Pokud dojde ke srážce se zvířetem, nejprve myslete na bezpečnost. Zastavte auto mimo jízdní pruh a zapněte výstražná světla. Nezapomeňte na výstražnou vestu. Se zvířetem nikdy nemanipulujte a ani ho neodvážejte, mohli byste být obviněni z činu pytláctví.
Incident sražení zvířete je třeba ihned nahlásit na policii, a to buď přímo na místě pomocí linky 158, nebo následně na nejbližší policejní stanici. Policie zjístí majitele zvířete, případně zavolá myslivecké sdružení, které zvíře z vozovky odstraní.
Jestli bylo do nehody zapojené vaše domácí zvíře, samozřejmě jste v šoku a snažíte se mu pomoci. Přesto je ale ještě před cestou k veterináři užitečné vzít si kontakt na majitele vozidla. Starostí vás může lehce zbavit pojištění domácích mazlíčků, kde za vás uhradíme i náklady náročné operace. Hodit se může i pojištění odpovědnosti.
Pokud srazíte zvíře, které má majitele, může být situace komplikovanější. Zde přichází na řadu pojištění domácích mazlíčků. Pokud je zvíře pojištěné, náklady na jeho léčbu by měly být pokryty pojištěním. Více informací o tom, jak funguje pojištění mazlíčků a jaké jsou možnosti, naleznete na stránkách často kladených otázek o pojištění mazlíčků.
Jestli je zvíře nepojištěné, čeká vás kolečko prokazování. Jestli bylo zranění zvířete vaše vina, budou po vás pravděpodobně vymáhat veterinární náklady.
Pro řidiče může být užitečné mít havarijní pojištění, které pokryje škody na vozidle v důsledku srážky se zvířetem. Více informací o havarijním pojištění naleznete na webových stránkách Generali České.
Pokud jste motocyklista, srážka se zvířetem může být obzvláště nebezpečná. Pojištění motocyklu s úrazovým pojištěním vám může poskytnout ochranu, kterou potřebujete.
Generali Česká spolu s Centrem dopravního výzkumu, v. v. i (CDV), pravidelně přináší vydání SRNA indexu, který vždy na podzim a na jaře informuje o výši škod i přehledu nejrizikovějších míst ve vztahu ke střetům vozidel se zvěří v Česku.
Zvěř je nejaktivnější během svítání a soumraku, což jsou časy, kdy vám doporučujeme být co nejopatrnější a dávat pozor na varovné značky o přítomnosti divoké zvěře. Opravy škod způsobených nehodami se střetem se zvěří se mohou prodražit, a proto je důležité mít adekvátní havarijní pojištění, které tyto náklady pokryje.
Bez ohledu na to, zda jste řidič nebo majitel zvířete, je důležité být připraven na nečekané události. Pojištění je cenným nástrojem, který vám pomůže být připraven na jakékoliv náklady, které mohou vzniknout v důsledku nehody. Generali Česká nabízí širokou škálu pojištění, včetně pojištění mazlíčků, havarijního pojištění a pojištění motocyklů, které vám mohou poskytnout klid a jistotu.
Přečtěte si:
Síla sociálních sítí: Ztraceného mazlíčka hledají detektivové
Se psem na veterinu: Jak se připravit na nejčastější úrazy s pojištěním psů
Nebo si poslechněte podcast: Klára Nevečeřalová: „Když vám kočka přinese myš ještě s hlavou, zbožňuje vás.“
Myslíte si, že manuální převodovka je stále trendy? Jste na omylu. Evropská data ukazují, že zatímco v roce 2020 disponovalo 89 % nových prodaných osobních vozů manuální převodovkou, v roce 2024 se jednalo již jen o 32 %. Obliba vozů s automatickou převodovkou neustále roste. Nezkušeným řidičům pomáhá s řazením a řidič se tak může naplno věnovat řízení.
Automat je pohodlnější, a to nejen pro řidiče, ale i pro posádku, jelikož nedochází k nepříjemnému cukání při přeřazování. Navíc šetří motor, napomáhá k nižší spotřebě a umocňuje požitek z jízdy.
Dalším důvodem je také nabídka. V současné době většina automobilek nabízí většinu svých modelů v automatu. U luxusních značek se za manuální pohon dokonce připlácí. Ve spojení s hybridními modely nebo elektromobily je pak automatická převodovka pro výrobce jasnou volbou.
Tzv. automaty se z pohledu řidiče vyznačují dvěma zásadními odlišnostmi. Místo řadící páky je k dispozici tzv. volič, který bývá u některých modelů umístěn na jiném místě než klasická řadící páka. Dále se liší tím, že zde chybí pedál spojky. Auta s automatickou převodovkou mají pouze dva pedály: brzdu (vlevo) a plyn (vpravo).
Pokud řídíte automat poprvé, měli byste se seznámit s voličem. Některé připomínají řadící páku, ovšem jiné vypadají zcela odlišně. Místo schématu řízení uvidíte písmena (známá také jako polohy převodovky P R N D). Většina modelů má čtyři základní polohy:
Pozor! Model vašeho vozu může mít také stupeň Brzda (Brake - B). Tato poloha je podobná jako u polohy Vpřed (Drive - D), ale vždy, když sundáte nohu z plynu, přiměje auto zabrzdit. Tento systém zamezuje přehřívání brzd při brždění na prudkých svazích (třeba v horách), ale zároveň umožňuje dobití baterie u hybridních vozů.
Automobily s automatickou převodovkou disponují systémem rychlostních stupňů, které se autonomně mění v závislosti na rychlosti vozu. Jinými slovy, automobil sám volí rychlostní stupeň, který je v daném okamžiku nejvhodnější.
Jsou na volantu ve vašem autě z každé strany zahnuté páčky? Pokud ano, jedná se o tzv. pádla, kterými jsou opatřeny některé typy vozů s automatickou převodovkou. Pomocí nich je možné sekvenčně přeřazovat na vyšší nebo nižší rychlostní stupeň.
Tímto způsobem lze zkrátit nebo prodloužit dobu přeřazení na jiný rychlostní stupeň (na který by auto za normálních okolností přeřadilo autonomně) z důvodu zvýšení výkonu a reakceschopnosti vozu při sešlápnutí plynu. Toto ovládání je typické pro sportovní modely. Nováčkům za volantem automobilu s automatickou převodovkou využívání této funkce však rozhodně nedoporučujeme.
Řidičský průkaz skupiny B vás opravňuje k řízení osobního vozu jak s manuální, tak automatickou převodovkou, pokud jste složili závěrečné zkoušky na automobilu s manuálním řazením. Existuje však i varianta řidičského průkazu určená pouze pro automobily s automatickou převodovkou. Tento průkaz získáte po absolvování závěrečných jízd na vozidle s automatickou převodovkou, avšak neumožňuje vám řídit vozy s manuálním řazením.
Máte strach z řízení automatu? Nemějte. Chápeme, že některé prvky manuálního řízení vám budou zprvu chybět. V našem návodu se v 5 jednoduchých krocích dozvíte, jak automat řídit.
Než se vydáte na cestu, nastavte si polohu sedadla. Mějte na paměti, že nohy i ruce by měly být mírně pokrčené. Dokud je motor vypnutý, ujistěte se, že vám vzdálenost od palubní desky umožní sešlápnutí obou pedálů. Zároveň si nastavte zrcátka, abyste měli dobrý výhled.
Zapamatujte si, že plyn je vpravo a brzda je vlevo. Oba pedály byste vždy měli ovládat pravou nohou. Řidiči vozů s manuální převodovkou dělají často tu chybu, že používají levou nohu, kterou jsou zvyklí ovládat spojku. Použití levé nohy v automatu však může vést k nechtěnému sešlápnutí brzy. Proto se ve vozech s automatickou převodovkou levá noha nepoužívá vůbec.
K nastartování vozu lze použít klíč, ačkoliv většina automatů je opatřena kulatým tlačítkem (Start). Mějte také na paměti, že většina moderních modelů má elektrickou ruční brzdu. K odjištění ruční brzdy silně stiskněte brzdový pedál.
Než se vydáte na cestu, doporučujeme, abyste se naučili k čemu jsou určeny jednotlivé polohy voliče P R N D. Tak a můžete vyrazit. Sešlápněte brzdu a ovladač nastavte do polohy Drive (D).
Dříve než své auto zaparkujete, zatáhněte ruční brzdu. Teprve až bude ruční brzda zajištěná, nastavte volič do polohy Parkování (P). Než z vozu vystoupíte, vypněte motor.
Teď, když víte, jak se automat řídí, dáme vám několik tipů pro vaše první bezpečné cesty:
Poloha B (Brake - brzda) v autě s automatickou převodovkou indikuje, že váš vůz brzdí motorem, což zamezuje přehřívání brzd v prudkém svahu a umožňuje rychlejší dobíjení hybridních baterií.
Při předjíždění v autě s automatickou převodovkou upozorněte na manévr pomocí blikačů a pak jemně sešlápněte plyn, aby auto začalo předjíždět. Bude-li potřeba, motor změní převodovou rychlost dle potřeby.
Pro nastartování vozu s automatickou převodovkou sešlápněte brzdu a stiskněte tlačítko START, které nastartuje motor.
Aby vaše cesta byla skutečně bezpečná, nezapomeňte na povinné ručení. U nás věříme, že nejlepším pojištěním je takové, které se přizpůsobí vašemu každodennímu životu. Proto si v naší pojišťovně můžete poskládat takové povinné ručení, které zajistí přesně takové krytí, jaké potřebujete.
Navíc vám budeme k dispozici již od prvního nastartování vozu a nabídneme vám hustou síť autoservisů vybavených nejnovějšími technologiemi. V případě potřeby tak můžete čerpat služeb zdarma a vrátit se na cesty hned jak to bude možné.
Přečtěte si:
Kontrolky v autě – na co si dát pozor?
10 funkcí a tlačítek v autě, o kterých jste pravděpodobně nevěděli