může mít také stupeň Brzda (Brake - B). Tato poloha je podobná jako u polohy Vpřed (Drive - D), ale vždy, když sundáte nohu z plynu, přiměje auto zabrzdit. Tento systém zamezuje přehřívání brzd při brždění na prudkých svazích (třeba v horách), ale zároveň umožňuje dobití baterie u hybridních vozů.
Automobily s automatickou převodovkou disponují systémem rychlostních stupňů, které se autonomně mění v závislosti na rychlosti vozu. Jinými slovy, automobil sám volí rychlostní stupeň, který je v daném okamžiku nejvhodnější.
Jsou na volantu ve vašem autě z každé strany zahnuté páčky? Pokud ano, jedná se o tzv. pádla, kterými jsou opatřeny některé typy vozů s automatickou převodovkou. Pomocí nich je možné sekvenčně přeřazovat na vyšší nebo nižší rychlostní stupeň.
Tímto způsobem lze zkrátit nebo prodloužit dobu přeřazení na jiný rychlostní stupeň (na který by auto za normálních okolností přeřadilo autonomně) z důvodu zvýšení výkonu a reakceschopnosti vozu při sešlápnutí plynu. Toto ovládání je typické pro sportovní modely. Nováčkům za volantem automobilu s automatickou převodovkou využívání této funkce však rozhodně nedoporučujeme.
Řidičský průkaz skupiny B vás opravňuje k řízení osobního vozu jak s manuální, tak automatickou převodovkou, pokud jste složili závěrečné zkoušky na automobilu s manuálním řazením. Existuje však i varianta řidičského průkazu určená pouze pro automobily s automatickou převodovkou. Tento průkaz získáte po absolvování závěrečných jízd na vozidle s automatickou převodovkou, avšak neumožňuje vám řídit vozy s manuálním řazením.
Máte strach z řízení automatu? Nemějte. Chápeme, že některé prvky manuálního řízení vám budou zprvu chybět. V našem návodu se v 5 jednoduchých krocích dozvíte, jak automat řídit.
Než se vydáte na cestu, nastavte si polohu sedadla. Mějte na paměti, že nohy i ruce by měly být mírně pokrčené. Dokud je motor vypnutý, ujistěte se, že vám vzdálenost od palubní desky umožní sešlápnutí obou pedálů. Zároveň si nastavte zrcátka, abyste měli dobrý výhled.
Zapamatujte si, že plyn je vpravo a brzda je vlevo. Oba pedály byste vždy měli ovládat pravou nohou. Řidiči vozů s manuální převodovkou dělají často tu chybu, že používají levou nohu, kterou jsou zvyklí ovládat spojku. Použití levé nohy v automatu však může vést k nechtěnému sešlápnutí brzy. Proto se ve vozech s automatickou převodovkou levá noha nepoužívá vůbec.
K nastartování vozu lze použít klíč, ačkoliv většina automatů je opatřena kulatým tlačítkem (Start). Mějte také na paměti, že většina moderních modelů má elektrickou ruční brzdu. K odjištění ruční brzdy silně stiskněte brzdový pedál.
Než se vydáte na cestu, doporučujeme, abyste se naučili k čemu jsou určeny jednotlivé polohy voliče P R N D. Tak a můžete vyrazit. Sešlápněte brzdu a ovladač nastavte do polohy Drive (D).
Dříve než své auto zaparkujete, zatáhněte ruční brzdu. Teprve až bude ruční brzda zajištěná, nastavte volič do polohy Parkování (P). Než z vozu vystoupíte, vypněte motor.
Teď, když víte, jak se automat řídí, dáme vám několik tipů pro vaše první bezpečné cesty:
Poloha B (Brake - brzda) v autě s automatickou převodovkou indikuje, že váš vůz brzdí motorem, což zamezuje přehřívání brzd v prudkém svahu a umožňuje rychlejší dobíjení hybridních baterií.
Při předjíždění v autě s automatickou převodovkou upozorněte na manévr pomocí blikačů a pak jemně sešlápněte plyn, aby auto začalo předjíždět. Bude-li potřeba, motor změní převodovou rychlost dle potřeby.
Pro nastartování vozu s automatickou převodovkou sešlápněte brzdu a stiskněte tlačítko START, které nastartuje motor.
Aby vaše cesta byla skutečně bezpečná, nezapomeňte na povinné ručení. U nás věříme, že nejlepším pojištěním je takové, které se přizpůsobí vašemu každodennímu životu. Proto si v naší pojišťovně můžete poskládat takové povinné ručení, které zajistí přesně takové krytí, jaké potřebujete.
Navíc vám budeme k dispozici již od prvního nastartování vozu a nabídneme vám hustou síť autoservisů vybavených nejnovějšími technologiemi. V případě potřeby tak můžete čerpat služeb zdarma a vrátit se na cesty hned jak to bude možné.
Přečtěte si:
Kontrolky v autě – na co si dát pozor?
10 funkcí a tlačítek v autě, o kterých jste pravděpodobně nevěděli
Dopravní nehody jsou bohužel jednou z častých příčin úmrtí dětí na celém světě. Podle údajů poskytnutých Evropským parlamentem tvoří děti do 15 let 2 % obětí na evropských silnicích. Výzkum uvádí, že používání dětské autosedačky může snížit riziko úmrtí až o 75 % a zranění o 90 %. Podívejte se na našeho průvodce, který vám pomůže zorientovat se ve světě autosedaček a zajistit bezpečné cestování pro malé i velké.
V České republice je povinnost používat bezpečnostní pásy a dětské zádržné systémy podle nařízení vlády Zákonu č. 361/2000 Sb o provozu na pozemních komunikacích § 6:
Tento zákon stanovuje povinnosti řidičů a přepravovaných osob týkající se použití bezpečnostních pásů a dětských autosedaček.
Je také zakázáno přepravovat dítě v autosedačce otočené proti směru jízdy na sedadle vybaveném airbagem, pokud tento airbag nebyl deaktivován.
Děti s hmotností do 36 kg a výškou do 150 cm musí být přepravovány v autosedačce odpovídající jejich hmotnosti a tělesným rozměrům.
Dětské autosedačky musí splňovat přísné bezpečnostní požadavky, což je samozřejmé, protože mají velmi důležitou úlohu, a to chránit život dítěte. Doposud jsme se na štítcích setkávali s označením „E“ a také s označením „R44“ a „R129“, které potvrzovaly, že autosedačka splňuje předpisy EU nebo OSN.
Starší typ normy ECE R44 byl zaveden v roce 1982 a novější norma ECE R129 vstoupila v platnost v roce 2013. Do 31. 8. 2024 bylo možné v obchodech zakoupit oba typy autosedaček.
Stará norma rozdělovala děti do skupin na základě váhových kategorií a také neměla tak přísná kritéria pro testování autosedaček jako norma ECE R129. Norma ECE R44/04 testovala pouze čelní a zadní náraz. Testovací figurína měla také pouze 4 senzory, takže ve srovnání s novou normou ECE R129 nejsou autosedačky tak bezpečné.
Důležitým datem pro dětské autosedačky bylo 1. září 2024. Od tohoto data je možné v Evropské unii prodávat pouze autosedačky, které splňují normu ECE R129. To znamená, že výrobci již nebudou moci nabízet nové modely autosedaček, které splňují pouze normu ECE R44. Pro rodiče to znamená, že nové autosedačky, které jsou k dispozici na trhu, jsou zaručeně bezpečnější a modernější, v souladu s nejnovějšími bezpečnostními normami.
Pokud máte doma autosedačku s certifikátem R44, můžete ji používat až do konce její životnosti nebo do jejího poškození. Není tedy nutné starší autosedačku ihned vyměnit, pokud je stále funkční a bezpečná.
Nové nařízení se vztahuje především na nově vyráběné a nově prodávané autosedačky. Z hlediska bezpečnosti je však rozhodně správným krokem pořídit dítěti autosedačku s novým označením.
Novější norma ECE R129, známá také jako i-Size, byla zavedena v roce 2013 s cílem odstranit nedostatky normy R44 a zvýšit bezpečnost dětí v autosedačkách. Hlavní rozdíl oproti normě R44 spočívá v tom, že i-Size se zaměřuje na výšku dítěte, nikoli na jeho hmotnost. To rodičům usnadňuje výběr správné autosedačky, protože výška dítěte je lepším ukazatelem toho, zda je dítě připraveno na přechod do jiné kategorie autosedačky.
Hlavní rozdíly R129 oproti R44 jsou následující:
Testování bočního nárazu: Na rozdíl od normy R44 vyžaduje i-Size testování autosedaček na boční náraz, což výrazně zvyšuje bezpečnost dítěte v případě nehody.
Povinné používání systému ISOFIX: ISOFIX je systém, který umožňuje snadnou a správnou instalaci autosedačky přímo do vozidla pomocí pevných bodů v sedadle. Tento systém minimalizuje riziko nesprávné instalace, které bylo běžné při používání autosedaček s označením R44.
Testování figurín: Pro testování figurín podle normy R44 byly zapotřebí pouze 4 snímače. Avšak nová norma R129 nařizuje při crashtestech použít na figuríně až 32 senzorů.
Výběr správné dětské autosedačky je důležitý, protože ji dítě používá mnohem déle než dětské vajíčko. Na rozdíl od všeobecného přesvědčení doba, po kterou musí dítě používat autosedačku, nezávisí na jeho věku, ale na jeho výšce. Dítě již nemusí používat dětskou autosedačku, když dosáhne výšky alespoň 150 cm.
Zákon v České republice vyžaduje, aby děti s tělesnou hmotností do 36 kg a výškou do 150 cm byly přepravovány v dětském zádržném systému, který odpovídá jejich hmotnosti a tělesné velikosti. To znamená, že děti s výškou menší než 150 cm musí během jízdy sedět v dětské autosedačce umístěné vpředu nebo vzadu, dokud nemohou bezpečně používat bezpečnostní pásy.
Studie prokázaly, že více než polovinu dětských autosedaček rodiče namontovali nesprávně, proto se vždy ujistěte, že dodržujete pokyny výrobce, a pokud je to možné, vyžádejte si ukázku správného použití. Autosedačka by měla po instalaci bezpečně držet, přičemž by se neměla téměř vůbec pohybovat, a hlava dítěte by nikdy neměla být výš, než je horní část opěrky hlavy.
Přečtěte si:
Průvodce pro bezpečnou přepravu dětí v autě: od novorozenců po teenagery
I správné sezení v autě může být věda. Ukážeme si, jak na něj
Správné uložení věcí v autě může mnohdy zachránit i život
Jaké zásady dodržet, aby byla jízda vždy bezpečná pro všechny?