Doba na přečtení článku jsou 4 minuty

Povinná výbava automobilu – vše, co potřebujete vědět, a rozdíly v jednotlivých zemích

Řízení auta není jen o autě a řidičských dovednostech, které jsou zpečetěny řidičským průkazem. Zahrnuje také další náležitosti, které jsou pro každého řidiče povinné. Jednou z nich je i povinná výbava automobilu. Řízení s sebou nese odpovědnost nejen vůči sobě, ale také vůči ostatním účastníkům silničního provozu. V tomto článku se podíváme na základní povinnou výbavu, kterou byste měli mít vždy v autě vždy, ale také na rozdíly mezi letní a zimní povinnou výbavou a na to, jak se liší v různých zemích.

Základní povinná výbava pro automobil

Povinná výbava řidičů je základním pravidlem na většině silnic po celém světě. I když jsou některé věci v povinné výbavě vozu pevně stanoveny, může být součástí povinné výbavy i doporučená výbava, ke které se dostaneme později. 

To, že je tato výbava povinná pro každého řidiče, není jen tak pro legraci. Jde o naši bezpečnost a bezpečnost ostatních účastníků silničního provozu v případě nehody, poruchy nebo havárie, takže v žádném případě nepodceňujte důležitost toho, abyste povinnou výbavu ve svém voze měli. 

Stručný přehled povinné výbavy

  • Lékárnička do auta (autolékárnička) – v případě záchrany života nebo naléhavého ošetření. 

  • Výstražný trojúhelník – pro zabezpečení místa.

  • Reflexní vesta – je určena k ochraně vás i ostatních osob mimo vozidlo.

  • Sada na opravu pneumatik (zvedák, klíč na kola) + náhradní kolo – pro případ, že byste měli defekt, je zde náhradní kolo.

Autolékárnička

Po roce 2018 můžeme jezdit i s lékárničkou, která je po záruce, ale tato lékárnička musí mít neporušený obal nebo v ní nesmí nic chybět. Pokud chcete něco z lékárničky ještě použít, měli byste ji doplnit. Nové autolékárničky již nemají ani datum spotřeby.

Podle vyhlášky musí být v autolékárničce následující základní výbava:

  • Hotový obvaz s polštářkem

  • Hotový obvaz se dvěma polštářky

  • Náplast hladká cívka

  • Obinadlo škrtící pryžové

  • Rukavice pryžové (latexové)

  • Izotermická fólie min 200x140 cm

  • Nůžky

Výstražný trojúhelník

Rozměry výstražného trojúhelníku by měly být přibližně 45 centimetrů. Důležité je umístit jej na pravý okraj vozovky ve vzdálenosti nejméně 50 metrů za vozidlem. Pokud jedete po dálnici, doporučujeme tuto vzdálenost zvýšit až na 100 metrů. 

Reflexní vesta

Reflexní vesta je vyžadovaným vybavením pro vozidla a měla by být v souladu s normou EN 471 nebo EN ISO 20471:2013. Je povinná pro řidiče, avšak každý řidič by měl mít v autě vesty i pro přesný počet spolujezdců, které v autě má. V některých zemích je však mít tolik vest, kolik je v autě lidí povinností. Vestu je třeba mít uloženou na snadno dostupném místě, neboť ji musíte mít na sobě oblečenou již před vystoupením z auta.

Sada na opravu pneumatik (zvedák, klíč na kola) + náhradní kolo

Pokud je vozidlo vybaveno systémem signalizace propíchnutí a nouzovým dojezdem na „dojezdových pneumatikách“, nemusí být rezervní kolo součástí výbavy. Těmto povinnostem se vyhnou i ti, kteří se při výměně nebo opravě poškozené pneumatiky mohou spolehnout na nepřetržitou asistenční službu (služba pro případ defektu na celém území ČR). Pokud však nespadáte ani do jednoho z těchto kritérií, je nezbytné mít s sebou sadu na opravu pneumatik, náhradní pneumatiku a vhodné nářadí na výměnu.

Doporučená výbava do auta

Kromě povinné výbavy, jak jsme již v úvodu zmiňovali, existuje i seznam doporučené výbavy do auta, kterou si můžete do pořídit. Přestože není povinná, není na škodu některé předměty ve svém vozidle mít.

  • Hasicí přístroj

  • Startovací kabely

  • Tažné lano

  • Náhradní žárovky a pojistky

  • Kanystr s rezervním palivem

  • Silnější baterka

  • Smetáček, škrabka

Generali Česká pojišťovna

Rozdíl mezi letní a zimní povinnou výbavou

To, co platí do povinné výbavy každého jednoho auta, jsme již rozebírali v textu výše, jde o lékárničku, reflexní vestu, výstražný trojúhelník, sadu pro opravu pneumatik a náhradní kolo. Všechny tyto věci jsou povinné bez ohledu na roční období.

Nicméně, zimní povinná výbava se přece jen o něco liší. Do povinné zimní výbavy se od 1. listopadu do 31. března zařazuje i to, že všichni řidiči jsou povinni během tohoto období nasadit na auto zimní pneumatiky v případě, že:

  • se na cestě nachází souvislá vrstva ledu, sněhu nebo námrazy,

  • se předpokládá, že se může vyskytnout sníh, námraza nebo led na vozovce.

Co se týče zimních pneumatik, ty musí být označeny jako M+S a hloubka dezénu by měla být minimálně 4 mm.

Do zimní povinné výbavy patří i to, že v některých úsecích jsou povinné sněhové řetězy.

Jaký je význam kvalitních pneumatik v zimní povinné výbavě?

Zimní pneumatiky jsou důležité nejen pro bezproblémovou jízdu, ale hlavně pro bezpečnost na zasněžených či ledových cestách. Kvalitní zimní pneumatiky poskytují lepší trakci, kratší brzdný rozsah a stabilitu při náročných podmínkách v zimě. Zajišťují, že vozidlo je schopno rychle a spolehlivě reagovat na nečekané situace.

 

Aktualita povinné výbavy

Povinná výbava pro řidiče se může měnit v průběhu času v závislosti na nových předpisech a požadavcích. Proto je důležité být vždy dobře informován o nejnovějších aktualitách týkajících se povinné výbavy ve vašem vozidle. Kde však můžete najít spolehlivé a aktuální informace o tomto tématu?

Pomoci by vám s tím mohly oficiální webové stránky státních orgánů, webové stránky ministerstva dopravy a vnitra, automobilové kluby, fóra nebo i relevantní média.

 

Povinná výbava pro nejnavštěvovanější země

V souvislosti s povinnou výbavou je důležité říci, že to, co platí u nás v Česku, nemusí platit automaticky i v jiných zemích. My jsme si pro vás připravili seznam nejčastěji navštěvovaných zemí autem a seznam věcí, které patří do povinné výbavy aut pro konkrétní zemi.

Rakousko

Reflexní vesta je povinná pro řidiče, avšak pro spolujezdce je pouze jako doporučená. Oblečenou ji musíte mít jen v případě, že vystoupíte z auta. Lékárnička a výstražný trojúhelník patří také k povinné výbavě v Rakousku. Je zakázáno používat palubní kamery. Při vjezdu do některých měst je vyžadována emisní plaketa.

Polsko

V povinné výbavě v Polsku není například autolékárnička povinnou součástí, ale pouze volitelnou. Naopak, povinnými prvky jsou výstražný trojúhelník a pro vozidla registrovaná v Polsku dokonce také hasicí přístroj. 

Německo

Reflexní vesta je v Německu součástí povinné výbavy pouze pro majitele vozidel registrovaných v Německu. Co se týče výstražného trojúhelníku, německá registrační auta jsou povinna jej mít, zatímco u vozidel registrovaných v jiných zemích platí pravidla jejich registrace. Motocyklisté jsou povinni mít výstražný trojúhelník. Lékárnička je povinnou součástí jak pro řidiče aut, tak pro motocyklisty. Na rozdíl od řidičů automobilů musí motocyklisté svítit i během dne.

Chorvatsko

V každém vozidle musí být výstražný trojúhelník (u přívěsného vozíku jsou požadovány dva). V případě závady a následného opuštění vozidla je pro všechny cestující, včetně těch na motocyklech, povinností nosit reflexní vestu. Komerční vozidla by měla mít hasicí přístroj. Mimo motocykly je také vyžadováno vozit lékárničku.

Maďarsko

V Maďarsku je povinné celodenní svícení. V autě musí být tolik vest, kolik je v něm pasažérů a podstatné je to, že se vesty musí nacházet na dosah ruky. Nesmějí být v kufru. Pro všechna dvoustopá vozidla platí povinnost mít výstražný trojúhelník a autolékárničku.

Itálie

V Itálii je povinné denní svícení jen pro mopedy a motocykly, avšak auta musí svítit na dálnicích a tunelech. Co se týče samotné povinné výbavy, v autě musíte mít vesty pro všechny pasažéry a výstražný trojúhelník. Lékárničku mít v autě nemusíte, je to doporučená výbava.

Slovensko

Celodenní svícení je povinné. K povinnému vybavení patří reflexní vesta pro všechny pasažéry, kteří se pohybují mimo vozidlo, lékárnička a výstražný trojúhelník. Hasicí přístroj povinen není, avšak je povinen pro vozidla, která mají nad 3,5 tuny.

 

Důležitost dodržování povinné výbavy

Důležitost dodržování povinné výbavy by neměla být podceňována a brána na lehkou váhu. Pokud je něco uvedeno jako „povinné“ snažte se to zajistit, protože se tak mimo jiné vyhnete také možným pokutám, které vám hrozí. Povinná výbava zvyšuje bezpečnost všech řidičů a ostatních účastníků silničního provozu. Nedodržování těchto předpisů není jen v rozporu se zákonem, ale představuje i vážné riziko pro vás i ostatních. Bezpečnost by měla být vždy na prvním místě a dodržování povinné výbavy je jedním z klíčových kroků k tomu, abychom na cestách byli všichni v bezpečí.

Pokud rádi cestujete autem do okolních států, vždy si před vstupem do konkrétní země zkontrolujte na internetu také předpisy dané i země i zemí, přes které budete projíždět. Předejdete tím možným komplikacím, překvapením i vysokým pokutám, které vám hrozí za nerespektování předpisů.

 

19.03.2025

Jak řídit auto s automatickou převodovkou? Tipy pro nováčky

Myslíte si, že manuální převodovka je stále trendy? Jste na omylu. Evropská data ukazují, že zatímco v roce 2020 disponovalo 89 % nových prodaných osobních vozů manuální převodovkou, v roce 2024 se jednalo již jen o 32 %. Obliba vozů s automatickou převodovkou neustále roste. Nezkušeným řidičům pomáhá s řazením a řidič se tak může naplno věnovat řízení.

Automat je pohodlnější, a to nejen pro řidiče, ale i pro posádku, jelikož nedochází k nepříjemnému cukání při přeřazování. Navíc šetří motor, napomáhá k nižší spotřebě a umocňuje požitek z jízdy.

Dalším důvodem je také nabídka. V současné době většina automobilek nabízí většinu svých modelů v automatu. U luxusních značek se za manuální pohon dokonce připlácí. Ve spojení s hybridními modely nebo elektromobily je pak automatická převodovka pro výrobce jasnou volbou.

Jak fungují auta s automatickou převodovkou?

Tzv. automaty se z pohledu řidiče vyznačují dvěma zásadními odlišnostmi. Místo řadící páky je k dispozici tzv. volič, který bývá u některých modelů umístěn na jiném místě než klasická řadící páka. Dále se liší tím, že zde chybí pedál spojky. Auta s automatickou převodovkou mají pouze dva pedály: brzdu (vlevo) a plyn (vpravo).

Volič

Pokud řídíte automat poprvé, měli byste se seznámit s voličem. Některé připomínají řadící páku, ovšem jiné vypadají zcela odlišně. Místo schématu řízení uvidíte písmena (známá také jako polohy převodovky P R N D). Většina modelů má čtyři základní polohy:

  • Parkování (Parking - P). Tuto polohu je třeba zvolit, když je auto zaparkované. Některé značky umisťují tento stupeň z bezpečnostních důvodů na řadící páce na samostatné tlačítko.
  • Neutrál nebo volnoběh (Neutral - N). Známý také jako mrtvá rychlost. Přepněte do této polohy v případě, že nakrátko zastavíte, např. když čekáte až někdo nastoupí, přičemž motor pořád běží.
  • Vpřed (Drive - D). Tuto polohu zařaďte, když chcete, aby vůz jel vpřed. Některé modely mají také stupeň Sport či sportovní jízda (S), který umocňuje sportovní prožitek z jízdy.
  • Zpátečka nebo zpětný chod (Reverse - R). Chcete-li couvat, zařaďte vždy R.
 

Pozor! Model vašeho vozu může mít také stupeň Brzda (Brake - B). Tato poloha je podobná jako u polohy Vpřed (Drive - D), ale vždy, když sundáte nohu z plynu, přiměje auto zabrzdit. Tento systém zamezuje přehřívání brzd při brždění na prudkých svazích (třeba v horách), ale zároveň umožňuje dobití baterie u hybridních vozů.

Jak fungují rychlostní stupně u auta s automatickou převodovkou

Automobily s automatickou převodovkou disponují systémem rychlostních stupňů, které se autonomně mění v závislosti na rychlosti vozu. Jinými slovy, automobil sám volí rychlostní stupeň, který je v daném okamžiku nejvhodnější.

 

Pedály v automobilu s automatickou převodovkou

  • Levý pedál: brzdový pedál. Funguje stejně jako u aut s manuální převodovkou.
  • Pravý pedál: plynový pedál. Stejně jako u manuálu, při jeho sešlápnutí se dá auto do pohybu, a to vpřed, máte-li nastavenou polohu D nebo vzad, máte-li nastavenou polohu R.

Mechanické ovládání automatické převodovky

Jsou na volantu ve vašem autě z každé strany zahnuté páčky? Pokud ano, jedná se o tzv. pádla, kterými jsou opatřeny některé typy vozů s automatickou převodovkou. Pomocí nich je možné sekvenčně přeřazovat na vyšší nebo nižší rychlostní stupeň.

Tímto způsobem lze zkrátit nebo prodloužit dobu přeřazení na jiný rychlostní stupeň (na který by auto za normálních okolností přeřadilo autonomně) z důvodu zvýšení výkonu a reakceschopnosti vozu při sešlápnutí plynu. Toto ovládání je typické pro sportovní modely. Nováčkům za volantem automobilu s automatickou převodovkou využívání této funkce však rozhodně nedoporučujeme.

Řidičský průkaz pro řízení osobního vozidla s automatickou převodovkou

Řidičský průkaz skupiny B vás opravňuje k řízení osobního vozu jak s manuální, tak automatickou převodovkou, pokud jste složili závěrečné zkoušky na automobilu s manuálním řazením. Existuje však i varianta řidičského průkazu určená pouze pro automobily s automatickou převodovkou. Tento průkaz získáte po absolvování závěrečných jízd na vozidle s automatickou převodovkou, avšak neumožňuje vám řídit vozy s manuálním řazením.

Jak řídit automobil s automatickou převodovkou?

Máte strach z řízení automatu? Nemějte. Chápeme, že některé prvky manuálního řízení vám budou zprvu chybět. V našem návodu se v 5 jednoduchých krocích dozvíte, jak automat řídit.

2564153_GeneraliCzechiaInfographic-Howtodriveanautomaticcar_2_030625 (1).jpg

1. Nastavte si sedadlo a zrcátka

Než se vydáte na cestu, nastavte si polohu sedadla. Mějte na paměti, že nohy i ruce by měly být mírně pokrčené. Dokud je motor vypnutý, ujistěte se, že vám vzdálenost od palubní desky umožní sešlápnutí obou pedálů. Zároveň si nastavte zrcátka, abyste měli dobrý výhled.

2. Zvykněte si na pedály

Zapamatujte si, že plyn je vpravo a brzda je vlevo. Oba pedály byste vždy měli ovládat pravou nohou. Řidiči vozů s manuální převodovkou dělají často tu chybu, že používají levou nohu, kterou jsou zvyklí ovládat spojku. Použití levé nohy v automatu však může vést k nechtěnému sešlápnutí brzy. Proto se ve vozech s automatickou převodovkou levá noha nepoužívá vůbec.

3. Nastartujte motor a odjistěte ruční brzdu

K nastartování vozu lze použít klíč, ačkoliv většina automatů je opatřena kulatým tlačítkem (Start). Mějte také na paměti, že většina moderních modelů má elektrickou ruční brzdu. K odjištění ruční brzdy silně stiskněte brzdový pedál.

4. Zapamatujte si polohy voliče

Než se vydáte na cestu, doporučujeme, abyste se naučili k čemu jsou určeny jednotlivé polohy voliče P R N D. Tak a můžete vyrazit. Sešlápněte brzdu a ovladač nastavte do polohy Drive (D).

5. Pro parkování nastavte volič do polohy Parkování (P)

Dříve než své auto zaparkujete, zatáhněte ruční brzdu. Teprve až bude ruční brzda zajištěná, nastavte volič do polohy Parkování (P). Než z vozu vystoupíte, vypněte motor.

Generali Česká pojišťovna

Tipy, jak poprvé řídit auto s automatickou převodovkou 

Teď, když víte, jak se automat řídí, dáme vám několik tipů pro vaše první bezpečné cesty:

  • Řízení automatu se nebojte.
  • Uvědomte si, že se nemusíte soustředit na řazení, ale můžete se zaměřit na kvalitu řízení.
  • Pokud jste zvyklí na manuální řízení, budete mít zafixované určité reflexy. Ale pamatujte na to, že levou nohu prostě nesmíte používat.
  • Nikdy neměňte polohu voliče, když je vozidlo v pohybu.
  • Pokud je vaše auto taženo jiným autem, nastavte volič do polohy Neutral (N).
  • Když zastavíte ve svahu, aktivujte funkci Auto Hold, abyste nesjeli dolů. Automobil zamkne kola a při sešlápnutí plynu se bude pohybovat pouze vpřed.

Rychlý přehled pro nováčky

Co znamená B v autě s automatickou převodovkou?

Poloha B (Brake - brzda) v autě s automatickou převodovkou indikuje, že váš vůz brzdí motorem, což zamezuje přehřívání brzd v prudkém svahu a umožňuje rychlejší dobíjení hybridních baterií.

Jak předjíždět s autem s automatickou převodovkou?

Při předjíždění v autě s automatickou převodovkou upozorněte na manévr pomocí blikačů a pak jemně sešlápněte plyn, aby auto začalo předjíždět. Bude-li potřeba, motor změní převodovou rychlost dle potřeby.

Jak nastartovat automat?

Pro nastartování vozu s automatickou převodovkou sešlápněte brzdu a stiskněte tlačítko START, které nastartuje motor.

 

Aby vaše cesta byla skutečně bezpečná, nezapomeňte na povinné ručení. U nás věříme, že nejlepším pojištěním je takové, které se přizpůsobí vašemu každodennímu životu. Proto si v naší pojišťovně můžete poskládat takové povinné ručení, které zajistí přesně takové krytí, jaké potřebujete.

Navíc vám budeme k dispozici již od prvního nastartování vozu a nabídneme vám hustou síť autoservisů vybavených nejnovějšími technologiemi. V případě potřeby tak můžete čerpat služeb zdarma a vrátit se na cesty hned jak to bude možné.

Přečtěte si:

Kontrolky v autě – na co si dát pozor?

10 funkcí a tlačítek v autě, o kterých jste pravděpodobně nevěděli

9 tipů pro začínající řidiče

Vyberte kategorii