Těšíte se na svobodu za volantem? Pocitu poté, když složíte závěrečnou zkouškou v autoškole a konečně můžete jezdit sami, se nic nevyrovná. Prvních šest měsíců však může být pro začínající řidiče náročné. Proto se vyplatí dodržovat několik bezpečnostních opatření, díky kterým se vyhnete dopravním přestupkům a nehodám. Tak šťastnou cestu!
1. Myslete na mrtvý úhel
Pokud jste si nevšimli, že se k vám blíží auto, zřejmě za to může mrtvý úhel. Jde o prostor, který nevykrývají vnější ani vnitřní zrcátka. Mrtvý úhel je u každého vozidla jiný. A proto před odbočením, změnou jízdního pruhu nebo rozjížděním vždy zkontrolujte situaci pohledem přes rameno.
2. Do pruhů vjíždějte rozumně
Když se připojujete k pruhu, upravte svou rychlost podle ostatních vozidel. Samozřejmě kromě těch, která překračují povolenou rychlost! Ujistěte se, že jste v jízdním pruhu, v němž se co do rychlosti cítíte bezpečně. Když přejíždíte do jiného jízdního pruhu, nezapomeňte dát znamení o změně směru jízdy.
3. Nastudujte si bezpečnostní požadavky vašeho vozu
Auta starší 4 let doporučujeme alespoň jednou za rok nechat prohlédnout odborníky. Vytvořte si v kalendáři upomínku. A samozřejmě zamiřte do servisu vždy, když se vám něco na vašem vozidle nezdá.
4. Neřiďte pozdě v noci
Nízká viditelnost či únava - existuje mnoho důvodů, proč je jízda v noci nebezpečná. Pokud je to možné, přesunujte se v noci raději jiným způsobem. Nebo přenechte jízdu zkušenějšímu řidiči.
5. Neřiďte s více pasažéry
Svézt kamarády je lákavé. Ale k nehodám často dochází právě tehdy, když máte na zadních sedadlech cestující, kteří vás rozptylují. První měsíce trénujte raději s pasažérem, který vám může předat cenné rady zkušeného šoféra a nebude vás zbytečně rozptylovat jako partička kamarádů. Kamarády posaďte do auta, až když si svými řidičskými schopnostmi budete jistější.
6. Držte se známých tras a kratších cest
Řiďte hlavně v okolí svého domu, vybírejte kratší cesty a nepouštějte se do jízd na velké vzdálenosti. Na trénování jízdních dovedností doporučujeme méně frekventované časy jako například víkendy či svátky.
7. Na telefonu si zapněte tichý režim
Během jízdy vás mohou rušit i hovory přes hlasitý odposlech. A proto telefon raději odložte. Nastavte si na svém smartphonu možnost tichého režimu. Díky tomu se budete moct při jízdě soustředit jenom na provoz.
8. Nerozptylujte se
Líčení se během čekání na semaforu, kontrolování účesu v zrcadle, ladění rádia, odepisování na zprávy na mobilu... Umět zvládat víc činností najednou vás v jistých situacích může zachránit, při řízení to však rozhodně není dobrý nápad. Dávejte pozor na cestu a nerozptylujte se ničím kolem, ani když právě stojíte v zácpě. Potřebujete mít aktivní všechny smysly - zrak i sluch - takže sluchátka raději nechte doma. Hlasitá hudba, rušivý rozhlasový program nebo podcast mohou zabránit tomu, abyste slyšeli troubení jiného auta, křik chodce či nebo houkačky sanitek či hasičů. První týdny či měsíce po obdržení řidičského průkazu řiďte raději bez rádia a stoprocentně ve střehu.
9. Buďte připravení na všechno
Přestože jsme pro vás připravili různé tipy a rady pro zvýšení bezpečnosti, vždy existuje možnost, že se situace vymkne kontrole. Naštěstí se dnes technologie vyvíjí závratnou rychlostí a dokážou poradit nebo zachraňovat životy i na cestách. I když se budete držet dobře známých tras a budete se vyhýbat jízdě v noci, je užitečné mít u sebe důvěryhodného partnera, který vám může v nouzových situacích pomoci. Je jím například SOS partner od Generali. Ten dokáže přivolat pomoc automaticky sám nebo stisknutím jediného tlačítka. Navíc odměňuje zodpovědné řidiče.
Myslíte si, že manuální převodovka je stále trendy? Jste na omylu. Evropská data ukazují, že zatímco v roce 2020 disponovalo 89 % nových prodaných osobních vozů manuální převodovkou, v roce 2024 se jednalo již jen o 32 %. Obliba vozů s automatickou převodovkou neustále roste. Nezkušeným řidičům pomáhá s řazením a řidič se tak může naplno věnovat řízení.
Automat je pohodlnější, a to nejen pro řidiče, ale i pro posádku, jelikož nedochází k nepříjemnému cukání při přeřazování. Navíc šetří motor, napomáhá k nižší spotřebě a umocňuje požitek z jízdy.
Dalším důvodem je také nabídka. V současné době většina automobilek nabízí většinu svých modelů v automatu. U luxusních značek se za manuální pohon dokonce připlácí. Ve spojení s hybridními modely nebo elektromobily je pak automatická převodovka pro výrobce jasnou volbou.
Tzv. automaty se z pohledu řidiče vyznačují dvěma zásadními odlišnostmi. Místo řadící páky je k dispozici tzv. volič, který bývá u některých modelů umístěn na jiném místě než klasická řadící páka. Dále se liší tím, že zde chybí pedál spojky. Auta s automatickou převodovkou mají pouze dva pedály: brzdu (vlevo) a plyn (vpravo).
Pokud řídíte automat poprvé, měli byste se seznámit s voličem. Některé připomínají řadící páku, ovšem jiné vypadají zcela odlišně. Místo schématu řízení uvidíte písmena (známá také jako polohy převodovky P R N D). Většina modelů má čtyři základní polohy:
Pozor! Model vašeho vozu může mít také stupeň Brzda (Brake - B). Tato poloha je podobná jako u polohy Vpřed (Drive - D), ale vždy, když sundáte nohu z plynu, přiměje auto zabrzdit. Tento systém zamezuje přehřívání brzd při brždění na prudkých svazích (třeba v horách), ale zároveň umožňuje dobití baterie u hybridních vozů.
Automobily s automatickou převodovkou disponují systémem rychlostních stupňů, které se autonomně mění v závislosti na rychlosti vozu. Jinými slovy, automobil sám volí rychlostní stupeň, který je v daném okamžiku nejvhodnější.
Jsou na volantu ve vašem autě z každé strany zahnuté páčky? Pokud ano, jedná se o tzv. pádla, kterými jsou opatřeny některé typy vozů s automatickou převodovkou. Pomocí nich je možné sekvenčně přeřazovat na vyšší nebo nižší rychlostní stupeň.
Tímto způsobem lze zkrátit nebo prodloužit dobu přeřazení na jiný rychlostní stupeň (na který by auto za normálních okolností přeřadilo autonomně) z důvodu zvýšení výkonu a reakceschopnosti vozu při sešlápnutí plynu. Toto ovládání je typické pro sportovní modely. Nováčkům za volantem automobilu s automatickou převodovkou využívání této funkce však rozhodně nedoporučujeme.
Řidičský průkaz skupiny B vás opravňuje k řízení osobního vozu jak s manuální, tak automatickou převodovkou, pokud jste složili závěrečné zkoušky na automobilu s manuálním řazením. Existuje však i varianta řidičského průkazu určená pouze pro automobily s automatickou převodovkou. Tento průkaz získáte po absolvování závěrečných jízd na vozidle s automatickou převodovkou, avšak neumožňuje vám řídit vozy s manuálním řazením.
Máte strach z řízení automatu? Nemějte. Chápeme, že některé prvky manuálního řízení vám budou zprvu chybět. V našem návodu se v 5 jednoduchých krocích dozvíte, jak automat řídit.
Než se vydáte na cestu, nastavte si polohu sedadla. Mějte na paměti, že nohy i ruce by měly být mírně pokrčené. Dokud je motor vypnutý, ujistěte se, že vám vzdálenost od palubní desky umožní sešlápnutí obou pedálů. Zároveň si nastavte zrcátka, abyste měli dobrý výhled.
Zapamatujte si, že plyn je vpravo a brzda je vlevo. Oba pedály byste vždy měli ovládat pravou nohou. Řidiči vozů s manuální převodovkou dělají často tu chybu, že používají levou nohu, kterou jsou zvyklí ovládat spojku. Použití levé nohy v automatu však může vést k nechtěnému sešlápnutí brzy. Proto se ve vozech s automatickou převodovkou levá noha nepoužívá vůbec.
K nastartování vozu lze použít klíč, ačkoliv většina automatů je opatřena kulatým tlačítkem (Start). Mějte také na paměti, že většina moderních modelů má elektrickou ruční brzdu. K odjištění ruční brzdy silně stiskněte brzdový pedál.
Než se vydáte na cestu, doporučujeme, abyste se naučili k čemu jsou určeny jednotlivé polohy voliče P R N D. Tak a můžete vyrazit. Sešlápněte brzdu a ovladač nastavte do polohy Drive (D).
Dříve než své auto zaparkujete, zatáhněte ruční brzdu. Teprve až bude ruční brzda zajištěná, nastavte volič do polohy Parkování (P). Než z vozu vystoupíte, vypněte motor.
Teď, když víte, jak se automat řídí, dáme vám několik tipů pro vaše první bezpečné cesty:
Poloha B (Brake - brzda) v autě s automatickou převodovkou indikuje, že váš vůz brzdí motorem, což zamezuje přehřívání brzd v prudkém svahu a umožňuje rychlejší dobíjení hybridních baterií.
Při předjíždění v autě s automatickou převodovkou upozorněte na manévr pomocí blikačů a pak jemně sešlápněte plyn, aby auto začalo předjíždět. Bude-li potřeba, motor změní převodovou rychlost dle potřeby.
Pro nastartování vozu s automatickou převodovkou sešlápněte brzdu a stiskněte tlačítko START, které nastartuje motor.
Aby vaše cesta byla skutečně bezpečná, nezapomeňte na povinné ručení. U nás věříme, že nejlepším pojištěním je takové, které se přizpůsobí vašemu každodennímu životu. Proto si v naší pojišťovně můžete poskládat takové povinné ručení, které zajistí přesně takové krytí, jaké potřebujete.
Navíc vám budeme k dispozici již od prvního nastartování vozu a nabídneme vám hustou síť autoservisů vybavených nejnovějšími technologiemi. V případě potřeby tak můžete čerpat služeb zdarma a vrátit se na cesty hned jak to bude možné.
Přečtěte si:
Kontrolky v autě – na co si dát pozor?
10 funkcí a tlačítek v autě, o kterých jste pravděpodobně nevěděli