Vy už máte na nohách zimní boty, zateplené ponožky a hřejivé kabáty, nicméně vaše auto stále stojí v garáži a o zimě ještě nemá ani páru. Dnes se zaměříme tedy především na to, jak si svého čtyřkolého mazlíčka připravit tak, aby ho (a ani vás) nic nezaskočilo. Pokud si sami sebou nejste stoprocentně jisti, vyplatí se zvolit návštěvu servisu.
Především by mělo platit, že jízda v zimě by měla být pomalejší a bezpečnější, musíte mít totiž na paměti, že i přes veškeré preventivní kroky to může na vozovce klouzat a máte zde zodpovědnost nejen za sebe, ale i další účastníky provozu. Pokud například jedete do kopce, snažte se do něj jet trochu větší rychlostí, abyste zabránili možnému smyku. Rovněž byste měli zrychlovat rovnoměrně, nikoli agresivně a nárazově.
V zimě se většinou projeví to, v jakém stavu vaše vozidlo je, a jací jste vy jako řidiči. Jste začátečníci a jezdíte spíše pomalu? Nemáte problém. Jste ostřílení jezdci podobní závodníkům Formule 1? Vy byste měli své vášně zřejmě více krotit.
Co zkontrolovat, než vyjedete?
Alfou a omegou by pro vás mělo být především nazutí zimních pneumatik. Vzorek na těchto pneumatikách by měl mít hloubku alespoň 4 mm. Zimní pneumatiky nejsou jen pro parádu, ale skutečně pomáhají tam, kde je to třeba. Poradit si s ledem, sněhem nebo jen sněhovou břečkou je tak pro ně naprostá sranda. Velmi účinným pomocníkem jsou pak i řetězy na pneumatiky, které však musí na vaše pneumatiky pasovat s naprostou přesností.
Co zamrzá v zimě? Rybníky. Co by naopak zamrzat nemělo? Kapaliny, která v autě používáte. Chladicí kapalina by tak měla vydržet minimálně mrazy do -25 stupňů Celsia. Stejně tak byste měli využívat i nemrznoucí kapaliny do ostřikovačů.
Hodně věcí dnes v autě funguje na elektriku, proto je také vhodné, aby i elektroinstalace byla v naprostém pořádku a vás tak nepotkal jakýkoliv nešvar. Speciální péči byste měli také věnovat akumulátoru – ten by měl být nejen doplněný, ale i nabitý, jinak ráno zkrátka neodjedete. Jak byste pak vašemu šéfovi chtěli toto zdržení vysvětlovat, hm?
Auto je připraveno. Co ale ještě mít s sebou?
Znáte to… Vstanete, jdete ráno do auta a zjistíte, že přes zamrzlé sklo absolutně nic nevidíte. Na takové případy je účinným pomocníkem škrabka. Pokud se chcete sněhu celkem jednoduše a přitom efektivně zbavit, určitě byste neměli postrádat ani lopatku a smetáček na sníh – rukama to asi dělat nechceme. A pokud vám náhodou vlivem extrémního počasí zamrznou zámky, bylo by vhodné použít vhodný rozmrazovač. Ty se dnes dělají v poměrně skladných formách, přítěží vám tedy nebudou.
Auto jste si hezky očistili, dokonce už i vidíte přes sklo a jste tak připraveni jet. Jenže… Auto nechce nastartovat. Většinou za to může vybitá autobaterie. V takovém případě se vám budou bezesporu hodit pomocné startovací kabely. Díky nim by se vám mělo vcelku lehce podařit auto zase oživit.
Zvláště v zimním období pak výrazně doporučujeme používání gumových koberců. Guma se totiž velmi snadno udržuje, a hlavně zabrání tomu, aby se nečistoty z bot vsakovaly do textilu.
Co když se ale přesto něco porouchá?
S auty je to ale někdy jako s elektronikou – můžou přestat fungovat naprosto kdykoliv a nikdo neví proč. V takových případech se může hodit například i tažné lano - jen ještě najít dobráka, který vás v případě nouze odtáhne. Pokud náhodou něco potřebujete provádět venku v okolí auta, měli byste s sebou mít také reflexní vesty, ideálně pro každého pasažéra jednu. Ty byste však měli mít okamžitě po ruce v kabině vozu, nikoliv v kufru auta.
Jak vidíte, jezdit někam v zimě může být v případě nepřipravenosti docela horor. Pokud však dodržíte alespoň tato základní pravidla, pak se z bodu A do bodu B dopravíte naprosto v pořádku, a ještě si možná při jízdě užijete pohled na okolní krajinu. Kdo by taky stál o zbytečné komplikace, no ne?
Myslíte si, že manuální převodovka je stále trendy? Jste na omylu. Evropská data ukazují, že zatímco v roce 2020 disponovalo 89 % nových prodaných osobních vozů manuální převodovkou, v roce 2024 se jednalo již jen o 32 %. Obliba vozů s automatickou převodovkou neustále roste. Nezkušeným řidičům pomáhá s řazením a řidič se tak může naplno věnovat řízení.
Automat je pohodlnější, a to nejen pro řidiče, ale i pro posádku, jelikož nedochází k nepříjemnému cukání při přeřazování. Navíc šetří motor, napomáhá k nižší spotřebě a umocňuje požitek z jízdy.
Dalším důvodem je také nabídka. V současné době většina automobilek nabízí většinu svých modelů v automatu. U luxusních značek se za manuální pohon dokonce připlácí. Ve spojení s hybridními modely nebo elektromobily je pak automatická převodovka pro výrobce jasnou volbou.
Tzv. automaty se z pohledu řidiče vyznačují dvěma zásadními odlišnostmi. Místo řadící páky je k dispozici tzv. volič, který bývá u některých modelů umístěn na jiném místě než klasická řadící páka. Dále se liší tím, že zde chybí pedál spojky. Auta s automatickou převodovkou mají pouze dva pedály: brzdu (vlevo) a plyn (vpravo).
Pokud řídíte automat poprvé, měli byste se seznámit s voličem. Některé připomínají řadící páku, ovšem jiné vypadají zcela odlišně. Místo schématu řízení uvidíte písmena (známá také jako polohy převodovky P R N D). Většina modelů má čtyři základní polohy:
Pozor! Model vašeho vozu může mít také stupeň Brzda (Brake - B). Tato poloha je podobná jako u polohy Vpřed (Drive - D), ale vždy, když sundáte nohu z plynu, přiměje auto zabrzdit. Tento systém zamezuje přehřívání brzd při brždění na prudkých svazích (třeba v horách), ale zároveň umožňuje dobití baterie u hybridních vozů.
Automobily s automatickou převodovkou disponují systémem rychlostních stupňů, které se autonomně mění v závislosti na rychlosti vozu. Jinými slovy, automobil sám volí rychlostní stupeň, který je v daném okamžiku nejvhodnější.
Jsou na volantu ve vašem autě z každé strany zahnuté páčky? Pokud ano, jedná se o tzv. pádla, kterými jsou opatřeny některé typy vozů s automatickou převodovkou. Pomocí nich je možné sekvenčně přeřazovat na vyšší nebo nižší rychlostní stupeň.
Tímto způsobem lze zkrátit nebo prodloužit dobu přeřazení na jiný rychlostní stupeň (na který by auto za normálních okolností přeřadilo autonomně) z důvodu zvýšení výkonu a reakceschopnosti vozu při sešlápnutí plynu. Toto ovládání je typické pro sportovní modely. Nováčkům za volantem automobilu s automatickou převodovkou využívání této funkce však rozhodně nedoporučujeme.
Řidičský průkaz skupiny B vás opravňuje k řízení osobního vozu jak s manuální, tak automatickou převodovkou, pokud jste složili závěrečné zkoušky na automobilu s manuálním řazením. Existuje však i varianta řidičského průkazu určená pouze pro automobily s automatickou převodovkou. Tento průkaz získáte po absolvování závěrečných jízd na vozidle s automatickou převodovkou, avšak neumožňuje vám řídit vozy s manuálním řazením.
Máte strach z řízení automatu? Nemějte. Chápeme, že některé prvky manuálního řízení vám budou zprvu chybět. V našem návodu se v 5 jednoduchých krocích dozvíte, jak automat řídit.
Než se vydáte na cestu, nastavte si polohu sedadla. Mějte na paměti, že nohy i ruce by měly být mírně pokrčené. Dokud je motor vypnutý, ujistěte se, že vám vzdálenost od palubní desky umožní sešlápnutí obou pedálů. Zároveň si nastavte zrcátka, abyste měli dobrý výhled.
Zapamatujte si, že plyn je vpravo a brzda je vlevo. Oba pedály byste vždy měli ovládat pravou nohou. Řidiči vozů s manuální převodovkou dělají často tu chybu, že používají levou nohu, kterou jsou zvyklí ovládat spojku. Použití levé nohy v automatu však může vést k nechtěnému sešlápnutí brzy. Proto se ve vozech s automatickou převodovkou levá noha nepoužívá vůbec.
K nastartování vozu lze použít klíč, ačkoliv většina automatů je opatřena kulatým tlačítkem (Start). Mějte také na paměti, že většina moderních modelů má elektrickou ruční brzdu. K odjištění ruční brzdy silně stiskněte brzdový pedál.
Než se vydáte na cestu, doporučujeme, abyste se naučili k čemu jsou určeny jednotlivé polohy voliče P R N D. Tak a můžete vyrazit. Sešlápněte brzdu a ovladač nastavte do polohy Drive (D).
Dříve než své auto zaparkujete, zatáhněte ruční brzdu. Teprve až bude ruční brzda zajištěná, nastavte volič do polohy Parkování (P). Než z vozu vystoupíte, vypněte motor.
Teď, když víte, jak se automat řídí, dáme vám několik tipů pro vaše první bezpečné cesty:
Poloha B (Brake - brzda) v autě s automatickou převodovkou indikuje, že váš vůz brzdí motorem, což zamezuje přehřívání brzd v prudkém svahu a umožňuje rychlejší dobíjení hybridních baterií.
Při předjíždění v autě s automatickou převodovkou upozorněte na manévr pomocí blikačů a pak jemně sešlápněte plyn, aby auto začalo předjíždět. Bude-li potřeba, motor změní převodovou rychlost dle potřeby.
Pro nastartování vozu s automatickou převodovkou sešlápněte brzdu a stiskněte tlačítko START, které nastartuje motor.
Aby vaše cesta byla skutečně bezpečná, nezapomeňte na povinné ručení. U nás věříme, že nejlepším pojištěním je takové, které se přizpůsobí vašemu každodennímu životu. Proto si v naší pojišťovně můžete poskládat takové povinné ručení, které zajistí přesně takové krytí, jaké potřebujete.
Navíc vám budeme k dispozici již od prvního nastartování vozu a nabídneme vám hustou síť autoservisů vybavených nejnovějšími technologiemi. V případě potřeby tak můžete čerpat služeb zdarma a vrátit se na cesty hned jak to bude možné.
Přečtěte si:
Kontrolky v autě – na co si dát pozor?
10 funkcí a tlačítek v autě, o kterých jste pravděpodobně nevěděli