Zatímco helmu nebo bundu si motorkáři obvykle pečlivě vybírají, s kalhotami už tolik času neztrácejí. Džíny nebo kožené kalhoty na běžné nošení ale nenahradí kvalitní kalhoty na motorku vyrobené z vhodného materiálu a se všemi praktickými chrániči. Jak tedy najít dobré vybavení?
Investujte do speciálního oblečení na motorku
Ať už vyrážíte na silnice na jakémkoliv stroji, vybírejte si na sebe takové vybavení, které bylo vyrobené speciálně pro tyto účely. Má totiž vlastnosti, které velmi oceníte v případě pádu.
Mezistupněm mezi obyčejnými kalhotami a opravdu kvalitními motorkářskými kalhotami představují speciální motorkářské rifle. Při jejich výrobě se používá například kevlar a další materiály s velkou výdrží. Dělí se na jednovrstvé a dvouvrstvé.
Výrobci označují úroveň jejich ochrany ve třech pásmech – A, AA, AAA. Čím více „áček“, tím lepší poskytovaná ochrana při pádu proti roztržení a prodření. Ty nejobyčejnější by měly vydržet v celku několik vteřin až do rychlosti 45 km/h. Ty nejlepší až 120 km/h.
Vybavení na cesty na motorce musí mít chrániče
Tyto speciální kalhoty mívají kapsy na chrániče kolen a kyčelních kloubů. Mnohé modely jdou snadno rozepnout třeba jenom na kolenou. Do kapsy vložíte chránič a poté znovu zapnete, aniž byste museli sundávat celé kalhoty.
Džíny mají moderní vzhled, bývají pohodlné a je to oblečení na motorku, které jde snadno sehnat pánské i dámské.
Další variantou jsou textilní kalhoty, které se prodávají obvykle pro celoroční využití. Bývají vyrobeny z kvalitních materiálů, nabízí řadu praktických kapes, větrání i prostoru na zateplení. Mají speciální vrstvu do deště. Jdou snadno nastavit na konkrétní postavu a bývají lehké.
Kožené kalhoty na motorku jsou nejvyhledávanější možností. Poskytují totiž velkou ochranu proti odření. Mívají také odnímatelné chrániče v oblasti kolen a boků. Jejich nevýhodou je robustnost a vysoká váha. S koženými kalhotami zkrátka nejde snadno seskočit z motorky, sednout si na dvě hodiny na oběd a pak vyrazit na koncert. Na běžné používání nejsou příliš vhodné. V horkém počasí se v nich pořádně zapotíte.
Správná velikost je základ
Kalhoty na motorku musí dobře sedět. Na výběr správné velikosti si proto dejte opravdu pozor. Myslete na to, aby chrániče držely na správných místech, aby kalhoty nebyly příliš volné a abyste měli dostatečné pohodlí. Vyzkoušejte si s nimi všechny chrániče, vezměte si na sebe boty na motorku, ve kterých jezdíte, a také bundu. V pohodlí nedělejte kompromisy.
Na co myslet při výběru vybavení na motorku
Před nákupem si zkuste uvědomit, za jakých okolností jezdíte, jakým terénem se nejčastěji pohybujete, kdy startujete sezónu či jaký je účel vašich jízd. Popojíždění převážně po městě od května do září je zkrátka něco jiného než téměř celoroční motocross v přírodě. Oblečení na motorku chopper má jiné kvality než vybavení na silniční enduro. A kromě bezpečí a pohodlí je neopomenutelným faktorem také váš styl. Tohle všechno musíte vzít v potaz.
Pod kalhoty si na delší cestování pořiďte nejlépe funkční prádlo, které se postará o odvádění potu. Jízdu na motorce si díky tomu užijete o to víc. Ta nejdůležitější rada při výběru vybavení zní: nebojte se investovat do kvality.
Myslíte si, že manuální převodovka je stále trendy? Jste na omylu. Evropská data ukazují, že zatímco v roce 2020 disponovalo 89 % nových prodaných osobních vozů manuální převodovkou, v roce 2024 se jednalo již jen o 32 %. Obliba vozů s automatickou převodovkou neustále roste. Nezkušeným řidičům pomáhá s řazením a řidič se tak může naplno věnovat řízení.
Automat je pohodlnější, a to nejen pro řidiče, ale i pro posádku, jelikož nedochází k nepříjemnému cukání při přeřazování. Navíc šetří motor, napomáhá k nižší spotřebě a umocňuje požitek z jízdy.
Dalším důvodem je také nabídka. V současné době většina automobilek nabízí většinu svých modelů v automatu. U luxusních značek se za manuální pohon dokonce připlácí. Ve spojení s hybridními modely nebo elektromobily je pak automatická převodovka pro výrobce jasnou volbou.
Tzv. automaty se z pohledu řidiče vyznačují dvěma zásadními odlišnostmi. Místo řadící páky je k dispozici tzv. volič, který bývá u některých modelů umístěn na jiném místě než klasická řadící páka. Dále se liší tím, že zde chybí pedál spojky. Auta s automatickou převodovkou mají pouze dva pedály: brzdu (vlevo) a plyn (vpravo).
Pokud řídíte automat poprvé, měli byste se seznámit s voličem. Některé připomínají řadící páku, ovšem jiné vypadají zcela odlišně. Místo schématu řízení uvidíte písmena (známá také jako polohy převodovky P R N D). Většina modelů má čtyři základní polohy:
Pozor! Model vašeho vozu může mít také stupeň Brzda (Brake - B). Tato poloha je podobná jako u polohy Vpřed (Drive - D), ale vždy, když sundáte nohu z plynu, přiměje auto zabrzdit. Tento systém zamezuje přehřívání brzd při brždění na prudkých svazích (třeba v horách), ale zároveň umožňuje dobití baterie u hybridních vozů.
Automobily s automatickou převodovkou disponují systémem rychlostních stupňů, které se autonomně mění v závislosti na rychlosti vozu. Jinými slovy, automobil sám volí rychlostní stupeň, který je v daném okamžiku nejvhodnější.
Jsou na volantu ve vašem autě z každé strany zahnuté páčky? Pokud ano, jedná se o tzv. pádla, kterými jsou opatřeny některé typy vozů s automatickou převodovkou. Pomocí nich je možné sekvenčně přeřazovat na vyšší nebo nižší rychlostní stupeň.
Tímto způsobem lze zkrátit nebo prodloužit dobu přeřazení na jiný rychlostní stupeň (na který by auto za normálních okolností přeřadilo autonomně) z důvodu zvýšení výkonu a reakceschopnosti vozu při sešlápnutí plynu. Toto ovládání je typické pro sportovní modely. Nováčkům za volantem automobilu s automatickou převodovkou využívání této funkce však rozhodně nedoporučujeme.
Řidičský průkaz skupiny B vás opravňuje k řízení osobního vozu jak s manuální, tak automatickou převodovkou, pokud jste složili závěrečné zkoušky na automobilu s manuálním řazením. Existuje však i varianta řidičského průkazu určená pouze pro automobily s automatickou převodovkou. Tento průkaz získáte po absolvování závěrečných jízd na vozidle s automatickou převodovkou, avšak neumožňuje vám řídit vozy s manuálním řazením.
Máte strach z řízení automatu? Nemějte. Chápeme, že některé prvky manuálního řízení vám budou zprvu chybět. V našem návodu se v 5 jednoduchých krocích dozvíte, jak automat řídit.
Než se vydáte na cestu, nastavte si polohu sedadla. Mějte na paměti, že nohy i ruce by měly být mírně pokrčené. Dokud je motor vypnutý, ujistěte se, že vám vzdálenost od palubní desky umožní sešlápnutí obou pedálů. Zároveň si nastavte zrcátka, abyste měli dobrý výhled.
Zapamatujte si, že plyn je vpravo a brzda je vlevo. Oba pedály byste vždy měli ovládat pravou nohou. Řidiči vozů s manuální převodovkou dělají často tu chybu, že používají levou nohu, kterou jsou zvyklí ovládat spojku. Použití levé nohy v automatu však může vést k nechtěnému sešlápnutí brzy. Proto se ve vozech s automatickou převodovkou levá noha nepoužívá vůbec.
K nastartování vozu lze použít klíč, ačkoliv většina automatů je opatřena kulatým tlačítkem (Start). Mějte také na paměti, že většina moderních modelů má elektrickou ruční brzdu. K odjištění ruční brzdy silně stiskněte brzdový pedál.
Než se vydáte na cestu, doporučujeme, abyste se naučili k čemu jsou určeny jednotlivé polohy voliče P R N D. Tak a můžete vyrazit. Sešlápněte brzdu a ovladač nastavte do polohy Drive (D).
Dříve než své auto zaparkujete, zatáhněte ruční brzdu. Teprve až bude ruční brzda zajištěná, nastavte volič do polohy Parkování (P). Než z vozu vystoupíte, vypněte motor.
Teď, když víte, jak se automat řídí, dáme vám několik tipů pro vaše první bezpečné cesty:
Poloha B (Brake - brzda) v autě s automatickou převodovkou indikuje, že váš vůz brzdí motorem, což zamezuje přehřívání brzd v prudkém svahu a umožňuje rychlejší dobíjení hybridních baterií.
Při předjíždění v autě s automatickou převodovkou upozorněte na manévr pomocí blikačů a pak jemně sešlápněte plyn, aby auto začalo předjíždět. Bude-li potřeba, motor změní převodovou rychlost dle potřeby.
Pro nastartování vozu s automatickou převodovkou sešlápněte brzdu a stiskněte tlačítko START, které nastartuje motor.
Aby vaše cesta byla skutečně bezpečná, nezapomeňte na povinné ručení. U nás věříme, že nejlepším pojištěním je takové, které se přizpůsobí vašemu každodennímu životu. Proto si v naší pojišťovně můžete poskládat takové povinné ručení, které zajistí přesně takové krytí, jaké potřebujete.
Navíc vám budeme k dispozici již od prvního nastartování vozu a nabídneme vám hustou síť autoservisů vybavených nejnovějšími technologiemi. V případě potřeby tak můžete čerpat služeb zdarma a vrátit se na cesty hned jak to bude možné.
Přečtěte si:
Kontrolky v autě – na co si dát pozor?
10 funkcí a tlačítek v autě, o kterých jste pravděpodobně nevěděli