Vy už máte na nohách zimní boty, zateplené ponožky a hřejivé kabáty, nicméně vaše auto stále stojí v garáži a o zimě ještě nemá ani páru. Dnes se zaměříme tedy především na to, jak si svého čtyřkolého mazlíčka připravit tak, aby ho (a ani vás) nic nezaskočilo. Pokud si sami sebou nejste stoprocentně jisti, vyplatí se zvolit návštěvu servisu.
Především by mělo platit, že jízda v zimě by měla být pomalejší a bezpečnější, musíte mít totiž na paměti, že i přes veškeré preventivní kroky to může na vozovce klouzat a máte zde zodpovědnost nejen za sebe, ale i další účastníky provozu. Pokud například jedete do kopce, snažte se do něj jet trochu větší rychlostí, abyste zabránili možnému smyku. Rovněž byste měli zrychlovat rovnoměrně, nikoli agresivně a nárazově.
V zimě se většinou projeví to, v jakém stavu vaše vozidlo je, a jací jste vy jako řidiči. Jste začátečníci a jezdíte spíše pomalu? Nemáte problém. Jste ostřílení jezdci podobní závodníkům Formule 1? Vy byste měli své vášně zřejmě více krotit.
Co zkontrolovat, než vyjedete?
Alfou a omegou by pro vás mělo být především nazutí zimních pneumatik. Vzorek na těchto pneumatikách by měl mít hloubku alespoň 4 mm. Zimní pneumatiky nejsou jen pro parádu, ale skutečně pomáhají tam, kde je to třeba. Poradit si s ledem, sněhem nebo jen sněhovou břečkou je tak pro ně naprostá sranda. Velmi účinným pomocníkem jsou pak i řetězy na pneumatiky, které však musí na vaše pneumatiky pasovat s naprostou přesností.
Co zamrzá v zimě? Rybníky. Co by naopak zamrzat nemělo? Kapaliny, která v autě používáte. Chladicí kapalina by tak měla vydržet minimálně mrazy do -25 stupňů Celsia. Stejně tak byste měli využívat i nemrznoucí kapaliny do ostřikovačů.
Hodně věcí dnes v autě funguje na elektriku, proto je také vhodné, aby i elektroinstalace byla v naprostém pořádku a vás tak nepotkal jakýkoliv nešvar. Speciální péči byste měli také věnovat akumulátoru – ten by měl být nejen doplněný, ale i nabitý, jinak ráno zkrátka neodjedete. Jak byste pak vašemu šéfovi chtěli toto zdržení vysvětlovat, hm?
Auto je připraveno. Co ale ještě mít s sebou?
Znáte to… Vstanete, jdete ráno do auta a zjistíte, že přes zamrzlé sklo absolutně nic nevidíte. Na takové případy je účinným pomocníkem škrabka. Pokud se chcete sněhu celkem jednoduše a přitom efektivně zbavit, určitě byste neměli postrádat ani lopatku a smetáček na sníh – rukama to asi dělat nechceme. A pokud vám náhodou vlivem extrémního počasí zamrznou zámky, bylo by vhodné použít vhodný rozmrazovač. Ty se dnes dělají v poměrně skladných formách, přítěží vám tedy nebudou.
Auto jste si hezky očistili, dokonce už i vidíte přes sklo a jste tak připraveni jet. Jenže… Auto nechce nastartovat. Většinou za to může vybitá autobaterie. V takovém případě se vám budou bezesporu hodit pomocné startovací kabely. Díky nim by se vám mělo vcelku lehce podařit auto zase oživit.
Zvláště v zimním období pak výrazně doporučujeme používání gumových koberců. Guma se totiž velmi snadno udržuje, a hlavně zabrání tomu, aby se nečistoty z bot vsakovaly do textilu.
Co když se ale přesto něco porouchá?
S auty je to ale někdy jako s elektronikou – můžou přestat fungovat naprosto kdykoliv a nikdo neví proč. V takových případech se může hodit například i tažné lano - jen ještě najít dobráka, který vás v případě nouze odtáhne. Pokud náhodou něco potřebujete provádět venku v okolí auta, měli byste s sebou mít také reflexní vesty, ideálně pro každého pasažéra jednu. Ty byste však měli mít okamžitě po ruce v kabině vozu, nikoliv v kufru auta.
Jak vidíte, jezdit někam v zimě může být v případě nepřipravenosti docela horor. Pokud však dodržíte alespoň tato základní pravidla, pak se z bodu A do bodu B dopravíte naprosto v pořádku, a ještě si možná při jízdě užijete pohled na okolní krajinu. Kdo by taky stál o zbytečné komplikace, no ne?
Pokud ve vás motorky už nějakou dobu vzbuzují vášeň, radost a pocit svobody, pravděpodobně není tajemstvím, že jste srdcem motorkář. Ačkoli někteří lidé považují motorky za velmi nebezpečné stroje a mají k nim kvůli tomu negativní postoj, pro milovníky motorek je to zcela opačný pocit. Není to pro ně jen bezmyšlenkovitá jízda nahoru a dolů, není to jen něco, co je dopraví z bodu A do bodu B, je to životní styl, je to jejich vášeň a svým způsobem i dobrodružství.
Pokud jste v tomto světě nováčkem a fascinují vás motorky, rozhodně byste o nich měli něco málo vědět. Minimálně pro případ, že si budete chtít nějakou tu svoji motorku pořídit. V tomto článku vás pro začátek seznámíme s kategoriemi motorek i typy a druhy motocyklů.
Pokud byste si chtěli zakoupit svou vlastní motorku, ale stále ještě váháte, která by byla pro vás ideální, je dobré, abyste se orientovali v kategoriích motorek. Motorky a motocykly se mohou dělit do kategorií podle motoru nebo podle konstrukce motorky. To je takové nejzákladnější dělení, které vám podrobněji představíme.
V této kategorii se motocykly rozlišují na spalovací (které se ještě dělí na dvoutaktní a čtyřtaktní) a elektrické.
Pokud vám slova dvoutaktní a čtyřtaktní neříkají nic, tak vám je představíme úplně ve zkratce.
Kategorie dvoutaktní motorky
Tuto kategorii tvoří menší motorky, například dvoutaktní motor je typický pro městský skútr. Slovo dvoutaktní hovoří o tom, že motor tohoto motocyklu dokončuje cyklus spalování každé dva zdvihy pístu. A jak jinak je můžete poznat? Tyto motory se vyznačují jednoduchou konstrukcí, což samozřejmě znamená i snadnější údržbu, a jsou také mnohem lehčí než čtyřtaktní motory.
Kategorie čtyřtaktní motorky
Jelikož dvoutaktní motorky dokončovaly cyklus spalování každé dva zdvihy pístu, pro čtyřtaktní motorky tedy platí, že dokončují cyklus spalování každé čtyři zdvihy pístu. Motory těchto motorek jsou těžší a vyžadují náročnější údržbu. Díky tomu, že jsou motory čtyřtaktní, je pro ně charakteristický i vyšší výkon. No a vyšší výkon je typický pro sportovní, touringové nebo i silniční motorky.
Dělení motorek do kategorii na základě hmotnosti a obsahu motoru
Pokud jde o motor, motocykly se dělí nejen na spalovací a elektrické, ale typy a druhy motocyklů se rozlišují také podle toho, jak velký je motor a kolik váží. No, když se na to podíváme z tohoto pohledu, v takovém případě jsou kategorie následující:
Velmi lehké motocykly - jejich objem motoru je do 100 cm3.
Lehké motocykly - se zdvihovým objemem do 200 cm3.
A poslední kategorii tvoří těžké motocykly - motocykly, jejichž objem motoru je do 500 cm3.
V této části jste se tedy dozvěděli něco o kategorizaci motocyklů na základě jejich motoru, což je samozřejmě velmi důležitý faktor při výběru motocyklů, protože samozřejmě pokud hledáte něco výkonnějšího, na nějaké sportovnější závodění, měli byste už z toho vědět, že dvoutaktní motocykly nebudou kategorií, která by vás mohla zajímat. To však není všechno, protože jak jsme zmínili hned na začátku, typy motocyklů se dělí také podle jejich konstrukce a také podle toho, k čemu konkrétně by vám měly sloužit.
Pojďme si nyní představit motorky z trochu jiného pohledu. Protože pokud si chcete pořídit nějakou tu motorku, která má odstartovat vaši „motorkářskou cestu“, měli byste si vybrat takový druh motorky, který bude nejvhodnější jak pro vás, tak také pro váš zamýšlený způsob používání.
Silniční motorka
V případě, že chcete motorku na překonávání delších vzdáleností po klasické silnici, nebude pro vás nic vhodnějšího než silniční motorka. Tak, jak u ní už z názvu vyplývá, je navržena pro asfaltové cesty a pro překonávání delších vzdáleností. Překvapit vás také může skvělým výkonem, díky čemuž se na ní můžete pořádně rychle provětrat. Výzorově je pro ni typická štíhlá konstrukce a dobrá kapotáž.
Supersport
Tento typ motorky je vhodný pro takové motorkáře, kteří milují adrenalin a nebojí se silného výkonu. Výzorově se podobá silniční motorce, ale úprava této motorky je sportovní, tak jak to vyplývá i ze samotného názvu. Není vyrobena k překonávání dlouhých vzdáleností, a dlouhé cestování. Je určena spíše pro extrémně rychlou jízdu, někde na okruhu na závodech, kde se na ní člověk může skutečně velmi silně vyřádit.
Naháč
Ano, to je také název jednoho z typů motocyklů, které můžete vlastnit. Možná vás zajímá, proč se tomuto motocyklu říká "naháč". Jeho základní rám a motor se neskrývá pod kapotáží, ale je v podstatě nahý. Díky tomuto vzhledu vypadají agresivněji. Jejich rám a podvozek vychází z typu motocyklu supersport. Supersport však nenabízí nejpohodlnější sezení a jízdu na dlouhé vzdálenosti. Pokud však hledáte něco podobného, jako je supersport, co ale nabízí dostatek pohodlí při jízdě a překvapí i slušným výkonem, naháč vás nezklame. Je to typ motocyklu, který se velmi dobře ovládá a je vhodný pro široké spektrum jezdců, od začátečníků až po zkušené jezdce.
Cruiser/Chopper
Pokud patříte k typickým fajnšmekrům, kteří si potrpí na stylové kousky, motocykl typu cruiser nebo chopper bude ten, který vás chytí za srdce. Pro tento typ motorek je typický nižší posed jezdce, rozdílnými rozměry kol a extrémním náklonem přední vidlice. Choppery mají vysoká řídítka a stoupačky umístěné před sedadlem jezdce. Upřímně ale, tento druh motocyklů není moc stvořený pro velmi dlouhé jízdy, protože nejsou tak pohodlné. Nicméně, chcete-li vypadat drsně a jezdit po cestách v kožené bundě a se stylem, tento typ motorky bude pro vás jako stvořený.
Enduro
Tento typ motocyklu je speciálně navržen do terénů. Hravě si poradí s bahenním terénem, nepřekvapí jej ani hory a lesy. Jejich schopnost překonávat různé překážky a terény z nich činí skvělou volbu pro ty, kteří hledají vzrušení a dobrodružství v přírodě. Přestože se pomocí nich budete moci v takových podmínkách vyřádit, poslouží vám samozřejmě i na klasických cestách. Tato motorka miluje dlouhé jízdy a terény, takže pokud milujete tohle také, Enduro rozhodně stojí za zvážení.
Poslední kategorií, kterou jsme si pro vás připravili, je speciální kategorie motorek, do které patří například moped, skútr či elektrická motorka. Tyto typy motocyklů však potěší zejména městské nebo meziměstské typy lidí, kteří se potřebují co nejrychleji dopravit na krátkou vzdálenost a vyhnout se tak například zácpám ve městě. Určitě jste se už i vy v kolonách setkali s člověkem, který kolem vás profrčel na skútru a vyhnul se tak nekonečně dlouhému čekání. S motorkami z této speciální kategorie jednoduše zaparkujete kdekoliv, a jízdu na nich po městě nebo na krátkou vzdálenost si opravdu užijete.
Moped
Typ motocyklu Moped je něco mezi motocyklem a kolem, pro které je typický malý motor. Už asi víte, že na terénní jízdy to nebude to pravé ořechové a že od něj nemůžete očekávat skvělý výkon, ale pokud hledáte něco ideálního pro jízdu městem a na krátké vzdálenosti, moped bude vaším skvělým parťákem.
Skútr
Ještě více oblíbeným typem motorky je právě skútr. Je to v podstatě lehký motocykl s automatickou převodovkou, který využijete pokud budete chtít překonávat kratší vzdálenosti, například někde po městě nebo z vesnice do druhé. Tento druh motocyklu je pohodlný a ovládá se také velmi snadno, což jej činí populární volbou pro denní dojíždění do práce nebo školy.
Elektrická motorka
Elektrické motorky jsou poháněny elektrickým motorem a baterií. Čili pokud hledáte nějakou ekologickou alternativu ke klasickému typu motocyklu, který je například poháněn benzínem, tak bude tento druh motorky pro vás jako vyšitý. Elektrické motorky jsou ideální pro městskou jízdu, krátké vzdálenosti a samozřejmě ekologické cestování.
Pokud vám dělení motocyklů do jednotlivých kategorií nic neříkalo, díky tomuto článku jste mohli získat stručný přehled o tom, jak se dělí motorky a motocykly na jednotlivé typy. Na základě toho si už budete umět vybrat takový motocykl, který bude odpovídat vašim požadavkům.
Jako začátečník je také důležité začít spíše s menší a lehčí motorkou, abyste si osvojili základy ovládání a získali potřebné zkušenosti před přechodem na větší a výkonnější motorku.
Motorkářství je vzrušující, krásný a také zábavný sport nebo hobby, ale nezapomínejte ani na to, že to může být velmi nebezpečné. Takže rozhodně nezapomínejte na všechna bezpečnostní opatření, výbavu a pojištení, které byste měli mít.