Doba na přečtení článku je 6 minut

Střety aut se zvěří a nejproblematičtější úseky v ČR. Víte, kde si dát pozor?

Podzim přináší motoristům řadu nástrah. Patří mezi ně kromě počasí zejména přechod na zimní čas a s tím spojené riziko zvýšeného pohybu zvířat u silnic.

Proč je právě podzim ke střetu se zvířaty nejvíce nebezpečný?

Michal Bíl, expert na problematiku srážek se zvěří z Centra dopravního výzkumu, v.v.i. (CDV), to dává za vinu právě změně času: „Odpolední dopravní špička se tak skokově přesouvá do pozdějších hodin, kdy jsou již více aktivní zvířata. Následkem bývá významný nárůst střetů motorových vozidel se zvěří.“

Od letošního dubna do září došlo na českých silnicích podle policejních dat k 5195 srážkám se zvěří. Nehody za sebou zanechaly škody přes 370 milionů korun. Skutečné číslo ale bude vyšší. Policie ČR v řadě krajů nyní změnila metodiku evidence nehod se zvěří kvůli tomu, aby byly zpracovány co nejrychleji a nejefektivněji, a tak se ne všechny střety propíšou do oficiálních statistik.

Střet se zvěří

Výše průměrné škody roste – na vině je inflace i ceny oprav a materiálu

I přes to, že aktuální statistiky ukazují meziroční pokles srážek se zvěří (což, jak jsme již zmínili nemusí odpovídat přesně realitě), částky za škody způsobené zvěří na vozidlech stále rostou. Průměrná škoda po následcích střetů se zvěří neustále narůstá a nyní dosahuje 50 000 Kč. Tyto částky rostou kvůli několika faktorům, mezi které patří například stále poměrně vysoká inflace, ale i ceny materiálů na opravu, náhradních dílů i práce v autoservisech. Většinu škod však motoristé uhradí z havarijního pojištění, popřípadě z připojištění střetu se zvěří.

Nejčastěji sraženým zvířetem je srna

Až z 78 % se na srážkách aut se zvěří za poslední pololetí podílela srnčí zvěř. Menší mírou se pak do statistik promítají také srážky s divokými prasaty (9 %), zajíci (4 %), psy (3 %), daňky (2 %) či jeleny (2 %).

Střet se zvěří

K nejvíce střetům došlo ve Středočeském kraji, následuje Moravskoslezský a Olomoucký

Ve sledovaném období se nejvíce škod odehrálo ve Středočeském kraji, kde jich bylo celkem 1803. V tomto kraji současně najdeme i jeden ze tří nejhorších úseků v Česku pro střet se zvěří, a to úsek silnice č. 608 mezi Zdiby a Prahou-Novými Chabry, kde se na pouhých 99 metrech odehrálo 6 nehod.

Na druhém místě se umístil Moravskoslezský kraj, kde se událo 771 nehod a vůbec nejhorší místo zde najdeme na silnici I/58 mezi Petřvaldem a Starou Vsí nad Ondřejnicí. Pod koly tu ve sledovaném období skončilo 10 zvířat, a to na 218metrové pasáži před začátkem krátkého lesního úseku.

Třetím krajem, kde se odehrálo nejvíce srážek se zvěří je kraj Olomoucký, kde došlo celkem k 707 nehodám se zvěří. Nejkritičtější místo v tomto kraji je zde na 216metrovém úseku na silnici III/150 u obce Želatovice poblíž odbočky na Újezdec. Stalo se zde za sledované období celkem 10 nehod.

Střet se zvěří

Na cestách musí každý řidič myslet nejenom na motorizované účastníky silničního provozu, ale také na obyvatele oblastí, skrze které auta projíždí. V zalesněných oblastech vždy počítejte s možností nečekané situace. Dost možná díky tomu zachráníte srnčí rodinku i vlastní auto. 

Střet se zvěří

19.03.2025

Jak řídit auto s automatickou převodovkou? Tipy pro nováčky

Myslíte si, že manuální převodovka je stále trendy? Jste na omylu. Evropská data ukazují, že zatímco v roce 2020 disponovalo 89 % nových prodaných osobních vozů manuální převodovkou, v roce 2024 se jednalo již jen o 32 %. Obliba vozů s automatickou převodovkou neustále roste. Nezkušeným řidičům pomáhá s řazením a řidič se tak může naplno věnovat řízení.

Automat je pohodlnější, a to nejen pro řidiče, ale i pro posádku, jelikož nedochází k nepříjemnému cukání při přeřazování. Navíc šetří motor, napomáhá k nižší spotřebě a umocňuje požitek z jízdy.

Dalším důvodem je také nabídka. V současné době většina automobilek nabízí většinu svých modelů v automatu. U luxusních značek se za manuální pohon dokonce připlácí. Ve spojení s hybridními modely nebo elektromobily je pak automatická převodovka pro výrobce jasnou volbou.

Jak fungují auta s automatickou převodovkou?

Tzv. automaty se z pohledu řidiče vyznačují dvěma zásadními odlišnostmi. Místo řadící páky je k dispozici tzv. volič, který bývá u některých modelů umístěn na jiném místě než klasická řadící páka. Dále se liší tím, že zde chybí pedál spojky. Auta s automatickou převodovkou mají pouze dva pedály: brzdu (vlevo) a plyn (vpravo).

Volič

Pokud řídíte automat poprvé, měli byste se seznámit s voličem. Některé připomínají řadící páku, ovšem jiné vypadají zcela odlišně. Místo schématu řízení uvidíte písmena (známá také jako polohy převodovky P R N D). Většina modelů má čtyři základní polohy:

  • Parkování (Parking - P). Tuto polohu je třeba zvolit, když je auto zaparkované. Některé značky umisťují tento stupeň z bezpečnostních důvodů na řadící páce na samostatné tlačítko.
  • Neutrál nebo volnoběh (Neutral - N). Známý také jako mrtvá rychlost. Přepněte do této polohy v případě, že nakrátko zastavíte, např. když čekáte až někdo nastoupí, přičemž motor pořád běží.
  • Vpřed (Drive - D). Tuto polohu zařaďte, když chcete, aby vůz jel vpřed. Některé modely mají také stupeň Sport či sportovní jízda (S), který umocňuje sportovní prožitek z jízdy.
  • Zpátečka nebo zpětný chod (Reverse - R). Chcete-li couvat, zařaďte vždy R.
 

Pozor! Model vašeho vozu může mít také stupeň Brzda (Brake - B). Tato poloha je podobná jako u polohy Vpřed (Drive - D), ale vždy, když sundáte nohu z plynu, přiměje auto zabrzdit. Tento systém zamezuje přehřívání brzd při brždění na prudkých svazích (třeba v horách), ale zároveň umožňuje dobití baterie u hybridních vozů.

Jak fungují rychlostní stupně u auta s automatickou převodovkou

Automobily s automatickou převodovkou disponují systémem rychlostních stupňů, které se autonomně mění v závislosti na rychlosti vozu. Jinými slovy, automobil sám volí rychlostní stupeň, který je v daném okamžiku nejvhodnější.

 

Pedály v automobilu s automatickou převodovkou

  • Levý pedál: brzdový pedál. Funguje stejně jako u aut s manuální převodovkou.
  • Pravý pedál: plynový pedál. Stejně jako u manuálu, při jeho sešlápnutí se dá auto do pohybu, a to vpřed, máte-li nastavenou polohu D nebo vzad, máte-li nastavenou polohu R.

Mechanické ovládání automatické převodovky

Jsou na volantu ve vašem autě z každé strany zahnuté páčky? Pokud ano, jedná se o tzv. pádla, kterými jsou opatřeny některé typy vozů s automatickou převodovkou. Pomocí nich je možné sekvenčně přeřazovat na vyšší nebo nižší rychlostní stupeň.

Tímto způsobem lze zkrátit nebo prodloužit dobu přeřazení na jiný rychlostní stupeň (na který by auto za normálních okolností přeřadilo autonomně) z důvodu zvýšení výkonu a reakceschopnosti vozu při sešlápnutí plynu. Toto ovládání je typické pro sportovní modely. Nováčkům za volantem automobilu s automatickou převodovkou využívání této funkce však rozhodně nedoporučujeme.

Řidičský průkaz pro řízení osobního vozidla s automatickou převodovkou

Řidičský průkaz skupiny B vás opravňuje k řízení osobního vozu jak s manuální, tak automatickou převodovkou, pokud jste složili závěrečné zkoušky na automobilu s manuálním řazením. Existuje však i varianta řidičského průkazu určená pouze pro automobily s automatickou převodovkou. Tento průkaz získáte po absolvování závěrečných jízd na vozidle s automatickou převodovkou, avšak neumožňuje vám řídit vozy s manuálním řazením.

Jak řídit automobil s automatickou převodovkou?

Máte strach z řízení automatu? Nemějte. Chápeme, že některé prvky manuálního řízení vám budou zprvu chybět. V našem návodu se v 5 jednoduchých krocích dozvíte, jak automat řídit.

2564153_GeneraliCzechiaInfographic-Howtodriveanautomaticcar_2_030625 (1).jpg

1. Nastavte si sedadlo a zrcátka

Než se vydáte na cestu, nastavte si polohu sedadla. Mějte na paměti, že nohy i ruce by měly být mírně pokrčené. Dokud je motor vypnutý, ujistěte se, že vám vzdálenost od palubní desky umožní sešlápnutí obou pedálů. Zároveň si nastavte zrcátka, abyste měli dobrý výhled.

2. Zvykněte si na pedály

Zapamatujte si, že plyn je vpravo a brzda je vlevo. Oba pedály byste vždy měli ovládat pravou nohou. Řidiči vozů s manuální převodovkou dělají často tu chybu, že používají levou nohu, kterou jsou zvyklí ovládat spojku. Použití levé nohy v automatu však může vést k nechtěnému sešlápnutí brzy. Proto se ve vozech s automatickou převodovkou levá noha nepoužívá vůbec.

3. Nastartujte motor a odjistěte ruční brzdu

K nastartování vozu lze použít klíč, ačkoliv většina automatů je opatřena kulatým tlačítkem (Start). Mějte také na paměti, že většina moderních modelů má elektrickou ruční brzdu. K odjištění ruční brzdy silně stiskněte brzdový pedál.

4. Zapamatujte si polohy voliče

Než se vydáte na cestu, doporučujeme, abyste se naučili k čemu jsou určeny jednotlivé polohy voliče P R N D. Tak a můžete vyrazit. Sešlápněte brzdu a ovladač nastavte do polohy Drive (D).

5. Pro parkování nastavte volič do polohy Parkování (P)

Dříve než své auto zaparkujete, zatáhněte ruční brzdu. Teprve až bude ruční brzda zajištěná, nastavte volič do polohy Parkování (P). Než z vozu vystoupíte, vypněte motor.

Generali Česká pojišťovna

Tipy, jak poprvé řídit auto s automatickou převodovkou 

Teď, když víte, jak se automat řídí, dáme vám několik tipů pro vaše první bezpečné cesty:

  • Řízení automatu se nebojte.
  • Uvědomte si, že se nemusíte soustředit na řazení, ale můžete se zaměřit na kvalitu řízení.
  • Pokud jste zvyklí na manuální řízení, budete mít zafixované určité reflexy. Ale pamatujte na to, že levou nohu prostě nesmíte používat.
  • Nikdy neměňte polohu voliče, když je vozidlo v pohybu.
  • Pokud je vaše auto taženo jiným autem, nastavte volič do polohy Neutral (N).
  • Když zastavíte ve svahu, aktivujte funkci Auto Hold, abyste nesjeli dolů. Automobil zamkne kola a při sešlápnutí plynu se bude pohybovat pouze vpřed.

Rychlý přehled pro nováčky

Co znamená B v autě s automatickou převodovkou?

Poloha B (Brake - brzda) v autě s automatickou převodovkou indikuje, že váš vůz brzdí motorem, což zamezuje přehřívání brzd v prudkém svahu a umožňuje rychlejší dobíjení hybridních baterií.

Jak předjíždět s autem s automatickou převodovkou?

Při předjíždění v autě s automatickou převodovkou upozorněte na manévr pomocí blikačů a pak jemně sešlápněte plyn, aby auto začalo předjíždět. Bude-li potřeba, motor změní převodovou rychlost dle potřeby.

Jak nastartovat automat?

Pro nastartování vozu s automatickou převodovkou sešlápněte brzdu a stiskněte tlačítko START, které nastartuje motor.

 

Aby vaše cesta byla skutečně bezpečná, nezapomeňte na povinné ručení. U nás věříme, že nejlepším pojištěním je takové, které se přizpůsobí vašemu každodennímu životu. Proto si v naší pojišťovně můžete poskládat takové povinné ručení, které zajistí přesně takové krytí, jaké potřebujete.

Navíc vám budeme k dispozici již od prvního nastartování vozu a nabídneme vám hustou síť autoservisů vybavených nejnovějšími technologiemi. V případě potřeby tak můžete čerpat služeb zdarma a vrátit se na cesty hned jak to bude možné.

Přečtěte si:

Kontrolky v autě – na co si dát pozor?

10 funkcí a tlačítek v autě, o kterých jste pravděpodobně nevěděli

9 tipů pro začínající řidiče

Vyberte kategorii