Pojďme se podívat na několik praktických tipů, jak správně postupovat, když budete potřebovat řešit škodu s pojišťovnou.
Představte si, že do vás na parkovišti někdo nacouvá, nebo se stanete účastníkem hromadné nehody. Co teď? Především se postarejte o to, aby byli všichni v pořádku. Pokud došlo k úrazu, okamžitě volejte záchrannou službu.
Kromě toho, že se ujistíte, že je vše bezpečné a účastníci (už) nejsou ohroženi na zdraví, následuje druhý krok: důkladně zdokumentovat škodu. Fotografie, poznámky o čase a místě a údaje o dalších účastnících jsou klíčové. Tento postup platí, ať už řešíte nehodu s vaším pojištěním na auto nebo máte sjednané auto pojištění pro případ škody třetím stranám.
Nezapomeňte také komunikovat s ostatními účastníky včetně svědků a vzít si na ně kontaktní údaje či si zapsat registrační značku. Vyplňte záznam o dopravní nehodě a dohodněte se, kdo nehodu zavinil.
Ať už jde o menší škrábanec na autě nebo vážnější nehodu, první krok je zachovat chladnou hlavu. Nehodu nebo jinou pojistnou událost je důležité hlásit co nejdříve. Podle zákona máte na nahlášení nehody pojišťovně určitou lhůtu – obvykle je to 15 dní, ale každá pojišťovna může mít specifické podmínky.
U Generali České pojišťovny máte možnost hlášení pojistné události rychle a jednoduše prostřednictvím online systému nebo aplikace pro hlášení škod. Už do tří minut.
Úraz může přijít nečekaně a rychle vám zkazit všechny plány. Ale i zde je správně nastavené pojištění klíčem k minimalizaci stresu. Mít sjednané pojištění úrazu nebo zdravotní pojištění je základ, ale víte, jak úraz správně nahlásit?
U většiny pojišťoven, jako je například Generali Česká pojišťovna, je proces je jednoduchý. Často postačí vyplnit formulář, přiložit fotografie, policejní záznam, lékařskou zprávu a další dokumenty a čekat na vyřízení. Klíčové je pamatovat si, že čím dříve situaci nahlásíte, tím rychleji se můžete dočkat vyplacení pojistného plnění.
Samozřejmě, že prevence je nejlepší způsob, jak se vyhnout nehodám a škodám. Pravidelné kontroly auta, dodržování bezpečnostních pravidel a zajištění domu proti nečekaným událostem mohou snížit rizika. Ale ani při sebevětší opatrnosti se někdy neštěstí nevyhneme.
Proto je důležité mít uzavřené pojištění, které pokryje všechny hlavní oblasti vašeho života – od auta, přes majetek, až po zdraví. A myslete na sebe také v zahraničí. I tam si přece můžete půjčit auto a stát se účastníkem dopravní nehody.
Nehoda nebo škoda nikdy nepřijde v ten správný okamžik. Aby vás ale pojistné plnění nezklamalo, je klíčové pravidelně aktualizovat své smlouvy a pojistné podmínky. Má vaše auto najeto hodně kilometrů? Nechali jste ho repasovat? Tyto změny by měly být reflektovány i v pojištění.
Stejně tak si nastuduje veškeré podmínky včetně bonusových služeb, jako je odtah, práce mechanika či zapůjčení náhradního vozu. Myslete také na to, že můžete nabourat velmi drahé elektrické auto, nebo zavinit hromadnou nehodu, jejíž škoda se může vyšplhat do astronomických částek.
Ať už se jedná o auto nehodu, úraz nebo škodu na majetku, mít sjednané správné pojištění je polovina úspěchu. Druhá polovina je vědět, jak postupovat v případě pojistné události. Nyní už víte, že rychlé nahlášení škody je klíčem k úspěšnému řešení situace. Ať už jste tedy kdekoliv a cokoliv vám váš „dokonalý den“ zkříží, s těmito tipy budete připraveni.
Přečtěte si:
Víte, jaké pomůcky se vám mohou hodit u dopravní nehody?
Jak se má správně zachovat svědek dopravní nehody?
Dopravní nehoda – bezpečné rozbíjení skla zevnitř
Nebo si poslechněte podcast: „Při setkání se zvěří je lepší brzdit a udržet auto na silnici.“
Myslíte si, že manuální převodovka je stále trendy? Jste na omylu. Evropská data ukazují, že zatímco v roce 2020 disponovalo 89 % nových prodaných osobních vozů manuální převodovkou, v roce 2024 se jednalo již jen o 32 %. Obliba vozů s automatickou převodovkou neustále roste. Nezkušeným řidičům pomáhá s řazením a řidič se tak může naplno věnovat řízení.
Automat je pohodlnější, a to nejen pro řidiče, ale i pro posádku, jelikož nedochází k nepříjemnému cukání při přeřazování. Navíc šetří motor, napomáhá k nižší spotřebě a umocňuje požitek z jízdy.
Dalším důvodem je také nabídka. V současné době většina automobilek nabízí většinu svých modelů v automatu. U luxusních značek se za manuální pohon dokonce připlácí. Ve spojení s hybridními modely nebo elektromobily je pak automatická převodovka pro výrobce jasnou volbou.
Tzv. automaty se z pohledu řidiče vyznačují dvěma zásadními odlišnostmi. Místo řadící páky je k dispozici tzv. volič, který bývá u některých modelů umístěn na jiném místě než klasická řadící páka. Dále se liší tím, že zde chybí pedál spojky. Auta s automatickou převodovkou mají pouze dva pedály: brzdu (vlevo) a plyn (vpravo).
Pokud řídíte automat poprvé, měli byste se seznámit s voličem. Některé připomínají řadící páku, ovšem jiné vypadají zcela odlišně. Místo schématu řízení uvidíte písmena (známá také jako polohy převodovky P R N D). Většina modelů má čtyři základní polohy:
Pozor! Model vašeho vozu může mít také stupeň Brzda (Brake - B). Tato poloha je podobná jako u polohy Vpřed (Drive - D), ale vždy, když sundáte nohu z plynu, přiměje auto zabrzdit. Tento systém zamezuje přehřívání brzd při brždění na prudkých svazích (třeba v horách), ale zároveň umožňuje dobití baterie u hybridních vozů.
Automobily s automatickou převodovkou disponují systémem rychlostních stupňů, které se autonomně mění v závislosti na rychlosti vozu. Jinými slovy, automobil sám volí rychlostní stupeň, který je v daném okamžiku nejvhodnější.
Jsou na volantu ve vašem autě z každé strany zahnuté páčky? Pokud ano, jedná se o tzv. pádla, kterými jsou opatřeny některé typy vozů s automatickou převodovkou. Pomocí nich je možné sekvenčně přeřazovat na vyšší nebo nižší rychlostní stupeň.
Tímto způsobem lze zkrátit nebo prodloužit dobu přeřazení na jiný rychlostní stupeň (na který by auto za normálních okolností přeřadilo autonomně) z důvodu zvýšení výkonu a reakceschopnosti vozu při sešlápnutí plynu. Toto ovládání je typické pro sportovní modely. Nováčkům za volantem automobilu s automatickou převodovkou využívání této funkce však rozhodně nedoporučujeme.
Řidičský průkaz skupiny B vás opravňuje k řízení osobního vozu jak s manuální, tak automatickou převodovkou, pokud jste složili závěrečné zkoušky na automobilu s manuálním řazením. Existuje však i varianta řidičského průkazu určená pouze pro automobily s automatickou převodovkou. Tento průkaz získáte po absolvování závěrečných jízd na vozidle s automatickou převodovkou, avšak neumožňuje vám řídit vozy s manuálním řazením.
Máte strach z řízení automatu? Nemějte. Chápeme, že některé prvky manuálního řízení vám budou zprvu chybět. V našem návodu se v 5 jednoduchých krocích dozvíte, jak automat řídit.
Než se vydáte na cestu, nastavte si polohu sedadla. Mějte na paměti, že nohy i ruce by měly být mírně pokrčené. Dokud je motor vypnutý, ujistěte se, že vám vzdálenost od palubní desky umožní sešlápnutí obou pedálů. Zároveň si nastavte zrcátka, abyste měli dobrý výhled.
Zapamatujte si, že plyn je vpravo a brzda je vlevo. Oba pedály byste vždy měli ovládat pravou nohou. Řidiči vozů s manuální převodovkou dělají často tu chybu, že používají levou nohu, kterou jsou zvyklí ovládat spojku. Použití levé nohy v automatu však může vést k nechtěnému sešlápnutí brzy. Proto se ve vozech s automatickou převodovkou levá noha nepoužívá vůbec.
K nastartování vozu lze použít klíč, ačkoliv většina automatů je opatřena kulatým tlačítkem (Start). Mějte také na paměti, že většina moderních modelů má elektrickou ruční brzdu. K odjištění ruční brzdy silně stiskněte brzdový pedál.
Než se vydáte na cestu, doporučujeme, abyste se naučili k čemu jsou určeny jednotlivé polohy voliče P R N D. Tak a můžete vyrazit. Sešlápněte brzdu a ovladač nastavte do polohy Drive (D).
Dříve než své auto zaparkujete, zatáhněte ruční brzdu. Teprve až bude ruční brzda zajištěná, nastavte volič do polohy Parkování (P). Než z vozu vystoupíte, vypněte motor.
Teď, když víte, jak se automat řídí, dáme vám několik tipů pro vaše první bezpečné cesty:
Poloha B (Brake - brzda) v autě s automatickou převodovkou indikuje, že váš vůz brzdí motorem, což zamezuje přehřívání brzd v prudkém svahu a umožňuje rychlejší dobíjení hybridních baterií.
Při předjíždění v autě s automatickou převodovkou upozorněte na manévr pomocí blikačů a pak jemně sešlápněte plyn, aby auto začalo předjíždět. Bude-li potřeba, motor změní převodovou rychlost dle potřeby.
Pro nastartování vozu s automatickou převodovkou sešlápněte brzdu a stiskněte tlačítko START, které nastartuje motor.
Aby vaše cesta byla skutečně bezpečná, nezapomeňte na povinné ručení. U nás věříme, že nejlepším pojištěním je takové, které se přizpůsobí vašemu každodennímu životu. Proto si v naší pojišťovně můžete poskládat takové povinné ručení, které zajistí přesně takové krytí, jaké potřebujete.
Navíc vám budeme k dispozici již od prvního nastartování vozu a nabídneme vám hustou síť autoservisů vybavených nejnovějšími technologiemi. V případě potřeby tak můžete čerpat služeb zdarma a vrátit se na cesty hned jak to bude možné.
Přečtěte si:
Kontrolky v autě – na co si dát pozor?
10 funkcí a tlačítek v autě, o kterých jste pravděpodobně nevěděli