Pronájem auta je už dlouho oblíbená volba pro cestující na mezinárodní dovolenou či za prací, kdy stačí si vůz vyzvednout po příletu či příjezdu do cizí země.
Vzhledem k tomu, že počet mezinárodních cest v posledních letech kvůli omezením souvisejícím s onemocněním covid-19 klesl a vnitrostátní cestování naopak vzrostlo, zaznamenal evropský trh s pronájmy vozidel rapidní nárůst. Očekává se, že v České republice vzroste do roku 2027 počet uživatelů na celkových 306 000.
Stále více lidí tak vyhledává flexibilnější možnosti každodenní dopravy, jako jsou například služby Car4way nebo Autonapůl. Tento typ služby, který je zatím dostupný jen ve větších městech, účtuje členům, kteří se ve službě zaregistrují, měsíční poplatek za přístup k vozidlům zaparkovaných v různých částech města, která mohou uživatelé vyhledat a odemknout pomocí svého digitálního zařízení nebo členské karty, a využít auto na krátké cesty.
V roce 2017 bylo na celém světě kolem 10 milionů lidí, kteří služby pronájmu vozidla využívali, a podle studie americké poradenské společnosti Frost & Sullivan jejich počet do roku 2025 dosáhne 36 milionů.
Programy sdílení vozidel jsou stále více považovány za funkční alternativu vlastnictví automobilu či veřejné dopravy pro ty, kteří nepotřebují mít auto neustále, ale rádi by ho využili příležitostně na jednorázové pochůzky nebo k návštěvě přátel a rodiny. Se sdílením vozidel se pojí i výhody z hlediska životního prostředí – podle výzkumu má přítomnost služeb carsharingu ve městě pozitivní dopad na množství škodlivých emisí. Je tomu tak proto, že vlastnit auto je drahé, a tím pádem majitelé vozů často jezdí i tam, kam by mohli dojít pěšky nebo dojet veřejnou dopravu, aby si pořízení vozu odůvodnili. A současně vlastnictví vozu omezuje řidiče na používání jediného automobilu, což může vést k tomu, že i na krátké cesty, na které by se víc hodil menší vůz, jsou využívány vozy s větší spotřebou.
Pronájem auta a sdílení vozu jsou dvě placené služby za použití auta – ale která z nich je pro vás vhodnější? Tady je několik věcí, nad kterými je dobré se zamyslet:
V infografice níže najdete hlavní pro a proti obou možností.
Přečtěte si:
Na co si dát pozor při půjčení auta v zahraničí
Noční můra řidičů: Odtah auta ze zahraničí
Aplikace, které ochrání při cestování
Pojištění spoluúčasti na věcech půjčených vyřídíte pro Česko i celý svět
Bouřky jsou častým jevem, zejména v letních měsících. Pro většinu lidí to samozřejmě není nic příjemného, zvláště když jsou někde venku. Ale co když sedíte v autě a do vašeho vozu udeří blesk? Je to zážitek, který vyvolává spoustu otázek a obav. Je to opravdu tak, že se vám při zásahu bleskem do auta nemůže nic stát? Je auto bezpečným útočištěm, nebo existuje riziko, že elektrický výboj zničí auto a ohrozí i vás? I to jsou otázky, které si klade mnoho lidí.
Při zásahu auta bleskem přichází na scénu zajímavý fyzikální princip známý jako Faradayova klec. To je název pro fenomén, který byl objeven v 19. století britským vědcem Michaelem Faradayem. Tento fyzikální princip mluví o tom, že elektrický náboj se distribuuje po vnější straně vodivého materiálu (nejčastěji je to kov) a neovlivňuje jeho vnitřní prostor. Tento kovový obal funguje jako štít, který blokuje vnější elektrická a elektromagnetická pole.
A jakou spojitost má Faradayova klec a auto? V realitě to funguje tak, že v případě bouře, pokud trefí blesk auto, se stane auto nedokonalou Faradayovou klecí. Elektrický náboj blesku neprojde dovnitř, ale je veden po vnější kovové skořepině vozidla. Samozřejmě to platí jen v případě, že jsou všechna okna a dveře řádně zavřená. Tímto způsobem jste vy chráněni a nic se vám nestane.
Je sice pravda, že auto funguje jako nedokonalá Faradayova klec, ovšem to neznamená, že vám nehrozí na 100% žádné nebezpečí.
Blesk je extrémně silný elektrostatický výboj, který může dosahovat teploty až 30 000 stupňů Celsia a nese proud v rozmezí 10 000 až 200 000 ampérů. Když blesk zasáhne auto, elektrický proud se šíří po jeho povrchu – konkrétně po kovové karoserii, která slouží jako vodič. Auto samotné, zejména jeho interiér, však zůstává poměrně dobře chráněno, tedy i vy. Avšak myslete na to, že po blesku, který by vás velmi oslepil, přichází i samotný hrom. No a v případě, že právě vaše auto zasáhne blesk, samotný akustický efekt bude extrémně silný.
Je více než pravděpodobné, že právě takové oslepení a silný akustický efekt může vylekat lidi, a v některých případech to může způsobit i velmi vážnou dopravní nehodu. Pokud se necítíte proto během bouřky v autě bezpečně a bojíte se, že právě vaše auto zasáhne blesk, raději zastavte na nejbližším možném místě a počkejte, než bouřka přejede.
Co ale kromě silného záblesku a hromu můžete očekávat v případě, že trefí blesk do vašeho auta?
Jelikož má blesk velmi vysokou teplotu, na karoserii auta to může zanechat tmavé stopy od spálení a také hrozí i popraskání laku. Nejčastěji to bývají části jako střecha nebo kapota. Dalšími částmi, které mohou být zasaženy jsou například antény nebo zpětná zrcátka, která blesk přitahuje jako nejvyšší body na autě. Takže i tyto části mohou být výrazně poškozeny nebo dokonce spáleny.
I když auto, jako nedokonalá Faradayova klec chrání před přímým zásahem elektřiny, zásah bleskem může vyvolat různé následky, které ovlivní jeho systémy. Elektronické systémy nacházející se v moderních automobilech jsou mimořádně citlivé na náhlé změny napětí. Čili v případě, že blesk zasáhne auto, může nastat situace, kdy se dočasně vypnou nebo naruší tyto systémy. V praxi to vypadá tak, že se vám může vypnout motor, zhasnout světla nebo vypadnou palubní přístroje. Tyto výpadky však většinou nejsou trvalé a po krátké době se systémy znovu nastartují. Avšak v některých případech může zásah blesku do auta způsobit i úplné selhání elektrických systémů ve vozidle.
Ve vzácných případech může zásah bleskem vést i k požáru v autě. Vysoké teploty a elektrické výboje mohou zapálit hořlavé materiály v autě, zejména v motorovém prostoru, kde se nacházejí různé plastové a pryžové komponenty. I z toho důvodu není nikdy na škodu mít v kufru auta hasicí přístroj.
Bezpečnost cestujících v autě je prioritou, avšak i při takovém pokrokovém bezpečnostním systému, jako je airbag, mohou nastat nepředvídané situace. Například právě při zásahu bleskem, kde může dojít, jak jsme zmiňovali již výše, k poruše elektrických systémů. No a právě ty mohou způsobit nečekanou aktivaci airbagů. Ty vás mohou v takovém případě zranit. Abyste minimalizovali toto riziko zranění, měli byste si lehnout na sedadlo a zůstat v klidu.
Chránit však nemusíte jen sebe, ale také vaše auto.
Je několik pravidel, která během bouřky musíte v autě dodržovat, abyste v případě zásahu blesku do auta minimalizovali riziko nebezpečí:
Zůstaňte uvnitř auta – Jak jsme již zmiňovali, vnější část auta funguje jako ochranná bariéra. Pokud je bouře stále aktivní, nevystupujte z vozidla.
Nedotýkejte se kovových částí auta ani elektroniky – Kovové prvky jsou jako magnet pro blesk a to také platí i pro elektroniku. Nejlepší je nedotýkat se dveří, kovových částí a elektroniky (autorádio) během bouřky.
Zavřete okna a dveře – K tomu, abyste byli chráněni na 100%, měli byste během bouřky zavřít všechna okna a dveře.
V případě zásahu bleskem může být finanční náhrada za opravy auta velmi nákladná. Díky pojištění vozidel od Generali České, budete kryti před škodami, které jsou způsobeny přírodními katastrofami. Budete chráněni v případě záplav, vichřice, krupobití či jiných nečekaných situacích.
Faradayova klec je příkladem toho, jak nám věda dokáže pomoci přežít i v extrémních podmínkách. Pokud se během bouře ocitnete v autě, můžete si být jisti, že jste v relativním bezpečí, i v případě, že vaše auto zasáhne blesk. Mějte na mysli ale to, že i když je auto bezpečným útočištěm, není nezničitelné. Proto si vždy během bouřky při řízení dávejte obrovský pozor, dodržujte všechna zmíněná bezpečnostní opatření a myslete i na pojištění vašeho vozidla, které vás bude krýt v případě poškození.
Přečtěte si:
Auto při záplavách: Kam ho umístit a jak řešit škody
Povinná výbava automobilu – vše, co potřebujete vědět, a rozdíly v jednotlivých zemích