O tom, že v období po změně letního času na zimní dochází častěji ke střetům automobilů se zvěří, jsme vás informovali již dříve ve videu "Jak se na silnici vyhnout střetu se zvěří?". Protože vás tato problematika zajímala, rozhodli jsme se téma ještě trochu více rozvést.
Jak se chovat, abyste riziko srážky eliminovali, jsme už popsali. Jestliže se vám ale zvíře rozhodne skočit pod kola na poslední chvíli, pak už pravděpodobně nenaděláte nic. V těchto případech nemá cenu snažit se zvěři vyhýbat a riskovat tak srážku se stromem či s protijedoucím vozidlem.
Samozřejmě čím pomaleji v okamžiku srážky pojedete, tím mírnější (a levnější) budou škody na vašem automobilu. Co se týče toho, kdo případné následky hradí, rozhodující je vždy fakt, kdo zvíře vlastní. Nejčastěji se ale setkáváme se srážkami s lesní zvěří, jako jsou srnky, divočáci či zajíci. Tyto zvířata jednoho oficiálního majitele pochopitelně nemají, proto si škody na vozidle musíte zaplatit vy. Uhrazeny vám mohou být ale pojišťovnou v případě, že je „střet se zvěří“ součástí pojištění vašeho vozu. To už je běžnou volbou, když si volíte rozsah havarijního pojištění. Součástí povinného ručení je tato položka výjimečně.
Někteří lidé se bojí, že by museli platit i likvidaci mrtvé zvěře, tak z místa nehody raději ujíždí. Tyto náklady ale platit řidiči určitě nemusí, odstranění následků nehody na silnici a odvoz zvířete je v kompetenci policie a správy dané honitby.
Po srážce tedy rozhodně neujíždějte, ale ihned volejte policii. V žádném případě byste neměli ani manipulovat s raněnou zvěří. Ta může být nejen nemocná, ale následkem srážky také dezorientovaná a agresivní. Jakýkoli kontakt s ní může být tedy pro člověka nebezpečný. Zvláště, pokud srazíte divoké prase, raději vydržte do příjezdu policie v autě. Tato zvířata bývají v krizových situacích agresivní hodně.
Pojistné plnění se v případech střetů zvířat s auty pohybuje většinou okolo 30 tisíc korun. Na dražších a luxusních vozidlech či při silnějším nárazu bývají škody samozřejmě i mnohonásobně vyšší. Někdy se tedy vyšplhají škody do výše i několika set tisíc korun.
Jednoznačně popsat rozsah škod při srážkách v jednotlivých rychlostech je bohužel zcela nemožné. Vliv na důsledek nehody má totiž nejen samotná rychlost vozidla, ale i spousta dalších faktorů, jako jsou vzdálenost, ve které si řidič zvířete všimne, než začne brzdit, způsob, jakým řidič situaci řeší, způsob, jakým ke srážce dojde, velikost a váha zvířete, ale i typ a kvalita samotného vozu. Pojďme si tedy alespoň názorně říct, v jaké rychlosti máte kolik času na zabrzdění, aby ke střetu nedošlo.
Jestliže si zvířete řidič všimne například 60 metrů před ním a jede rychlostí 80 km/h, má šanci ještě zcela zastavit a nehodě se vyhnout. Brzdná dráha při takovéto rychlosti je pro vozy s kvalitním obutím totiž cca 55 metrů.
Pokud ale ještě 60 metrů před zvířetem jede auto rychlostí 100 km/h, zastavit už nestihne. V takovém případě se už totiž brzdná dráha dostává na minimálně 80 metrů. Při stokilometrové rychlosti a šedesátimetrové vzdálenosti tedy auto do zvířete narazí rychlostí cca 60 km/h. A to je dostatečná rychlost na to, aby došlo nejen k usmrcení zvířete, ale i ke zničení celé přední části vozidla. Na tu totiž v době nárazu v případě srážky s menším divočákem či srnou působí hmotnost asi 3,5 tuny, v případě srážky s jelenem se pak nárazová hmotnost zvyšuje až na 5 tun. Můžete tedy očekávat podobné důsledky, jako kdyby se vám na kapotu postavil dospělý slon.
Zvířete si řidiči ale často všimnou daleko později, než 60 metrů před ním. Není asi nutné zmiňovat, že pokud při nárazu v rychlosti 60 km/h působí na vůz zdánlivě 3,5 až 5 tun dle váhy zvířete, při náraze v rychlosti vyšší se bude jeho síla ještě úměrně zvyšovat.
Jediná možná rada na závěr tedy zní: Jezděte v úsecích se zvýšeným výskytem zvěře opravdu obezřetně a pomalu, především ve večerních a ranních hodinách.
Video na téma Jak se na silnici vyhnout střetu se zvěří naleznete ZDE.
Pokud ve vás motorky už nějakou dobu vzbuzují vášeň, radost a pocit svobody, pravděpodobně není tajemstvím, že jste srdcem motorkář. Ačkoli někteří lidé považují motorky za velmi nebezpečné stroje a mají k nim kvůli tomu negativní postoj, pro milovníky motorek je to zcela opačný pocit. Není to pro ně jen bezmyšlenkovitá jízda nahoru a dolů, není to jen něco, co je dopraví z bodu A do bodu B, je to životní styl, je to jejich vášeň a svým způsobem i dobrodružství.
Pokud jste v tomto světě nováčkem a fascinují vás motorky, rozhodně byste o nich měli něco málo vědět. Minimálně pro případ, že si budete chtít nějakou tu svoji motorku pořídit. V tomto článku vás pro začátek seznámíme s kategoriemi motorek i typy a druhy motocyklů.
Pokud byste si chtěli zakoupit svou vlastní motorku, ale stále ještě váháte, která by byla pro vás ideální, je dobré, abyste se orientovali v kategoriích motorek. Motorky a motocykly se mohou dělit do kategorií podle motoru nebo podle konstrukce motorky. To je takové nejzákladnější dělení, které vám podrobněji představíme.
V této kategorii se motocykly rozlišují na spalovací (které se ještě dělí na dvoutaktní a čtyřtaktní) a elektrické.
Pokud vám slova dvoutaktní a čtyřtaktní neříkají nic, tak vám je představíme úplně ve zkratce.
Kategorie dvoutaktní motorky
Tuto kategorii tvoří menší motorky, například dvoutaktní motor je typický pro městský skútr. Slovo dvoutaktní hovoří o tom, že motor tohoto motocyklu dokončuje cyklus spalování každé dva zdvihy pístu. A jak jinak je můžete poznat? Tyto motory se vyznačují jednoduchou konstrukcí, což samozřejmě znamená i snadnější údržbu, a jsou také mnohem lehčí než čtyřtaktní motory.
Kategorie čtyřtaktní motorky
Jelikož dvoutaktní motorky dokončovaly cyklus spalování každé dva zdvihy pístu, pro čtyřtaktní motorky tedy platí, že dokončují cyklus spalování každé čtyři zdvihy pístu. Motory těchto motorek jsou těžší a vyžadují náročnější údržbu. Díky tomu, že jsou motory čtyřtaktní, je pro ně charakteristický i vyšší výkon. No a vyšší výkon je typický pro sportovní, touringové nebo i silniční motorky.
Dělení motorek do kategorii na základě hmotnosti a obsahu motoru
Pokud jde o motor, motocykly se dělí nejen na spalovací a elektrické, ale typy a druhy motocyklů se rozlišují také podle toho, jak velký je motor a kolik váží. No, když se na to podíváme z tohoto pohledu, v takovém případě jsou kategorie následující:
Velmi lehké motocykly - jejich objem motoru je do 100 cm3.
Lehké motocykly - se zdvihovým objemem do 200 cm3.
A poslední kategorii tvoří těžké motocykly - motocykly, jejichž objem motoru je do 500 cm3.
V této části jste se tedy dozvěděli něco o kategorizaci motocyklů na základě jejich motoru, což je samozřejmě velmi důležitý faktor při výběru motocyklů, protože samozřejmě pokud hledáte něco výkonnějšího, na nějaké sportovnější závodění, měli byste už z toho vědět, že dvoutaktní motocykly nebudou kategorií, která by vás mohla zajímat. To však není všechno, protože jak jsme zmínili hned na začátku, typy motocyklů se dělí také podle jejich konstrukce a také podle toho, k čemu konkrétně by vám měly sloužit.
Pojďme si nyní představit motorky z trochu jiného pohledu. Protože pokud si chcete pořídit nějakou tu motorku, která má odstartovat vaši „motorkářskou cestu“, měli byste si vybrat takový druh motorky, který bude nejvhodnější jak pro vás, tak také pro váš zamýšlený způsob používání.
Silniční motorka
V případě, že chcete motorku na překonávání delších vzdáleností po klasické silnici, nebude pro vás nic vhodnějšího než silniční motorka. Tak, jak u ní už z názvu vyplývá, je navržena pro asfaltové cesty a pro překonávání delších vzdáleností. Překvapit vás také může skvělým výkonem, díky čemuž se na ní můžete pořádně rychle provětrat. Výzorově je pro ni typická štíhlá konstrukce a dobrá kapotáž.
Supersport
Tento typ motorky je vhodný pro takové motorkáře, kteří milují adrenalin a nebojí se silného výkonu. Výzorově se podobá silniční motorce, ale úprava této motorky je sportovní, tak jak to vyplývá i ze samotného názvu. Není vyrobena k překonávání dlouhých vzdáleností, a dlouhé cestování. Je určena spíše pro extrémně rychlou jízdu, někde na okruhu na závodech, kde se na ní člověk může skutečně velmi silně vyřádit.
Naháč
Ano, to je také název jednoho z typů motocyklů, které můžete vlastnit. Možná vás zajímá, proč se tomuto motocyklu říká "naháč". Jeho základní rám a motor se neskrývá pod kapotáží, ale je v podstatě nahý. Díky tomuto vzhledu vypadají agresivněji. Jejich rám a podvozek vychází z typu motocyklu supersport. Supersport však nenabízí nejpohodlnější sezení a jízdu na dlouhé vzdálenosti. Pokud však hledáte něco podobného, jako je supersport, co ale nabízí dostatek pohodlí při jízdě a překvapí i slušným výkonem, naháč vás nezklame. Je to typ motocyklu, který se velmi dobře ovládá a je vhodný pro široké spektrum jezdců, od začátečníků až po zkušené jezdce.
Cruiser/Chopper
Pokud patříte k typickým fajnšmekrům, kteří si potrpí na stylové kousky, motocykl typu cruiser nebo chopper bude ten, který vás chytí za srdce. Pro tento typ motorek je typický nižší posed jezdce, rozdílnými rozměry kol a extrémním náklonem přední vidlice. Choppery mají vysoká řídítka a stoupačky umístěné před sedadlem jezdce. Upřímně ale, tento druh motocyklů není moc stvořený pro velmi dlouhé jízdy, protože nejsou tak pohodlné. Nicméně, chcete-li vypadat drsně a jezdit po cestách v kožené bundě a se stylem, tento typ motorky bude pro vás jako stvořený.
Enduro
Tento typ motocyklu je speciálně navržen do terénů. Hravě si poradí s bahenním terénem, nepřekvapí jej ani hory a lesy. Jejich schopnost překonávat různé překážky a terény z nich činí skvělou volbu pro ty, kteří hledají vzrušení a dobrodružství v přírodě. Přestože se pomocí nich budete moci v takových podmínkách vyřádit, poslouží vám samozřejmě i na klasických cestách. Tato motorka miluje dlouhé jízdy a terény, takže pokud milujete tohle také, Enduro rozhodně stojí za zvážení.
Poslední kategorií, kterou jsme si pro vás připravili, je speciální kategorie motorek, do které patří například moped, skútr či elektrická motorka. Tyto typy motocyklů však potěší zejména městské nebo meziměstské typy lidí, kteří se potřebují co nejrychleji dopravit na krátkou vzdálenost a vyhnout se tak například zácpám ve městě. Určitě jste se už i vy v kolonách setkali s člověkem, který kolem vás profrčel na skútru a vyhnul se tak nekonečně dlouhému čekání. S motorkami z této speciální kategorie jednoduše zaparkujete kdekoliv, a jízdu na nich po městě nebo na krátkou vzdálenost si opravdu užijete.
Moped
Typ motocyklu Moped je něco mezi motocyklem a kolem, pro které je typický malý motor. Už asi víte, že na terénní jízdy to nebude to pravé ořechové a že od něj nemůžete očekávat skvělý výkon, ale pokud hledáte něco ideálního pro jízdu městem a na krátké vzdálenosti, moped bude vaším skvělým parťákem.
Skútr
Ještě více oblíbeným typem motorky je právě skútr. Je to v podstatě lehký motocykl s automatickou převodovkou, který využijete pokud budete chtít překonávat kratší vzdálenosti, například někde po městě nebo z vesnice do druhé. Tento druh motocyklu je pohodlný a ovládá se také velmi snadno, což jej činí populární volbou pro denní dojíždění do práce nebo školy.
Elektrická motorka
Elektrické motorky jsou poháněny elektrickým motorem a baterií. Čili pokud hledáte nějakou ekologickou alternativu ke klasickému typu motocyklu, který je například poháněn benzínem, tak bude tento druh motorky pro vás jako vyšitý. Elektrické motorky jsou ideální pro městskou jízdu, krátké vzdálenosti a samozřejmě ekologické cestování.
Pokud vám dělení motocyklů do jednotlivých kategorií nic neříkalo, díky tomuto článku jste mohli získat stručný přehled o tom, jak se dělí motorky a motocykly na jednotlivé typy. Na základě toho si už budete umět vybrat takový motocykl, který bude odpovídat vašim požadavkům.
Jako začátečník je také důležité začít spíše s menší a lehčí motorkou, abyste si osvojili základy ovládání a získali potřebné zkušenosti před přechodem na větší a výkonnější motorku.
Motorkářství je vzrušující, krásný a také zábavný sport nebo hobby, ale nezapomínejte ani na to, že to může být velmi nebezpečné. Takže rozhodně nezapomínejte na všechna bezpečnostní opatření, výbavu a pojištení, které byste měli mít.