Uhlíkové emise zachycené v zemské atmosféře znepokojivou rychlostí způsobují globální oteplování. Jezdíte-li automobilem poháněným benzinovým nebo dieselovým motorem, jako většina z nás, přispíváte k tomuto problému, protože s každým nastartováním vaše auto začne do atmosféry přidávat oxid uhličitý (CO2). Existují však způsoby, jak tento dopad omezit.
Dobrá zpráva je, že vlády zemí a výrobci automobilů na celém světě společně usilují o snížení uhlíkové stopy. A to ať už změnou způsobů našeho cestování, anebo úpravou aut, kterými jezdíme.
Evropská unie, v rámci svého plánu nulových emisí do roku 2050, pracuje na přechodu od aut s motory na fosilní paliva k vozidlům na plně elektrický pohon. Předpokládá se, že do té doby bude 70 % všech automobilů na světě na elektřinu, a tyto elektromobily se budou rychle a snadno dobíjet v síti více než 16 milionů dobíjecích stanic.
Přinášíme vám informace o rozsahu celého problému a poradíme vám, jak můžete snížit vlastní uhlíkovou stopu změnou způsobu, jakým svůj automobil řídíte, bez ohledu na jeho typ.
V roce 2020 jezdilo více než 95 % automobilů na světě na naftu nebo benzin. Dopravní odvětví jako celek je hlavním zdrojem emisí skleníkových plynů a automobily přispívají ke znečištění zdaleka nejvíc ze všech motorizovaných způsobů dopravy. V roce 2020 automobily zodpovídaly za 41 % z celkových 7,3 miliard tun krychlových emisí CO2 vyprodukovaných veškerou dopravou. V roce 2018 v České republice vyprodukovalo odvětví dopravy 15,7 % z celkového množství emisí. Největší podíl připadal na automobilovou dopravu (9,2 %), následovala nákladní a autobusová doprava (5,2 %) a nakonec doprava letecká (1 %).
I přes stále rostoucí počet prodávaných elektromobilů jezdila naprostá většina aut na evropských silnicích v roce 2020 na benzin (52,3 %) nebo naftu (29,9 %) – a významně tak přispěla k vysokým emisím CO2 celého kontinentu.
V průběhu své životnosti středně velké rodinné auto poháněné spalovacím motorem vyprodukuje zhruba 24 tun CO2 – a čím větší automobil, tím vyšší emise. Abychom si to přiblížili: vykompenzovat takové množství emisí by lesu o počtu 1 200 stromů trvalo celý rok5.
Ve snaze urychlit přechod na uhlíkově neutrální elektromobily navrhuje Evropská unie zákaz prodeje nových automobilů s benzinovými a dieselovými motory po roce 2035. Evropský parlament už schválil návrh opatření, která budou předmětem dalšího vyjednávání.
Prodej elektromobilů výrazně roste. V roce 2019 tvořily elektromobily až 2,5 % globálního automobilového trhu. V roce 2020 tento podíl stoupl na 4,2 %. I když se jedná stále o relativně malá čísla, mnozí pozorovatelé jsou přesvědčeni, že prodeje elektromobilů v příštích několika letech předčí prodeje aut s benzinovými a dieselovými motory.
V reakci na to už mnozí výrobci – včetně značek jako jsou Jaguar, Volvo, Hyundai, Ford a Volkswagen – přecházejí k elektřině jako pohonu budoucnosti.
Nejlepší způsob, jak výrazně zredukovat emise CO2, je přejít od automobilu s benzinovým nebo dieselovým motorem na auto s pohonem hybridním nebo přímo elektromobil. Svou uhlíkovou stopu ale můžete snížit i tím, jak řídíte – bez ohledu na typ vašeho auta.
Lehčí vůz má ekonomičtější provoz, proto před jízdou odstraňte veškerou nepotřebnou váhu (zavazadla, nevyužívané střešní boxy). Dbejte na správně nahuštěné pneumatiky, které zlepší efektivnost pohonu a plánujte cestu s dostatečným předstihem, abyste se vyhnuli dopravním zácpám.
Palivo ušetříte také tím, že pojedete pomaleji a nebudete zbytečně brzdit. Při jízdě rychlostí 110 km/h spotřebujete o 9 % paliva více než při rychlosti 95 km/h, a o 15 % více, než kdybyste jeli 80 km/h. Obdobně při rychlosti 130 km/h spálíte o 25 % paliva více než při 110 km/h.
Podzim je tady a s ním přichází nejen krásné barevné listí, ale také chladnější počasí a blížící se povinnost přezutí letních pneumatik na zimní. Nezapomeňte, že od 1. listopadu platí povinnost mít na vozidle zimní pneumatiky, pokud se na silnicích vyskytuje souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námrazy.
Zimní pneumatiky jsou navrženy tak, aby poskytovaly lepší přilnavost a kontrolu nad vozidlem v chladných podmínkách. Díky speciálnímu složení a hlubšímu dezénu lépe drží na kluzkém povrchu, což zvyšuje vaši bezpečnost na silnici. Při teplotách pod 7 °C už letní pneumatiky ztrácejí svou pružnost a přilnavost, což může výrazně ovlivnit brzdnou dráhu a ovladatelnost vozidla.
Nově od 1. října 2024 také platí potřeba zaplatit povinné ručení ještě před tím, než začne smlouva platit. Pokud nebude zaplaceno včas, může vám pojišťovna odložit začátek pojistného plnění, nebo dokonce i zrušit smlouvu.
Aby vám zimní jízda nepřipravila nemilé překvapení, ujistěte se, že vaše pneumatiky mají dezén hluboký alespoň 4 mm. Zimní pneumatiky jsou navrženy tak, aby lépe držely na sněhu a ledu a zajistily, že auto zůstane ovladatelné i ve špatném počasí. Měly by být bez prasklin, viditelného opotřebení nebo jiných poškození, které by mohly zhoršit jejich výkon.
A pokud se chystáte do hor nebo na zasněžené cesty, určitě se vám budou hodit sněhové řetězy – ty se mohou stát vaším zachráncem, když ani nejlepší zimní pneumatika nestačí.
Přezutí pneumatik neodkládejte na poslední chvíli. Raději zajeďte do pneuservisu co nejdříve, aby vám stihli vyměnit pneumatiky včas a vy jste mohli bezpečně jezdit bez starostí.
Řidiči, pozor na rizika, která přináší zimní počasí