Pokud jste se rozhodli vyměnit své auto se spalovacím motorem za něco trochu laskavějšího k planetě, jste tu správně. Podíl elektrických a hybridních aut na trhu stále stoupá a očekává se, že do roku 2030 se jich bude v Evropě prodávat víc než vozů na benzinový nebo naftový pohon. Počet nových registrací hybridů a elektromobilů se v EU i USA vyrovná okolo roku 2025. V roce 2030 budou už čistě elektrická auta převažovat nad hybridy. V Číně převažují elektromobily již v současnosti. I v Česku jejich obliba výrazně roste:
K 30. červnu 2022 bylo v České republice registrováno 12 183 bateriových elektromobilů:
- za prvních 6 měsíců roku 2022 se jejich počet zvýšil o 27 % (+ 2 597)
- čtvrtinu letošních registrací tvořila ojetá vozidla
- téměř 40 % elektromobilů je registrováno v Praze (4 779 vozidel), následují Středočeský (2 557) a Jihomoravský kraj (1 135).
Jsou však vozidla tohoto typu opravdu tak přínosná, jak se domníváme, a jsou tou pravou volbou právě pro vás?
S hybridem získáte elektromotor i tradiční motor na benzin. Základní hybridy se dobíjejí jenom z tzv. rekuperačního brzdění a hybnosti na silnici, zatímco plug-in hybridy využívají síťové napájení, takže mohou mít větší baterie a ještě nižší spotřebu benzinu.
Elektromobil je poháněn pouze baterií, žádný benzin není potřeba!
Pořídit si elektromobil vyjde dráž než nákup hybridu, takže z krátkodobého hlediska nejsou elektromobily tak cenově přístupné jako jiná auta. Z dlouhodobého hlediska však je finanční přínos jasně patrný, protože neplatíte za benzin – a pokud jde o počet ujetých kilometrů, elektřina vám dává mnohem větší návratnost za dobíjení než hybridy a tradiční auta za plnou nádrž paliva.
Elektromotor má také pouhých 12 pohyblivých součástí, je tedy mnohem jednodušší a spolehlivější než hybridní benzinový motor, což znamená i levnější údržbu. V Česku sice zatím neexistuje státní podpora ani dotace na nákup elektromobilu pro soukromé osoby, ale obce, úřady, školy, veřejnoprávní instituce a neziskové organizace mohou čerpat příspěvek z Národního plánu obnovy, čímž se jejich náklady na pořízení či obnovu vozového parku významně sníží.
Elektromobily mají jednu velkou výhodu: ačkoli potřebují servis stejně často jako hybridy, jejich údržba je mnohem jednodušší.
Důvodem, proč elektromobil oproti hybridu zaostává v praktičnosti, je dojezd. Sice se pořád zlepšuje, ale nabíjení stále trvá dlouho – a to jen v případě, že se vám podaří najít nabíjecí místo! Oproti tomu benzinové stanice jsou zatím všude, takže se řidiči hybridů nemusí obávat, že by neměli kde natankovat. Pokud tedy pravidelně jezdíte na velmi dlouhé vzdálenosti v odlehlých nebo venkovských oblastech, nemusí být elektromobil tou nejpraktičtější volbou.
Pokud jde o přímé emise, elektromobil vítězí na plné čáře – nulu prostě neporazíte! Stejně důležité jsou však i nepřímé emise. Hybridní automobil vyrobený poblíž v ekologicky šetrné továrně může být celkově ekologičtější než elektromobil, který k vám z nepříliš ekologické továrny putoval tisíce kilometrů na lodi poháněné naftou. Pokud vám tedy především leží na srdci životní prostředí, nezapomeňte si udělat průzkum!
Zkrátka a dobře, co je nejlepší, záleží na vás a vašich podmínkách.
Teď už víte, na co se zaměřit – tak pro co se rozhodnete?
Michal Bíl, expert na problematiku srážek se zvěří z Centra dopravního výzkumu, v.v.i. (CDV), to dává za vinu právě změně času: „Odpolední dopravní špička se tak skokově přesouvá do pozdějších hodin, kdy jsou již více aktivní zvířata. Následkem bývá významný nárůst střetů motorových vozidel se zvěří.“
Od letošního dubna do září došlo na českých silnicích podle policejních dat k 5195 srážkám se zvěří. Nehody za sebou zanechaly škody přes 370 milionů korun. Skutečné číslo ale bude vyšší. Policie ČR v řadě krajů nyní změnila metodiku evidence nehod se zvěří kvůli tomu, aby byly zpracovány co nejrychleji a nejefektivněji, a tak se ne všechny střety propíšou do oficiálních statistik.
I přes to, že aktuální statistiky ukazují meziroční pokles srážek se zvěří (což, jak jsme již zmínili nemusí odpovídat přesně realitě), částky za škody způsobené zvěří na vozidlech stále rostou. Průměrná škoda po následcích střetů se zvěří neustále narůstá a nyní dosahuje 50 000 Kč. Tyto částky rostou kvůli několika faktorům, mezi které patří například stále poměrně vysoká inflace, ale i ceny materiálů na opravu, náhradních dílů i práce v autoservisech. Většinu škod však motoristé uhradí z havarijního pojištění, popřípadě z připojištění střetu se zvěří.
Až z 78 % se na srážkách aut se zvěří za poslední pololetí podílela srnčí zvěř. Menší mírou se pak do statistik promítají také srážky s divokými prasaty (9 %), zajíci (4 %), psy (3 %), daňky (2 %) či jeleny (2 %).
Ve sledovaném období se nejvíce škod odehrálo ve Středočeském kraji, kde jich bylo celkem 1803. V tomto kraji současně najdeme i jeden ze tří nejhorších úseků v Česku pro střet se zvěří, a to úsek silnice č. 608 mezi Zdiby a Prahou-Novými Chabry, kde se na pouhých 99 metrech odehrálo 6 nehod.
Na druhém místě se umístil Moravskoslezský kraj, kde se událo 771 nehod a vůbec nejhorší místo zde najdeme na silnici I/58 mezi Petřvaldem a Starou Vsí nad Ondřejnicí. Pod koly tu ve sledovaném období skončilo 10 zvířat, a to na 218metrové pasáži před začátkem krátkého lesního úseku.
Třetím krajem, kde se odehrálo nejvíce srážek se zvěří je kraj Olomoucký, kde došlo celkem k 707 nehodám se zvěří. Nejkritičtější místo v tomto kraji je zde na 216metrovém úseku na silnici III/150 u obce Želatovice poblíž odbočky na Újezdec. Stalo se zde za sledované období celkem 10 nehod.
Na cestách musí každý řidič myslet nejenom na motorizované účastníky silničního provozu, ale také na obyvatele oblastí, skrze které auta projíždí. V zalesněných oblastech vždy počítejte s možností nečekané situace. Dost možná díky tomu zachráníte srnčí rodinku i vlastní auto.