Jak často byste měli provést kompletní servis motocyklu? Jaké součásti je třeba pravidelně kontrolovat a jak na to? Pomůže vám tento kompletní průvodce údržbou. Věnujte pozornost každému detailu, motocykl vám díky tomu bude dlouho a spolehlivě sloužit.
Protože jsou mnohé součásti motocyklu vystaveny větru, dešti a jiným vlivům, je důležité věnovat zvláštní pozornost například řetězu, filtrům a brzdám. Jak často byste měli provést kompletní servis motocyklu? Jaké součásti je třeba pravidelně kontrolovat a jak na to?
Pomůže vám tento kompletní průvodce údržbou. Věnujte pozornost každému detailu, motorka vám díky tomu bude dlouho a spolehlivě sloužit.
Pro optimální výkon motocyklu a prodloužení jeho životnosti je nezbytná správná údržba.
U motorek jako u všech ostatních vozidel platí, že je důležité pravidelně navštěvovat servis. Mnoho motocyklových nadšenců si však rádo na svém stroji provádí drobnou údržbu samo. Podívejte se na tipy, jak svůj motocykl udržet v dobrém stavu.
Udržovat motocykl v čistotě není jen otázka estetiky. Vlivem počasí se do jeho součástí snadno dostane vlhkost, prach a nečistoty, což může mít vliv na jeho funkčnost a provoz. Pravidelné mytí by mělo být samozřejmou součástí údržby.
Použijte houbu a šetrný čisticí prostředek určený na motocykly. Hodit se vám bude i malý kartáč s měkkými štětinami. Motocykl myjte vždy ve stínu a nechte ho důkladně uschnout na vzduchu. Používejte pouze speciální přípravky určené pro motocykly, které nejsou abrazivní a nepoškodí lak ani další součásti.
Tip! Nepoužívejte k mytí vysokotlaké čističe. Tryskající proud vody by mohl poškodit některé díly.
Vaše bezpečnost na motocyklu z velké části závisí na stavu pneumatik. Hloubka dezénu by měla být minimálně 1,6 mm. Sledujte také, jestli se na pneumatice neobjeví praskliny nebo deformace.
Pravidelně kontrolujte tlak v pneumatikách podle doporučení výrobce. Správný tlak je klíčový pro dobrý kontakt s vozovkou.
Olej je pro motocykl naprosto nezbytný. Když motor běží, olej maže jeho součásti a brání jejich předčasnému opotřebení.
Odborníci doporučují kontrolovat hladinu oleje každých 30 dní nebo po ujetí 10 000 kilometrů.
Pokud má váš motocykl řetěz, je nutné mu věnovat zvláštní pozornost. Správné napnutí, mazání a čištění snižuje riziko poruchy.
Pravidelně provádějte vizuální kontrolu řetězu a mažte ho po ujetí 500 km, napnutí kontrolujte po ujetí 1 000 km.
Tip! Je lepší mazat řetěz častěji menšími dávkami maziva než jednou za čas velkou dávkou.
Opotřebované brzdy zpomalují reakci a zvyšují riziko nehody. Čas od času zkontrolujte také brzdovou kapalinu a destičky.
Stačí se podívat na hladinu v zásobníku. Čtyři nebo pět milimetrů brzdové kapaliny je dobrým znamením, že jsou brzdové destičky v pořádku. Méně může být známkou toho, že se brzdové destičky opotřebovávají a měly by se co nejdříve vyměnit.
Věřte tomu nebo ne, ale filtry jsou při údržbě motocyklu velmi důležité. Mají jednoduchou funkci: zabraňují průniku škodlivých částic do mechaniky. Ucpaný olejový filtr může způsobit poškození motoru.
Poznamenejte si! Jak často byste u svého motocyklu měli měnit filtry?
Podle toho, jak je baterie stará, může být v některých případech nutné ji dobít nebo dokonce doplnit kapalinu, aby se zlepšil její výkon. Baterie však patří k nejsložitějším součástem motocyklu, a proto je vždy nejlepší nechat tuto práci na odbornících.
Specializovaný servis zkontroluje stav vaší baterie a v případě potřeby nainstaluje novou, která bude nejlépe odpovídat vašemu vozidlu. V takových případech je vždy dobré mít kvalitní pojištění motocyklu!
Vaše viditelnost a viditelnost vozidel kolem vás závisí na tom, zda máte světla v dobrém stavu. Naštěstí výměna žárovek není žádná věda. Jen si pamatujte, že je dobré je měnit každých 50 000 kilometrů nebo kdykoli některá praskne.
Kromě drobných kontrol a údržby, kterou si můžete provést sami, nezapomínejte ani na pravidelný servis u odborníků. Zde jsou čtyři situace, kdy se vyplatí navštívit servis:
Obecně se životnost motocyklu pohybuje mezi 100 000 až 150 000 najetými kilometry nebo mezi 12 a 15 lety. Motocykl s najetými 100 000 kilometry je už považován za starý a můžou se u něj objevit mechanické či provozní závady.
Ponechávání spojky v záběru může způsobit její předčasné opotřebení, protože spojkové kotouče jsou náchylnější k prokluzu. Spojku byste měli používat pouze tehdy, když je to nezbytné.
A dobrá rada na závěr? Spoustu starostí si ušetříte, když svůj motocykl výhodně pojistíte.
Přečtěte si:
Jak začít s motorkářstvím? Seznamte se s typy a druhy motocyklů
Řidičský průkaz na motorku: Kdy můžete řídit skútr a kdy silnou motorku
nebo si poslechněte podcast – Karel Táborský: „Nic jako bezpečná motorka neexistuje.“