Na silnicích panuje ve vánočním čase zvýšený provoz, protože lidé dokončují své poslední nákupy dárků, nebo se účastní různých společenských akcí. V tomto období je tak více než kdy jindy důležité být ostražitý a připravený na specifické nebezpečí, které na nás na cestách čeká.
Zde je 5 rizik, na které si musíme při řízení o Vánocích dát pozor:
Vánoční čas je často spojen se spěcháním a stresem. Řidiči tak mohou cítit nutkání zrychlit svou jízdu, aby stihli vše potřebné. Tento shon ale může mít nežádoucí důsledky. Rychlá jízda značně zvyšuje riziko dopravních nehod, protože řidiči mají méně času reagovat na neočekávané situace na silnici. Navíc, spěch vede k nedostatečné koncentraci na samotné řízení. Místo toho, aby řidiči věnovali plnou pozornost na situaci na silnici, často se mohou nevědomky zaměřovat na plány a povinnosti, které je ještě čekají. Toto rozptýlení pozornosti je jedním z hlavních přispěvatelů k dopravním nehodám.
Zimní období s sebou často přináší nepříznivé počasí včetně námraz a ledovky, které mají významný dopad na podmínky na silnicích. Námrazy, tvořící se hlavně v ranních a večerních hodinách, vytvářejí na vozovce kluzký povrch, který výrazně ovlivňuje brzdnou dráhu vozidel. Dochází totiž k významnému prodlužování brzdné dráhy, což znamená, že vozidlo potřebuje delší vzdálenost k zastavení, než by bylo obvyklé na suchém a dobře udržovaném povrchu.
Během zimních měsíců, kdy dny jsou kratší a tma přichází dříve, se zvyšuje riziko pro chodce i řidiče. A to hlavně v oblastech s hustým provozem. S nástupem tmy se výrazně snižuje viditelnost, což komplikuje rozpoznání chodců, kteří se mohou pohybovat po silnici nebo přecházet na přechodech pro chodce. Toto riziko je ještě zvýšeno v období vánočních svátků, kdy se města stávají rušnějšími díky nákupním špičkám a vánočním trhům. Je proto důležité dodržovat zákon, jehož novela z roku 2016 nařizuje, aby chodci na sobě měli retroreflexivní prvky. Za toto nedodržení hrozí pokuta dva tisíce korun.
Dalším rizikem pro řízení v zimním období jsou mlhy, sněhové přeháňky a déšť. Ty totiž významně ovlivňují podmínky na silnicích, hlavně, pokud jde o viditelnost. Způsobují, že okolí se stává nejasným a rozmazaným, což ztěžuje rozpoznávání ostatních vozidel, chodců a dopravních značek. V těchto podmínkách je tak zásadní mít dobře udržovaná a funkční světla a čisté čelní sklo. Správně fungující a nastavená světla zlepšují viditelnost a pomáhají řidičům včas spatřit překážky na silnici. Stejně tak je nezbytné udržovat čelní sklo a ostatní okna vozu čistá a bez námrazy, což zajišťuje maximální možnou viditelnost.
Vánoční oslavy jsou tradičně spojeny s přátelským setkáváním, které často zahrnuje konzumaci alkoholu. Musíme ale mít na paměti, že alkohol výrazně ovlivňuje schopnosti nutné pro bezpečné řízení auta. Jeho konzumace, i v malém množství, vede ke snížení reakční schopnosti, což znamená, že řidič reaguje pomaleji na nečekané situace na silnici. To je zvlášť kritické v zimních podmínkách, kdy jsou reakční časy klíčové kvůli náledí a proměnlivému počasí.
Bezpečnost na silnicích by měla být vždy na prvním místě, zejména během vánočního období. Pokud si uvědomíme rizika spojená se spěchem, námrazami, špatnou viditelností, tmou a alkoholem můžeme předejít mnoha nebezpečným situacím. Klíčem je zodpovědné chování a ohleduplnost vůči ostatním řidičům i chodcům.
Myslíte si, že manuální převodovka je stále trendy? Jste na omylu. Evropská data ukazují, že zatímco v roce 2020 disponovalo 89 % nových prodaných osobních vozů manuální převodovkou, v roce 2024 se jednalo již jen o 32 %. Obliba vozů s automatickou převodovkou neustále roste. Nezkušeným řidičům pomáhá s řazením a řidič se tak může naplno věnovat řízení.
Automat je pohodlnější, a to nejen pro řidiče, ale i pro posádku, jelikož nedochází k nepříjemnému cukání při přeřazování. Navíc šetří motor, napomáhá k nižší spotřebě a umocňuje požitek z jízdy.
Dalším důvodem je také nabídka. V současné době většina automobilek nabízí většinu svých modelů v automatu. U luxusních značek se za manuální pohon dokonce připlácí. Ve spojení s hybridními modely nebo elektromobily je pak automatická převodovka pro výrobce jasnou volbou.
Tzv. automaty se z pohledu řidiče vyznačují dvěma zásadními odlišnostmi. Místo řadící páky je k dispozici tzv. volič, který bývá u některých modelů umístěn na jiném místě než klasická řadící páka. Dále se liší tím, že zde chybí pedál spojky. Auta s automatickou převodovkou mají pouze dva pedály: brzdu (vlevo) a plyn (vpravo).
Pokud řídíte automat poprvé, měli byste se seznámit s voličem. Některé připomínají řadící páku, ovšem jiné vypadají zcela odlišně. Místo schématu řízení uvidíte písmena (známá také jako polohy převodovky P R N D). Většina modelů má čtyři základní polohy:
Pozor! Model vašeho vozu může mít také stupeň Brzda (Brake - B). Tato poloha je podobná jako u polohy Vpřed (Drive - D), ale vždy, když sundáte nohu z plynu, přiměje auto zabrzdit. Tento systém zamezuje přehřívání brzd při brždění na prudkých svazích (třeba v horách), ale zároveň umožňuje dobití baterie u hybridních vozů.
Automobily s automatickou převodovkou disponují systémem rychlostních stupňů, které se autonomně mění v závislosti na rychlosti vozu. Jinými slovy, automobil sám volí rychlostní stupeň, který je v daném okamžiku nejvhodnější.
Jsou na volantu ve vašem autě z každé strany zahnuté páčky? Pokud ano, jedná se o tzv. pádla, kterými jsou opatřeny některé typy vozů s automatickou převodovkou. Pomocí nich je možné sekvenčně přeřazovat na vyšší nebo nižší rychlostní stupeň.
Tímto způsobem lze zkrátit nebo prodloužit dobu přeřazení na jiný rychlostní stupeň (na který by auto za normálních okolností přeřadilo autonomně) z důvodu zvýšení výkonu a reakceschopnosti vozu při sešlápnutí plynu. Toto ovládání je typické pro sportovní modely. Nováčkům za volantem automobilu s automatickou převodovkou využívání této funkce však rozhodně nedoporučujeme.
Řidičský průkaz skupiny B vás opravňuje k řízení osobního vozu jak s manuální, tak automatickou převodovkou, pokud jste složili závěrečné zkoušky na automobilu s manuálním řazením. Existuje však i varianta řidičského průkazu určená pouze pro automobily s automatickou převodovkou. Tento průkaz získáte po absolvování závěrečných jízd na vozidle s automatickou převodovkou, avšak neumožňuje vám řídit vozy s manuálním řazením.
Máte strach z řízení automatu? Nemějte. Chápeme, že některé prvky manuálního řízení vám budou zprvu chybět. V našem návodu se v 5 jednoduchých krocích dozvíte, jak automat řídit.
Než se vydáte na cestu, nastavte si polohu sedadla. Mějte na paměti, že nohy i ruce by měly být mírně pokrčené. Dokud je motor vypnutý, ujistěte se, že vám vzdálenost od palubní desky umožní sešlápnutí obou pedálů. Zároveň si nastavte zrcátka, abyste měli dobrý výhled.
Zapamatujte si, že plyn je vpravo a brzda je vlevo. Oba pedály byste vždy měli ovládat pravou nohou. Řidiči vozů s manuální převodovkou dělají často tu chybu, že používají levou nohu, kterou jsou zvyklí ovládat spojku. Použití levé nohy v automatu však může vést k nechtěnému sešlápnutí brzy. Proto se ve vozech s automatickou převodovkou levá noha nepoužívá vůbec.
K nastartování vozu lze použít klíč, ačkoliv většina automatů je opatřena kulatým tlačítkem (Start). Mějte také na paměti, že většina moderních modelů má elektrickou ruční brzdu. K odjištění ruční brzdy silně stiskněte brzdový pedál.
Než se vydáte na cestu, doporučujeme, abyste se naučili k čemu jsou určeny jednotlivé polohy voliče P R N D. Tak a můžete vyrazit. Sešlápněte brzdu a ovladač nastavte do polohy Drive (D).
Dříve než své auto zaparkujete, zatáhněte ruční brzdu. Teprve až bude ruční brzda zajištěná, nastavte volič do polohy Parkování (P). Než z vozu vystoupíte, vypněte motor.
Teď, když víte, jak se automat řídí, dáme vám několik tipů pro vaše první bezpečné cesty:
Poloha B (Brake - brzda) v autě s automatickou převodovkou indikuje, že váš vůz brzdí motorem, což zamezuje přehřívání brzd v prudkém svahu a umožňuje rychlejší dobíjení hybridních baterií.
Při předjíždění v autě s automatickou převodovkou upozorněte na manévr pomocí blikačů a pak jemně sešlápněte plyn, aby auto začalo předjíždět. Bude-li potřeba, motor změní převodovou rychlost dle potřeby.
Pro nastartování vozu s automatickou převodovkou sešlápněte brzdu a stiskněte tlačítko START, které nastartuje motor.
Aby vaše cesta byla skutečně bezpečná, nezapomeňte na povinné ručení. U nás věříme, že nejlepším pojištěním je takové, které se přizpůsobí vašemu každodennímu životu. Proto si v naší pojišťovně můžete poskládat takové povinné ručení, které zajistí přesně takové krytí, jaké potřebujete.
Navíc vám budeme k dispozici již od prvního nastartování vozu a nabídneme vám hustou síť autoservisů vybavených nejnovějšími technologiemi. V případě potřeby tak můžete čerpat služeb zdarma a vrátit se na cesty hned jak to bude možné.
Přečtěte si:
Kontrolky v autě – na co si dát pozor?
10 funkcí a tlačítek v autě, o kterých jste pravděpodobně nevěděli