Řízení auta není jen o autě a řidičských dovednostech, které jsou zpečetěny řidičským průkazem. Zahrnuje také další náležitosti, které jsou pro každého řidiče povinné. Jednou z nich je i povinná výbava automobilu. Řízení s sebou nese odpovědnost nejen vůči sobě, ale také vůči ostatním účastníkům silničního provozu. V tomto článku se podíváme na základní povinnou výbavu, kterou byste měli mít vždy v autě vždy, ale také na rozdíly mezi letní a zimní povinnou výbavou a na to, jak se liší v různých zemích.
Povinná výbava řidičů je základním pravidlem na většině silnic po celém světě. I když jsou některé věci v povinné výbavě vozu pevně stanoveny, může být součástí povinné výbavy i doporučená výbava, ke které se dostaneme později.
To, že je tato výbava povinná pro každého řidiče, není jen tak pro legraci. Jde o naši bezpečnost a bezpečnost ostatních účastníků silničního provozu v případě nehody, poruchy nebo havárie, takže v žádném případě nepodceňujte důležitost toho, abyste povinnou výbavu ve svém voze měli.
Lékárnička do auta (autolékárnička) – v případě záchrany života nebo naléhavého ošetření.
Výstražný trojúhelník – pro zabezpečení místa.
Reflexní vesta – je určena k ochraně vás i ostatních osob mimo vozidlo.
Sada na opravu pneumatik (zvedák, klíč na kola) + náhradní kolo – pro případ, že byste měli defekt, je zde náhradní kolo.
Autolékárnička
Po roce 2018 můžeme jezdit i s lékárničkou, která je po záruce, ale tato lékárnička musí mít neporušený obal nebo v ní nesmí nic chybět. Pokud chcete něco z lékárničky ještě použít, měli byste ji doplnit. Nové autolékárničky již nemají ani datum spotřeby.
Podle vyhlášky musí být v autolékárničce následující základní výbava:
Hotový obvaz s polštářkem
Hotový obvaz se dvěma polštářky
Náplast hladká cívka
Obinadlo škrtící pryžové
Rukavice pryžové (latexové)
Izotermická fólie min 200x140 cm
Nůžky
Výstražný trojúhelník
Rozměry výstražného trojúhelníku by měly být přibližně 45 centimetrů. Důležité je umístit jej na pravý okraj vozovky ve vzdálenosti nejméně 50 metrů za vozidlem. Pokud jedete po dálnici, doporučujeme tuto vzdálenost zvýšit až na 100 metrů.
Reflexní vesta
Reflexní vesta je vyžadovaným vybavením pro vozidla a měla by být v souladu s normou EN 471 nebo EN ISO 20471:2013. Je povinná pro řidiče, avšak každý řidič by měl mít v autě vesty i pro přesný počet spolujezdců, které v autě má. V některých zemích je však mít tolik vest, kolik je v autě lidí povinností. Vestu je třeba mít uloženou na snadno dostupném místě, neboť ji musíte mít na sobě oblečenou již před vystoupením z auta.
Sada na opravu pneumatik (zvedák, klíč na kola) + náhradní kolo
Pokud je vozidlo vybaveno systémem signalizace propíchnutí a nouzovým dojezdem na „dojezdových pneumatikách“, nemusí být rezervní kolo součástí výbavy. Těmto povinnostem se vyhnou i ti, kteří se při výměně nebo opravě poškozené pneumatiky mohou spolehnout na nepřetržitou asistenční službu (služba pro případ defektu na celém území ČR). Pokud však nespadáte ani do jednoho z těchto kritérií, je nezbytné mít s sebou sadu na opravu pneumatik, náhradní pneumatiku a vhodné nářadí na výměnu.
Kromě povinné výbavy, jak jsme již v úvodu zmiňovali, existuje i seznam doporučené výbavy do auta, kterou si můžete do pořídit. Přestože není povinná, není na škodu některé předměty ve svém vozidle mít.
Hasicí přístroj
Startovací kabely
Tažné lano
Náhradní žárovky a pojistky
Kanystr s rezervním palivem
Silnější baterka
Smetáček, škrabka
To, co platí do povinné výbavy každého jednoho auta, jsme již rozebírali v textu výše, jde o lékárničku, reflexní vestu, výstražný trojúhelník, sadu pro opravu pneumatik a náhradní kolo. Všechny tyto věci jsou povinné bez ohledu na roční období.
Nicméně, zimní povinná výbava se přece jen o něco liší. Do povinné zimní výbavy se od 1. listopadu do 31. března zařazuje i to, že všichni řidiči jsou povinni během tohoto období nasadit na auto zimní pneumatiky v případě, že:
se na cestě nachází souvislá vrstva ledu, sněhu nebo námrazy,
se předpokládá, že se může vyskytnout sníh, námraza nebo led na vozovce.
Co se týče zimních pneumatik, ty musí být označeny jako M+S a hloubka dezénu by měla být minimálně 4 mm.
Do zimní povinné výbavy patří i to, že v některých úsecích jsou povinné sněhové řetězy.
Zimní pneumatiky jsou důležité nejen pro bezproblémovou jízdu, ale hlavně pro bezpečnost na zasněžených či ledových cestách. Kvalitní zimní pneumatiky poskytují lepší trakci, kratší brzdný rozsah a stabilitu při náročných podmínkách v zimě. Zajišťují, že vozidlo je schopno rychle a spolehlivě reagovat na nečekané situace.
Povinná výbava pro řidiče se může měnit v průběhu času v závislosti na nových předpisech a požadavcích. Proto je důležité být vždy dobře informován o nejnovějších aktualitách týkajících se povinné výbavy ve vašem vozidle. Kde však můžete najít spolehlivé a aktuální informace o tomto tématu?
Pomoci by vám s tím mohly oficiální webové stránky státních orgánů, webové stránky ministerstva dopravy a vnitra, automobilové kluby, fóra nebo i relevantní média.
V souvislosti s povinnou výbavou je důležité říci, že to, co platí u nás v Česku, nemusí platit automaticky i v jiných zemích. My jsme si pro vás připravili seznam nejčastěji navštěvovaných zemí autem a seznam věcí, které patří do povinné výbavy aut pro konkrétní zemi.
Reflexní vesta je povinná pro řidiče, avšak pro spolujezdce je pouze jako doporučená. Oblečenou ji musíte mít jen v případě, že vystoupíte z auta. Lékárnička a výstražný trojúhelník patří také k povinné výbavě v Rakousku. Je zakázáno používat palubní kamery. Při vjezdu do některých měst je vyžadována emisní plaketa.
V povinné výbavě v Polsku není například autolékárnička povinnou součástí, ale pouze volitelnou. Naopak, povinnými prvky jsou výstražný trojúhelník a pro vozidla registrovaná v Polsku dokonce také hasicí přístroj.
Reflexní vesta je v Německu součástí povinné výbavy pouze pro majitele vozidel registrovaných v Německu. Co se týče výstražného trojúhelníku, německá registrační auta jsou povinna jej mít, zatímco u vozidel registrovaných v jiných zemích platí pravidla jejich registrace. Motocyklisté jsou povinni mít výstražný trojúhelník. Lékárnička je povinnou součástí jak pro řidiče aut, tak pro motocyklisty. Na rozdíl od řidičů automobilů musí motocyklisté svítit i během dne.
V každém vozidle musí být výstražný trojúhelník (u přívěsného vozíku jsou požadovány dva). V případě závady a následného opuštění vozidla je pro všechny cestující, včetně těch na motocyklech, povinností nosit reflexní vestu. Komerční vozidla by měla mít hasicí přístroj. Mimo motocykly je také vyžadováno vozit lékárničku.
V Maďarsku je povinné celodenní svícení. V autě musí být tolik vest, kolik je v něm pasažérů a podstatné je to, že se vesty musí nacházet na dosah ruky. Nesmějí být v kufru. Pro všechna dvoustopá vozidla platí povinnost mít výstražný trojúhelník a autolékárničku.
V Itálii je povinné denní svícení jen pro mopedy a motocykly, avšak auta musí svítit na dálnicích a tunelech. Co se týče samotné povinné výbavy, v autě musíte mít vesty pro všechny pasažéry a výstražný trojúhelník. Lékárničku mít v autě nemusíte, je to doporučená výbava.
Celodenní svícení je povinné. K povinnému vybavení patří reflexní vesta pro všechny pasažéry, kteří se pohybují mimo vozidlo, lékárnička a výstražný trojúhelník. Hasicí přístroj povinen není, avšak je povinen pro vozidla, která mají nad 3,5 tuny.
Důležitost dodržování povinné výbavy by neměla být podceňována a brána na lehkou váhu. Pokud je něco uvedeno jako „povinné“ snažte se to zajistit, protože se tak mimo jiné vyhnete také možným pokutám, které vám hrozí. Povinná výbava zvyšuje bezpečnost všech řidičů a ostatních účastníků silničního provozu. Nedodržování těchto předpisů není jen v rozporu se zákonem, ale představuje i vážné riziko pro vás i ostatních. Bezpečnost by měla být vždy na prvním místě a dodržování povinné výbavy je jedním z klíčových kroků k tomu, abychom na cestách byli všichni v bezpečí.
Pokud rádi cestujete autem do okolních států, vždy si před vstupem do konkrétní země zkontrolujte na internetu také předpisy dané i země i zemí, přes které budete projíždět. Předejdete tím možným komplikacím, překvapením i vysokým pokutám, které vám hrozí za nerespektování předpisů.
Pokud ve vás motorky už nějakou dobu vzbuzují vášeň, radost a pocit svobody, pravděpodobně není tajemstvím, že jste srdcem motorkář. Ačkoli někteří lidé považují motorky za velmi nebezpečné stroje a mají k nim kvůli tomu negativní postoj, pro milovníky motorek je to zcela opačný pocit. Není to pro ně jen bezmyšlenkovitá jízda nahoru a dolů, není to jen něco, co je dopraví z bodu A do bodu B, je to životní styl, je to jejich vášeň a svým způsobem i dobrodružství.
Pokud jste v tomto světě nováčkem a fascinují vás motorky, rozhodně byste o nich měli něco málo vědět. Minimálně pro případ, že si budete chtít nějakou tu svoji motorku pořídit. V tomto článku vás pro začátek seznámíme s kategoriemi motorek i typy a druhy motocyklů.
Pokud byste si chtěli zakoupit svou vlastní motorku, ale stále ještě váháte, která by byla pro vás ideální, je dobré, abyste se orientovali v kategoriích motorek. Motorky a motocykly se mohou dělit do kategorií podle motoru nebo podle konstrukce motorky. To je takové nejzákladnější dělení, které vám podrobněji představíme.
V této kategorii se motocykly rozlišují na spalovací (které se ještě dělí na dvoutaktní a čtyřtaktní) a elektrické.
Pokud vám slova dvoutaktní a čtyřtaktní neříkají nic, tak vám je představíme úplně ve zkratce.
Kategorie dvoutaktní motorky
Tuto kategorii tvoří menší motorky, například dvoutaktní motor je typický pro městský skútr. Slovo dvoutaktní hovoří o tom, že motor tohoto motocyklu dokončuje cyklus spalování každé dva zdvihy pístu. A jak jinak je můžete poznat? Tyto motory se vyznačují jednoduchou konstrukcí, což samozřejmě znamená i snadnější údržbu, a jsou také mnohem lehčí než čtyřtaktní motory.
Kategorie čtyřtaktní motorky
Jelikož dvoutaktní motorky dokončovaly cyklus spalování každé dva zdvihy pístu, pro čtyřtaktní motorky tedy platí, že dokončují cyklus spalování každé čtyři zdvihy pístu. Motory těchto motorek jsou těžší a vyžadují náročnější údržbu. Díky tomu, že jsou motory čtyřtaktní, je pro ně charakteristický i vyšší výkon. No a vyšší výkon je typický pro sportovní, touringové nebo i silniční motorky.
Dělení motorek do kategorii na základě hmotnosti a obsahu motoru
Pokud jde o motor, motocykly se dělí nejen na spalovací a elektrické, ale typy a druhy motocyklů se rozlišují také podle toho, jak velký je motor a kolik váží. No, když se na to podíváme z tohoto pohledu, v takovém případě jsou kategorie následující:
Velmi lehké motocykly - jejich objem motoru je do 100 cm3.
Lehké motocykly - se zdvihovým objemem do 200 cm3.
A poslední kategorii tvoří těžké motocykly - motocykly, jejichž objem motoru je do 500 cm3.
V této části jste se tedy dozvěděli něco o kategorizaci motocyklů na základě jejich motoru, což je samozřejmě velmi důležitý faktor při výběru motocyklů, protože samozřejmě pokud hledáte něco výkonnějšího, na nějaké sportovnější závodění, měli byste už z toho vědět, že dvoutaktní motocykly nebudou kategorií, která by vás mohla zajímat. To však není všechno, protože jak jsme zmínili hned na začátku, typy motocyklů se dělí také podle jejich konstrukce a také podle toho, k čemu konkrétně by vám měly sloužit.
Pojďme si nyní představit motorky z trochu jiného pohledu. Protože pokud si chcete pořídit nějakou tu motorku, která má odstartovat vaši „motorkářskou cestu“, měli byste si vybrat takový druh motorky, který bude nejvhodnější jak pro vás, tak také pro váš zamýšlený způsob používání.
Silniční motorka
V případě, že chcete motorku na překonávání delších vzdáleností po klasické silnici, nebude pro vás nic vhodnějšího než silniční motorka. Tak, jak u ní už z názvu vyplývá, je navržena pro asfaltové cesty a pro překonávání delších vzdáleností. Překvapit vás také může skvělým výkonem, díky čemuž se na ní můžete pořádně rychle provětrat. Výzorově je pro ni typická štíhlá konstrukce a dobrá kapotáž.
Supersport
Tento typ motorky je vhodný pro takové motorkáře, kteří milují adrenalin a nebojí se silného výkonu. Výzorově se podobá silniční motorce, ale úprava této motorky je sportovní, tak jak to vyplývá i ze samotného názvu. Není vyrobena k překonávání dlouhých vzdáleností, a dlouhé cestování. Je určena spíše pro extrémně rychlou jízdu, někde na okruhu na závodech, kde se na ní člověk může skutečně velmi silně vyřádit.
Naháč
Ano, to je také název jednoho z typů motocyklů, které můžete vlastnit. Možná vás zajímá, proč se tomuto motocyklu říká "naháč". Jeho základní rám a motor se neskrývá pod kapotáží, ale je v podstatě nahý. Díky tomuto vzhledu vypadají agresivněji. Jejich rám a podvozek vychází z typu motocyklu supersport. Supersport však nenabízí nejpohodlnější sezení a jízdu na dlouhé vzdálenosti. Pokud však hledáte něco podobného, jako je supersport, co ale nabízí dostatek pohodlí při jízdě a překvapí i slušným výkonem, naháč vás nezklame. Je to typ motocyklu, který se velmi dobře ovládá a je vhodný pro široké spektrum jezdců, od začátečníků až po zkušené jezdce.
Cruiser/Chopper
Pokud patříte k typickým fajnšmekrům, kteří si potrpí na stylové kousky, motocykl typu cruiser nebo chopper bude ten, který vás chytí za srdce. Pro tento typ motorek je typický nižší posed jezdce, rozdílnými rozměry kol a extrémním náklonem přední vidlice. Choppery mají vysoká řídítka a stoupačky umístěné před sedadlem jezdce. Upřímně ale, tento druh motocyklů není moc stvořený pro velmi dlouhé jízdy, protože nejsou tak pohodlné. Nicméně, chcete-li vypadat drsně a jezdit po cestách v kožené bundě a se stylem, tento typ motorky bude pro vás jako stvořený.
Enduro
Tento typ motocyklu je speciálně navržen do terénů. Hravě si poradí s bahenním terénem, nepřekvapí jej ani hory a lesy. Jejich schopnost překonávat různé překážky a terény z nich činí skvělou volbu pro ty, kteří hledají vzrušení a dobrodružství v přírodě. Přestože se pomocí nich budete moci v takových podmínkách vyřádit, poslouží vám samozřejmě i na klasických cestách. Tato motorka miluje dlouhé jízdy a terény, takže pokud milujete tohle také, Enduro rozhodně stojí za zvážení.
Poslední kategorií, kterou jsme si pro vás připravili, je speciální kategorie motorek, do které patří například moped, skútr či elektrická motorka. Tyto typy motocyklů však potěší zejména městské nebo meziměstské typy lidí, kteří se potřebují co nejrychleji dopravit na krátkou vzdálenost a vyhnout se tak například zácpám ve městě. Určitě jste se už i vy v kolonách setkali s člověkem, který kolem vás profrčel na skútru a vyhnul se tak nekonečně dlouhému čekání. S motorkami z této speciální kategorie jednoduše zaparkujete kdekoliv, a jízdu na nich po městě nebo na krátkou vzdálenost si opravdu užijete.
Moped
Typ motocyklu Moped je něco mezi motocyklem a kolem, pro které je typický malý motor. Už asi víte, že na terénní jízdy to nebude to pravé ořechové a že od něj nemůžete očekávat skvělý výkon, ale pokud hledáte něco ideálního pro jízdu městem a na krátké vzdálenosti, moped bude vaším skvělým parťákem.
Skútr
Ještě více oblíbeným typem motorky je právě skútr. Je to v podstatě lehký motocykl s automatickou převodovkou, který využijete pokud budete chtít překonávat kratší vzdálenosti, například někde po městě nebo z vesnice do druhé. Tento druh motocyklu je pohodlný a ovládá se také velmi snadno, což jej činí populární volbou pro denní dojíždění do práce nebo školy.
Elektrická motorka
Elektrické motorky jsou poháněny elektrickým motorem a baterií. Čili pokud hledáte nějakou ekologickou alternativu ke klasickému typu motocyklu, který je například poháněn benzínem, tak bude tento druh motorky pro vás jako vyšitý. Elektrické motorky jsou ideální pro městskou jízdu, krátké vzdálenosti a samozřejmě ekologické cestování.
Pokud vám dělení motocyklů do jednotlivých kategorií nic neříkalo, díky tomuto článku jste mohli získat stručný přehled o tom, jak se dělí motorky a motocykly na jednotlivé typy. Na základě toho si už budete umět vybrat takový motocykl, který bude odpovídat vašim požadavkům.
Jako začátečník je také důležité začít spíše s menší a lehčí motorkou, abyste si osvojili základy ovládání a získali potřebné zkušenosti před přechodem na větší a výkonnější motorku.
Motorkářství je vzrušující, krásný a také zábavný sport nebo hobby, ale nezapomínejte ani na to, že to může být velmi nebezpečné. Takže rozhodně nezapomínejte na všechna bezpečnostní opatření, výbavu a pojištení, které byste měli mít.