Při hrozících záplavách je důležité nejen chránit svůj život, ale – dovolují-li to okolnosti – samozřejmě také svůj domov a také auto. Právě to může snadno přijít k úhoně a postarat se o něj včas přitom nemusí být nutně náročné. Zkrátka když hrozí kalamitní stav, rychlá reakce může zabránit spoustě škod.
V tomto článku se dozvíte, kam přeparkovat auto, jak postupovat při jeho vysoušení, a také jak efektivně komunikovat s pojišťovnou. Najdete zde praktické rady, které vám pomohou minimalizovat rizika a správně vyřídit pojistnou událost.
Když se blíží velká voda a žijete v záplavové oblasti, je klíčové mít předem promyšlený plán, kam vozidlo přeparkovat. Následující tipy vám mohou pomoci:
Pokud už bylo vaše auto zaplaveno, je důležité jednat rychle a systematicky. Nesnažte se auto ihned nastartovat. Voda mohla proniknout do motoru, elektroinstalace nebo palivového systému, což by mohlo způsobit další škody. Snažte se co nejdříve získat odbornou pomoc.
Pokud auto není zcela ponořené, otevřete dveře a okna, abyste zajistili lepší cirkulaci vzduchu. Odpojte autobaterii, abyste předešli riziku zkratu a dalších elektrických problémů. Jakmile je to možné, nechte auto odtáhnout na suché a bezpečné místo. Odtahové služby jsou během kalamitních stavů často přetížené, takže je dobré mít kontakt předem. Chybu neuděláte, když se obrátíte na asistenční službu své pojišťovny. Je třeba ale počítat, že kapacity dostupných odtahů budou v danou chvíli velmi vytížené.
Dejte auto do servisu. Bude potřeba, aby ho důkladně zkontroloval mechanik. Zjištění rozsahu škod může zahrnovat kontrolu motoru, elektroinstalace, palivového systému, klimatizace a dalších důležitých součástí.
Když je auto v bezpečí, začněte s vysoušením. Použijte ventilátory, odvlhčovače nebo průmyslové vysoušeče. Důležité je, aby bylo auto co nejdříve suché, protože vlhkost může poškodit elektroniku, čalounění i samotnou karoserii.
Pokud jsou koberce a sedadla promočená, je vhodné je co nejrychleji odstranit a nechat je vyschnout odděleně. Mnoho z těchto materiálů bude třeba vyměnit, zejména pokud auto bylo zaplavené po delší dobu. Nechte také zkontrolovat elektrické systémy a senzory odborníkem. Elektronika je na vodu velmi citlivá a její poškození nemusí být na první pohled viditelné.
Jakmile je auto bezpečně odtaženo a začali jste s vysoušením, je čas kontaktovat pojišťovnu. Správná a včasná komunikace může výrazně urychlit proces likvidace škody. Pořiďte fotodokumentaci auta ještě před zahájením jakýchkoli oprav. Čím více záběrů, tím lépe. Z fotografií by mělo být ideálně zřejmé, jak k zatopení vozu došlu a kde se tak stalo. Fotografie zatopeného interiéru, motoru a exteriéru jsou nezbytné pro jednání s pojišťovnou.
Pokud máte uzavřené havarijní pojištění, zkontrolujte, zda vaše pojištění kryje škody způsobené povodněmi či záplavou (vždy jste pojištěni na oboje současně). Pojistné plnění se bude odvíjet od rozsahu škody a vašeho pojistného krytí. Zjistěte také, jaké jsou výluky a limity pojistného plnění. Očekávejte, že pojišťovna si vyžádá odhad nákladů na opravu. Oprava zatopeného auta může být velmi nákladná, zvláště pokud došlo k poškození motoru nebo elektroniky.
Při sjednávání pojištění vozidla je důležité zvážit rizika způsobená živly obecně, zejména pokud žijete v záplavové oblasti. V České republice lze sjednat havarijní pojištění, které kryje škody způsobené přírodními živly, včetně záplav. Ujistěte se, že vaše havarijní pojištění zahrnuje riziko povodní. Některé pojistné produkty mohou mít omezení nebo vyšší spoluúčast pro tento typ škod. Před uzavřením smlouvy si pečlivě prostudujte všechny podmínky. Ne všechny varianty pojištění kryjí povodně nebo záplavy automaticky.
Myslíte si, že manuální převodovka je stále trendy? Jste na omylu. Evropská data ukazují, že zatímco v roce 2020 disponovalo 89 % nových prodaných osobních vozů manuální převodovkou, v roce 2024 se jednalo již jen o 32 %. Obliba vozů s automatickou převodovkou neustále roste. Nezkušeným řidičům pomáhá s řazením a řidič se tak může naplno věnovat řízení.
Automat je pohodlnější, a to nejen pro řidiče, ale i pro posádku, jelikož nedochází k nepříjemnému cukání při přeřazování. Navíc šetří motor, napomáhá k nižší spotřebě a umocňuje požitek z jízdy.
Dalším důvodem je také nabídka. V současné době většina automobilek nabízí většinu svých modelů v automatu. U luxusních značek se za manuální pohon dokonce připlácí. Ve spojení s hybridními modely nebo elektromobily je pak automatická převodovka pro výrobce jasnou volbou.
Tzv. automaty se z pohledu řidiče vyznačují dvěma zásadními odlišnostmi. Místo řadící páky je k dispozici tzv. volič, který bývá u některých modelů umístěn na jiném místě než klasická řadící páka. Dále se liší tím, že zde chybí pedál spojky. Auta s automatickou převodovkou mají pouze dva pedály: brzdu (vlevo) a plyn (vpravo).
Pokud řídíte automat poprvé, měli byste se seznámit s voličem. Některé připomínají řadící páku, ovšem jiné vypadají zcela odlišně. Místo schématu řízení uvidíte písmena (známá také jako polohy převodovky P R N D). Většina modelů má čtyři základní polohy:
Pozor! Model vašeho vozu může mít také stupeň Brzda (Brake - B). Tato poloha je podobná jako u polohy Vpřed (Drive - D), ale vždy, když sundáte nohu z plynu, přiměje auto zabrzdit. Tento systém zamezuje přehřívání brzd při brždění na prudkých svazích (třeba v horách), ale zároveň umožňuje dobití baterie u hybridních vozů.
Automobily s automatickou převodovkou disponují systémem rychlostních stupňů, které se autonomně mění v závislosti na rychlosti vozu. Jinými slovy, automobil sám volí rychlostní stupeň, který je v daném okamžiku nejvhodnější.
Jsou na volantu ve vašem autě z každé strany zahnuté páčky? Pokud ano, jedná se o tzv. pádla, kterými jsou opatřeny některé typy vozů s automatickou převodovkou. Pomocí nich je možné sekvenčně přeřazovat na vyšší nebo nižší rychlostní stupeň.
Tímto způsobem lze zkrátit nebo prodloužit dobu přeřazení na jiný rychlostní stupeň (na který by auto za normálních okolností přeřadilo autonomně) z důvodu zvýšení výkonu a reakceschopnosti vozu při sešlápnutí plynu. Toto ovládání je typické pro sportovní modely. Nováčkům za volantem automobilu s automatickou převodovkou využívání této funkce však rozhodně nedoporučujeme.
Řidičský průkaz skupiny B vás opravňuje k řízení osobního vozu jak s manuální, tak automatickou převodovkou, pokud jste složili závěrečné zkoušky na automobilu s manuálním řazením. Existuje však i varianta řidičského průkazu určená pouze pro automobily s automatickou převodovkou. Tento průkaz získáte po absolvování závěrečných jízd na vozidle s automatickou převodovkou, avšak neumožňuje vám řídit vozy s manuálním řazením.
Máte strach z řízení automatu? Nemějte. Chápeme, že některé prvky manuálního řízení vám budou zprvu chybět. V našem návodu se v 5 jednoduchých krocích dozvíte, jak automat řídit.
Než se vydáte na cestu, nastavte si polohu sedadla. Mějte na paměti, že nohy i ruce by měly být mírně pokrčené. Dokud je motor vypnutý, ujistěte se, že vám vzdálenost od palubní desky umožní sešlápnutí obou pedálů. Zároveň si nastavte zrcátka, abyste měli dobrý výhled.
Zapamatujte si, že plyn je vpravo a brzda je vlevo. Oba pedály byste vždy měli ovládat pravou nohou. Řidiči vozů s manuální převodovkou dělají často tu chybu, že používají levou nohu, kterou jsou zvyklí ovládat spojku. Použití levé nohy v automatu však může vést k nechtěnému sešlápnutí brzy. Proto se ve vozech s automatickou převodovkou levá noha nepoužívá vůbec.
K nastartování vozu lze použít klíč, ačkoliv většina automatů je opatřena kulatým tlačítkem (Start). Mějte také na paměti, že většina moderních modelů má elektrickou ruční brzdu. K odjištění ruční brzdy silně stiskněte brzdový pedál.
Než se vydáte na cestu, doporučujeme, abyste se naučili k čemu jsou určeny jednotlivé polohy voliče P R N D. Tak a můžete vyrazit. Sešlápněte brzdu a ovladač nastavte do polohy Drive (D).
Dříve než své auto zaparkujete, zatáhněte ruční brzdu. Teprve až bude ruční brzda zajištěná, nastavte volič do polohy Parkování (P). Než z vozu vystoupíte, vypněte motor.
Teď, když víte, jak se automat řídí, dáme vám několik tipů pro vaše první bezpečné cesty:
Poloha B (Brake - brzda) v autě s automatickou převodovkou indikuje, že váš vůz brzdí motorem, což zamezuje přehřívání brzd v prudkém svahu a umožňuje rychlejší dobíjení hybridních baterií.
Při předjíždění v autě s automatickou převodovkou upozorněte na manévr pomocí blikačů a pak jemně sešlápněte plyn, aby auto začalo předjíždět. Bude-li potřeba, motor změní převodovou rychlost dle potřeby.
Pro nastartování vozu s automatickou převodovkou sešlápněte brzdu a stiskněte tlačítko START, které nastartuje motor.
Aby vaše cesta byla skutečně bezpečná, nezapomeňte na povinné ručení. U nás věříme, že nejlepším pojištěním je takové, které se přizpůsobí vašemu každodennímu životu. Proto si v naší pojišťovně můžete poskládat takové povinné ručení, které zajistí přesně takové krytí, jaké potřebujete.
Navíc vám budeme k dispozici již od prvního nastartování vozu a nabídneme vám hustou síť autoservisů vybavených nejnovějšími technologiemi. V případě potřeby tak můžete čerpat služeb zdarma a vrátit se na cesty hned jak to bude možné.
Přečtěte si:
Kontrolky v autě – na co si dát pozor?
10 funkcí a tlačítek v autě, o kterých jste pravděpodobně nevěděli