Řízení auta není jen o autě a řidičských dovednostech, které jsou zpečetěny řidičským průkazem. Zahrnuje také další náležitosti, které jsou pro každého řidiče povinné. Jednou z nich je i povinná výbava automobilu. Řízení s sebou nese odpovědnost nejen vůči sobě, ale také vůči ostatním účastníkům silničního provozu. V tomto článku se podíváme na základní povinnou výbavu, kterou byste měli mít vždy v autě vždy, ale také na rozdíly mezi letní a zimní povinnou výbavou a na to, jak se liší v různých zemích.
Povinná výbava řidičů je základním pravidlem na většině silnic po celém světě. I když jsou některé věci v povinné výbavě vozu pevně stanoveny, může být součástí povinné výbavy i doporučená výbava, ke které se dostaneme později.
To, že je tato výbava povinná pro každého řidiče, není jen tak pro legraci. Jde o naši bezpečnost a bezpečnost ostatních účastníků silničního provozu v případě nehody, poruchy nebo havárie, takže v žádném případě nepodceňujte důležitost toho, abyste povinnou výbavu ve svém voze měli.
Lékárnička do auta (autolékárnička) – v případě záchrany života nebo naléhavého ošetření.
Výstražný trojúhelník – pro zabezpečení místa.
Reflexní vesta – je určena k ochraně vás i ostatních osob mimo vozidlo.
Sada na opravu pneumatik (zvedák, klíč na kola) + náhradní kolo – pro případ, že byste měli defekt, je zde náhradní kolo.
Autolékárnička
Po roce 2018 můžeme jezdit i s lékárničkou, která je po záruce, ale tato lékárnička musí mít neporušený obal nebo v ní nesmí nic chybět. Pokud chcete něco z lékárničky ještě použít, měli byste ji doplnit. Nové autolékárničky již nemají ani datum spotřeby.
Podle vyhlášky musí být v autolékárničce následující základní výbava:
Hotový obvaz s polštářkem
Hotový obvaz se dvěma polštářky
Náplast hladká cívka
Obinadlo škrtící pryžové
Rukavice pryžové (latexové)
Izotermická fólie min 200x140 cm
Nůžky
Výstražný trojúhelník
Rozměry výstražného trojúhelníku by měly být přibližně 45 centimetrů. Důležité je umístit jej na pravý okraj vozovky ve vzdálenosti nejméně 50 metrů za vozidlem. Pokud jedete po dálnici, doporučujeme tuto vzdálenost zvýšit až na 100 metrů.
Reflexní vesta
Reflexní vesta je vyžadovaným vybavením pro vozidla a měla by být v souladu s normou EN 471 nebo EN ISO 20471:2013. Je povinná pro řidiče, avšak každý řidič by měl mít v autě vesty i pro přesný počet spolujezdců, které v autě má. V některých zemích je však mít tolik vest, kolik je v autě lidí povinností. Vestu je třeba mít uloženou na snadno dostupném místě, neboť ji musíte mít na sobě oblečenou již před vystoupením z auta.
Sada na opravu pneumatik (zvedák, klíč na kola) + náhradní kolo
Pokud je vozidlo vybaveno systémem signalizace propíchnutí a nouzovým dojezdem na „dojezdových pneumatikách“, nemusí být rezervní kolo součástí výbavy. Těmto povinnostem se vyhnou i ti, kteří se při výměně nebo opravě poškozené pneumatiky mohou spolehnout na nepřetržitou asistenční službu (služba pro případ defektu na celém území ČR). Pokud však nespadáte ani do jednoho z těchto kritérií, je nezbytné mít s sebou sadu na opravu pneumatik, náhradní pneumatiku a vhodné nářadí na výměnu.
Kromě povinné výbavy, jak jsme již v úvodu zmiňovali, existuje i seznam doporučené výbavy do auta, kterou si můžete do pořídit. Přestože není povinná, není na škodu některé předměty ve svém vozidle mít.
Hasicí přístroj
Startovací kabely
Tažné lano
Náhradní žárovky a pojistky
Kanystr s rezervním palivem
Silnější baterka
Smetáček, škrabka
To, co platí do povinné výbavy každého jednoho auta, jsme již rozebírali v textu výše, jde o lékárničku, reflexní vestu, výstražný trojúhelník, sadu pro opravu pneumatik a náhradní kolo. Všechny tyto věci jsou povinné bez ohledu na roční období.
Nicméně, zimní povinná výbava se přece jen o něco liší. Do povinné zimní výbavy se od 1. listopadu do 31. března zařazuje i to, že všichni řidiči jsou povinni během tohoto období nasadit na auto zimní pneumatiky v případě, že:
se na cestě nachází souvislá vrstva ledu, sněhu nebo námrazy,
se předpokládá, že se může vyskytnout sníh, námraza nebo led na vozovce.
Co se týče zimních pneumatik, ty musí být označeny jako M+S a hloubka dezénu by měla být minimálně 4 mm.
Do zimní povinné výbavy patří i to, že v některých úsecích jsou povinné sněhové řetězy.
Zimní pneumatiky jsou důležité nejen pro bezproblémovou jízdu, ale hlavně pro bezpečnost na zasněžených či ledových cestách. Kvalitní zimní pneumatiky poskytují lepší trakci, kratší brzdný rozsah a stabilitu při náročných podmínkách v zimě. Zajišťují, že vozidlo je schopno rychle a spolehlivě reagovat na nečekané situace.
Povinná výbava pro řidiče se může měnit v průběhu času v závislosti na nových předpisech a požadavcích. Proto je důležité být vždy dobře informován o nejnovějších aktualitách týkajících se povinné výbavy ve vašem vozidle. Kde však můžete najít spolehlivé a aktuální informace o tomto tématu?
Pomoci by vám s tím mohly oficiální webové stránky státních orgánů, webové stránky ministerstva dopravy a vnitra, automobilové kluby, fóra nebo i relevantní média.
V souvislosti s povinnou výbavou je důležité říci, že to, co platí u nás v Česku, nemusí platit automaticky i v jiných zemích. My jsme si pro vás připravili seznam nejčastěji navštěvovaných zemí autem a seznam věcí, které patří do povinné výbavy aut pro konkrétní zemi.
Reflexní vesta je povinná pro řidiče, avšak pro spolujezdce je pouze jako doporučená. Oblečenou ji musíte mít jen v případě, že vystoupíte z auta. Lékárnička a výstražný trojúhelník patří také k povinné výbavě v Rakousku. Je zakázáno používat palubní kamery. Při vjezdu do některých měst je vyžadována emisní plaketa.
V povinné výbavě v Polsku není například autolékárnička povinnou součástí, ale pouze volitelnou. Naopak, povinnými prvky jsou výstražný trojúhelník a pro vozidla registrovaná v Polsku dokonce také hasicí přístroj.
Reflexní vesta je v Německu součástí povinné výbavy pouze pro majitele vozidel registrovaných v Německu. Co se týče výstražného trojúhelníku, německá registrační auta jsou povinna jej mít, zatímco u vozidel registrovaných v jiných zemích platí pravidla jejich registrace. Motocyklisté jsou povinni mít výstražný trojúhelník. Lékárnička je povinnou součástí jak pro řidiče aut, tak pro motocyklisty. Na rozdíl od řidičů automobilů musí motocyklisté svítit i během dne.
V každém vozidle musí být výstražný trojúhelník (u přívěsného vozíku jsou požadovány dva). V případě závady a následného opuštění vozidla je pro všechny cestující, včetně těch na motocyklech, povinností nosit reflexní vestu. Komerční vozidla by měla mít hasicí přístroj. Mimo motocykly je také vyžadováno vozit lékárničku.
V Maďarsku je povinné celodenní svícení. V autě musí být tolik vest, kolik je v něm pasažérů a podstatné je to, že se vesty musí nacházet na dosah ruky. Nesmějí být v kufru. Pro všechna dvoustopá vozidla platí povinnost mít výstražný trojúhelník a autolékárničku.
V Itálii je povinné denní svícení jen pro mopedy a motocykly, avšak auta musí svítit na dálnicích a tunelech. Co se týče samotné povinné výbavy, v autě musíte mít vesty pro všechny pasažéry a výstražný trojúhelník. Lékárničku mít v autě nemusíte, je to doporučená výbava.
Celodenní svícení je povinné. K povinnému vybavení patří reflexní vesta pro všechny pasažéry, kteří se pohybují mimo vozidlo, lékárnička a výstražný trojúhelník. Hasicí přístroj povinen není, avšak je povinen pro vozidla, která mají nad 3,5 tuny.
Důležitost dodržování povinné výbavy by neměla být podceňována a brána na lehkou váhu. Pokud je něco uvedeno jako „povinné“ snažte se to zajistit, protože se tak mimo jiné vyhnete také možným pokutám, které vám hrozí. Povinná výbava zvyšuje bezpečnost všech řidičů a ostatních účastníků silničního provozu. Nedodržování těchto předpisů není jen v rozporu se zákonem, ale představuje i vážné riziko pro vás i ostatních. Bezpečnost by měla být vždy na prvním místě a dodržování povinné výbavy je jedním z klíčových kroků k tomu, abychom na cestách byli všichni v bezpečí.
Pokud rádi cestujete autem do okolních států, vždy si před vstupem do konkrétní země zkontrolujte na internetu také předpisy dané i země i zemí, přes které budete projíždět. Předejdete tím možným komplikacím, překvapením i vysokým pokutám, které vám hrozí za nerespektování předpisů.
Myslíte si, že manuální převodovka je stále trendy? Jste na omylu. Evropská data ukazují, že zatímco v roce 2020 disponovalo 89 % nových prodaných osobních vozů manuální převodovkou, v roce 2024 se jednalo již jen o 32 %. Obliba vozů s automatickou převodovkou neustále roste. Nezkušeným řidičům pomáhá s řazením a řidič se tak může naplno věnovat řízení.
Automat je pohodlnější, a to nejen pro řidiče, ale i pro posádku, jelikož nedochází k nepříjemnému cukání při přeřazování. Navíc šetří motor, napomáhá k nižší spotřebě a umocňuje požitek z jízdy.
Dalším důvodem je také nabídka. V současné době většina automobilek nabízí většinu svých modelů v automatu. U luxusních značek se za manuální pohon dokonce připlácí. Ve spojení s hybridními modely nebo elektromobily je pak automatická převodovka pro výrobce jasnou volbou.
Tzv. automaty se z pohledu řidiče vyznačují dvěma zásadními odlišnostmi. Místo řadící páky je k dispozici tzv. volič, který bývá u některých modelů umístěn na jiném místě než klasická řadící páka. Dále se liší tím, že zde chybí pedál spojky. Auta s automatickou převodovkou mají pouze dva pedály: brzdu (vlevo) a plyn (vpravo).
Pokud řídíte automat poprvé, měli byste se seznámit s voličem. Některé připomínají řadící páku, ovšem jiné vypadají zcela odlišně. Místo schématu řízení uvidíte písmena (známá také jako polohy převodovky P R N D). Většina modelů má čtyři základní polohy:
Pozor! Model vašeho vozu může mít také stupeň Brzda (Brake - B). Tato poloha je podobná jako u polohy Vpřed (Drive - D), ale vždy, když sundáte nohu z plynu, přiměje auto zabrzdit. Tento systém zamezuje přehřívání brzd při brždění na prudkých svazích (třeba v horách), ale zároveň umožňuje dobití baterie u hybridních vozů.
Automobily s automatickou převodovkou disponují systémem rychlostních stupňů, které se autonomně mění v závislosti na rychlosti vozu. Jinými slovy, automobil sám volí rychlostní stupeň, který je v daném okamžiku nejvhodnější.
Jsou na volantu ve vašem autě z každé strany zahnuté páčky? Pokud ano, jedná se o tzv. pádla, kterými jsou opatřeny některé typy vozů s automatickou převodovkou. Pomocí nich je možné sekvenčně přeřazovat na vyšší nebo nižší rychlostní stupeň.
Tímto způsobem lze zkrátit nebo prodloužit dobu přeřazení na jiný rychlostní stupeň (na který by auto za normálních okolností přeřadilo autonomně) z důvodu zvýšení výkonu a reakceschopnosti vozu při sešlápnutí plynu. Toto ovládání je typické pro sportovní modely. Nováčkům za volantem automobilu s automatickou převodovkou využívání této funkce však rozhodně nedoporučujeme.
Řidičský průkaz skupiny B vás opravňuje k řízení osobního vozu jak s manuální, tak automatickou převodovkou, pokud jste složili závěrečné zkoušky na automobilu s manuálním řazením. Existuje však i varianta řidičského průkazu určená pouze pro automobily s automatickou převodovkou. Tento průkaz získáte po absolvování závěrečných jízd na vozidle s automatickou převodovkou, avšak neumožňuje vám řídit vozy s manuálním řazením.
Máte strach z řízení automatu? Nemějte. Chápeme, že některé prvky manuálního řízení vám budou zprvu chybět. V našem návodu se v 5 jednoduchých krocích dozvíte, jak automat řídit.
Než se vydáte na cestu, nastavte si polohu sedadla. Mějte na paměti, že nohy i ruce by měly být mírně pokrčené. Dokud je motor vypnutý, ujistěte se, že vám vzdálenost od palubní desky umožní sešlápnutí obou pedálů. Zároveň si nastavte zrcátka, abyste měli dobrý výhled.
Zapamatujte si, že plyn je vpravo a brzda je vlevo. Oba pedály byste vždy měli ovládat pravou nohou. Řidiči vozů s manuální převodovkou dělají často tu chybu, že používají levou nohu, kterou jsou zvyklí ovládat spojku. Použití levé nohy v automatu však může vést k nechtěnému sešlápnutí brzy. Proto se ve vozech s automatickou převodovkou levá noha nepoužívá vůbec.
K nastartování vozu lze použít klíč, ačkoliv většina automatů je opatřena kulatým tlačítkem (Start). Mějte také na paměti, že většina moderních modelů má elektrickou ruční brzdu. K odjištění ruční brzdy silně stiskněte brzdový pedál.
Než se vydáte na cestu, doporučujeme, abyste se naučili k čemu jsou určeny jednotlivé polohy voliče P R N D. Tak a můžete vyrazit. Sešlápněte brzdu a ovladač nastavte do polohy Drive (D).
Dříve než své auto zaparkujete, zatáhněte ruční brzdu. Teprve až bude ruční brzda zajištěná, nastavte volič do polohy Parkování (P). Než z vozu vystoupíte, vypněte motor.
Teď, když víte, jak se automat řídí, dáme vám několik tipů pro vaše první bezpečné cesty:
Poloha B (Brake - brzda) v autě s automatickou převodovkou indikuje, že váš vůz brzdí motorem, což zamezuje přehřívání brzd v prudkém svahu a umožňuje rychlejší dobíjení hybridních baterií.
Při předjíždění v autě s automatickou převodovkou upozorněte na manévr pomocí blikačů a pak jemně sešlápněte plyn, aby auto začalo předjíždět. Bude-li potřeba, motor změní převodovou rychlost dle potřeby.
Pro nastartování vozu s automatickou převodovkou sešlápněte brzdu a stiskněte tlačítko START, které nastartuje motor.
Aby vaše cesta byla skutečně bezpečná, nezapomeňte na povinné ručení. U nás věříme, že nejlepším pojištěním je takové, které se přizpůsobí vašemu každodennímu životu. Proto si v naší pojišťovně můžete poskládat takové povinné ručení, které zajistí přesně takové krytí, jaké potřebujete.
Navíc vám budeme k dispozici již od prvního nastartování vozu a nabídneme vám hustou síť autoservisů vybavených nejnovějšími technologiemi. V případě potřeby tak můžete čerpat služeb zdarma a vrátit se na cesty hned jak to bude možné.
Přečtěte si:
Kontrolky v autě – na co si dát pozor?
10 funkcí a tlačítek v autě, o kterých jste pravděpodobně nevěděli