Jak automobily přispívají ke změně klimatu (a tipy, jak snížit emise)

Uhlíkové emise zachycené v zemské atmosféře znepokojivou rychlostí způsobují globální oteplování. Jezdíte-li automobilem poháněným benzinovým nebo dieselovým motorem, jako většina z nás, přispíváte k tomuto problému, protože s každým nastartováním vaše auto začne do atmosféry přidávat oxid uhličitý (CO2). Existují však způsoby, jak tento dopad omezit.

Dobrá zpráva je, že vlády zemí a výrobci automobilů na celém světě společně usilují o snížení uhlíkové stopy. A to ať už změnou způsobů našeho cestování, anebo úpravou aut, kterými jezdíme.

Evropská unie, v rámci svého plánu nulových emisí do roku 2050, pracuje na přechodu od aut s motory na fosilní paliva k vozidlům na plně elektrický pohon. Předpokládá se, že do té doby bude 70 % všech automobilů na světě na elektřinu, a tyto elektromobily se budou rychle a snadno dobíjet v síti více než 16 milionů dobíjecích stanic.

Přinášíme vám informace o rozsahu celého problému a poradíme vám, jak můžete snížit vlastní uhlíkovou stopu změnou způsobu, jakým svůj automobil řídíte, bez ohledu na jeho typ.

Automobily přispívají ke zvyšování množství CO2 v atmosféře více než jiné dopravní prostředky

V roce 2020 jezdilo více než 95 % automobilů na světě na naftu nebo benzin. Dopravní odvětví jako celek je hlavním zdrojem emisí skleníkových plynů a automobily přispívají ke znečištění zdaleka nejvíc ze všech motorizovaných způsobů dopravy. V roce 2020 automobily zodpovídaly za 41 % z celkových 7,3 miliard tun krychlových emisí CO2 vyprodukovaných veškerou dopravou. V roce 2018 v České republice vyprodukovalo odvětví dopravy 15,7 % z celkového množství emisí. Největší podíl připadal na automobilovou dopravu (9,2 %), následovala nákladní a autobusová doprava (5,2 %) a nakonec doprava letecká (1 %).

Kolik CO2 vypustí automobil do ovzduší?

I přes stále rostoucí počet prodávaných elektromobilů jezdila naprostá většina aut na evropských silnicích v roce 2020 na benzin (52,3 %) nebo naftu (29,9 %) – a významně tak přispěla k vysokým emisím CO2 celého kontinentu.

V průběhu své životnosti středně velké rodinné auto poháněné spalovacím motorem vyprodukuje zhruba 24 tun CO2 – a čím větší automobil, tím vyšší emise. Abychom si to přiblížili: vykompenzovat takové množství emisí by lesu o počtu 1 200 stromů trvalo celý rok5. 


Budoucnost elektromobilů


Ve snaze urychlit přechod na uhlíkově neutrální elektromobily navrhuje Evropská unie zákaz prodeje nových automobilů s benzinovými a dieselovými motory po roce 2035. Evropský parlament už schválil návrh opatření, která budou předmětem dalšího vyjednávání.

Prodej elektromobilů výrazně roste. V roce 2019 tvořily elektromobily až 2,5 % globálního automobilového trhu. V roce 2020 tento podíl stoupl na 4,2 %. I když se jedná stále o relativně malá čísla, mnozí pozorovatelé jsou přesvědčeni, že prodeje elektromobilů v příštích několika letech předčí prodeje aut s benzinovými a dieselovými motory.

V reakci na to už mnozí výrobci – včetně značek jako jsou Jaguar, Volvo, Hyundai, Ford a Volkswagen – přecházejí k elektřině jako pohonu budoucnosti. 


Jak můžete snížit vlastní emise

Nejlepší způsob, jak výrazně zredukovat emise CO2, je přejít od automobilu s benzinovým nebo dieselovým motorem na auto s pohonem hybridním nebo přímo elektromobil. Svou uhlíkovou stopu ale můžete snížit i tím, jak řídíte – bez ohledu na typ vašeho auta.

Lehčí vůz má ekonomičtější provoz, proto před jízdou odstraňte veškerou nepotřebnou váhu (zavazadla, nevyužívané střešní boxy). Dbejte na správně nahuštěné pneumatiky, které zlepší efektivnost pohonu a plánujte cestu s dostatečným předstihem, abyste se vyhnuli dopravním zácpám.

Palivo ušetříte také tím, že pojedete pomaleji a nebudete zbytečně brzdit. Při jízdě rychlostí 110 km/h spotřebujete o 9 % paliva více než při rychlosti 95 km/h, a o 15 % více, než kdybyste jeli 80 km/h. Obdobně při rychlosti 130 km/h spálíte o 25 % paliva více než při 110 km/h. 

Generali_Cars and Climate Change_Infographic_18.03.22 (1).jpg


 

21.11.2023
3 minuty

5 rizik, které hrozí řidičům o Vánocích

Na silnicích panuje ve vánočním čase zvýšený provoz, protože lidé dokončují své poslední nákupy dárků, nebo se účastní různých společenských akcí. V tomto období je tak více než kdy jindy důležité být ostražitý a připravený na specifické nebezpečí, které na nás na cestách čeká.

Zde je 5 rizik, na které si musíme při řízení o Vánocích dát pozor:

1. Spěch a jeho důsledky

Vánoční čas je často spojen se spěcháním a stresem. Řidiči tak mohou cítit nutkání zrychlit svou jízdu, aby stihli vše potřebné. Tento shon ale může mít nežádoucí důsledky. Rychlá jízda značně zvyšuje riziko dopravních nehod, protože řidiči mají méně času reagovat na neočekávané situace na silnici. Navíc, spěch vede k nedostatečné koncentraci na samotné řízení. Místo toho, aby řidiči věnovali plnou pozornost na situaci na silnici, často se mohou nevědomky zaměřovat na plány a povinnosti, které je ještě čekají. Toto rozptýlení pozornosti je jedním z hlavních přispěvatelů k dopravním nehodám.

2. Námrazy a brzdná dráha

Zimní období s sebou často přináší nepříznivé počasí včetně námraz a ledovky, které mají významný dopad na podmínky na silnicích. Námrazy, tvořící se hlavně v ranních a večerních hodinách, vytvářejí na vozovce kluzký povrch, který výrazně ovlivňuje brzdnou dráhu vozidel. Dochází totiž k významnému prodlužování brzdné dráhy, což znamená, že vozidlo potřebuje delší vzdálenost k zastavení, než by bylo obvyklé na suchém a dobře udržovaném povrchu.

Brzdná dráha na náledí

3. Tma a chodci

Během zimních měsíců, kdy dny jsou kratší a tma přichází dříve, se zvyšuje riziko pro chodce i řidiče. A to hlavně v oblastech s hustým provozem. S nástupem tmy se výrazně snižuje viditelnost, což komplikuje rozpoznání chodců, kteří se mohou pohybovat po silnici nebo přecházet na přechodech pro chodce. Toto riziko je ještě zvýšeno v období vánočních svátků, kdy se města stávají rušnějšími díky nákupním špičkám a vánočním trhům. Je proto důležité dodržovat zákon, jehož novela z roku 2016 nařizuje, aby chodci na sobě měli retroreflexivní prvky. Za toto nedodržení hrozí pokuta dva tisíce korun

4. Špatná viditelnost

Dalším rizikem pro řízení v zimním období jsou mlhy, sněhové přeháňky a déšť. Ty totiž významně ovlivňují podmínky na silnicích, hlavně, pokud jde o viditelnost. Způsobují, že okolí se stává nejasným a rozmazaným, což ztěžuje rozpoznávání ostatních vozidel, chodců a dopravních značek. V těchto podmínkách je tak zásadní mít dobře udržovaná a funkční světla a čisté čelní sklo. Správně fungující a nastavená světla zlepšují viditelnost a pomáhají řidičům včas spatřit překážky na silnici. Stejně tak je nezbytné udržovat čelní sklo a ostatní okna vozu čistá a bez námrazy, což zajišťuje maximální možnou viditelnost.

5 rizik, které hrozí řidičům o Vánocích

 5. Alkohol

Vánoční oslavy jsou tradičně spojeny s přátelským setkáváním, které často zahrnuje konzumaci alkoholu. Musíme ale mít na paměti, že alkohol výrazně ovlivňuje schopnosti nutné pro bezpečné řízení auta. Jeho konzumace, i v malém množství, vede ke snížení reakční schopnosti, což znamená, že řidič reaguje pomaleji na nečekané situace na silnici. To je zvlášť kritické v zimních podmínkách, kdy jsou reakční časy klíčové kvůli náledí a proměnlivému počasí.

Bezpečnost na silnicích by měla být vždy na prvním místě, zejména během vánočního období. Pokud si uvědomíme rizika spojená se spěchem, námrazami, špatnou viditelností, tmou a alkoholem můžeme předejít mnoha nebezpečným situacím. Klíčem je zodpovědné chování a ohleduplnost vůči ostatním řidičům i chodcům.

Vyberte kategorii