Doba na přečtení článku jsou 2 minuty

Kvalitní vybavení je nejlepším přítelem motorkáře

Kromě helmy musí motorkáři věnovat velkou pozornost i dalšímu vybavení, které zahrnuje motorkářskou kombinézu, boty, rukavice a vřele se doporučuje i chránič páteře. Máte kvalitní oblečení na motorku?

„Přilbu na motorku si nasazujte při každé jízdě! Vždy ji upevněte pomocí pásků, které musí být dostatečně utažené. V případě nehody odvede svou práci pouze kvalitní a správně upevněná přilba na motorku," varuje moto záchranář Domen Vodopivec.

6 tipů při výběru helmy na motorku

  • Je velmi důležité, aby měla helma správnou velikost. Proto si ji motorkáři mezi sebou nepůjčují.

  • Musí být řádně otestovaná a mít certifikát potvrzující kvalitu.

  • Nesmí být nijak poškozená, protože pak už neposkytuje dostatečnou ochranu. Nekupujte proto přilby na motorku z druhé ruky.

  • Dávejte pozor na její věk. Životnost helmy na motorku je maximálně 5 let.

  • Integrální přilba (tedy celoobličejová) nejlépe chrání všechny životně důležité části hlavy a také obličej.

  • Při nákupu vyzkoušejte několik modelů od různých výrobců a vyberte si přilbu, která vám vyhovuje.

A nezapomeňte na to, že přilba, která byla vystavena pádu nebo nárazu, již není bezpečná.
Její poškození nemusí být navenek vidět, ale mohou se poškodit skryté části vnitřní podšívky, které hrají důležitou roli. Po pádu se proto raději vydejte na nákup nové helmy.

Generali Česká pojišťovna

Boty a rukavice na motorku musí sedět

Boty a rukavice vás ochrání před zraněním a pomohou udržet teplo v chladnějších dnech. Výběru bot na motorku a rukavic věnujte dostatečnou pozornost a vyberte si vhodnou velikost. Důležité je, aby rukavice perfektně seděly v oblasti prstů. Zejména pak dbejte na to, aby rukavice nebyla příliš krátká v oblasti palce nebo příliš úzká v oblasti dlaně.
 
Kombinézy a další ochranné oděvy nabízí výrobci v kůži nebo ve speciální látce. Pokud se rozhodnete pro látkový overal, zvolte model se zabudovanými chrániči. Měli byste se v něm cítit pohodlně. Pokud máte na sobě dvoudílnou kombinézu, Domen Vodopivec radí spojit horní a spodní část. Oblečení na motorku by mělo být vždy zapnuté v pase, na zápěstí, u kotníků a samozřejmě vepředu. Pro zvýšení viditelnosti v provozu použijte reflexní motorkářskou bundu nebo reflexní vestu.
 
Ledvinový pás a ochrana zad – tzv. želva, jsou často rozhodujícími faktory pro přežití motocyklisty v případě nehody, protože chrání životně důležité části těla. Při výběru vybavení na ochranu zad a ledvin dbejte na vhodnou velikost a zkontrolujte prodyšnost materiálu. Jinak se totiž budete v nevhodném oděvu hodně potit, což může být v letních měsících nepříjemné.
 
I pár metrů může být smrtelných

Moto záchranář Domen Vodopivec varuje před následky nepoužívání motocyklového vybavení, které mohou být často fatální: „V horkém srpnovém dni, kdy venku pálilo slunce, přišlo volání o pomoc. K dopravní nehodě osobního auta a motorky došlo jen pár bloků od mého domova. Zraněný motocyklista, který po nárazu ležel na silnici, měl na sobě pouze kraťasy a tričko a na nohou letní žabky. Měl štěstí, že neutrpěl vážnější následky, protože si doma alespoň nasadil helmu. Byl si jistý, že na krátkou cestu ke kamarádovi, která měla trvat jenom pár minut, nic jiného nepotřebuje.“
 
Motocyklista se popálil na zádech kvůli asfaltu, který byl v horku velmi rozpálený a klouzal po něm jen v tričku. Na místě nehody mu záchranáři poskytli první pomoc a následně ho převezli k další péči sanitkou.
 
Ještě více pro bezpečnost motorkářů

Kromě kvalitní výbavy, která motorkáři významně přispívá k bezpečnosti a komfortu jízdy na motorce, nezapomeňte na úrazové pojištění řidiče a komplexní pojištění motorky


Přečtěte si také:

Víte, jak vypadá správná záchranářská ulička?

Pojištění léčebných výloh vám ušetří peníze i starosti

Nikol Moravcová: Rychlé přesuny a romantika na dvou kolech

Pojištění na skútr nebo moped: kompletní průvodce

19.03.2025

Jak řídit auto s automatickou převodovkou? Tipy pro nováčky

Myslíte si, že manuální převodovka je stále trendy? Jste na omylu. Evropská data ukazují, že zatímco v roce 2020 disponovalo 89 % nových prodaných osobních vozů manuální převodovkou, v roce 2024 se jednalo již jen o 32 %. Obliba vozů s automatickou převodovkou neustále roste. Nezkušeným řidičům pomáhá s řazením a řidič se tak může naplno věnovat řízení.

Automat je pohodlnější, a to nejen pro řidiče, ale i pro posádku, jelikož nedochází k nepříjemnému cukání při přeřazování. Navíc šetří motor, napomáhá k nižší spotřebě a umocňuje požitek z jízdy.

Dalším důvodem je také nabídka. V současné době většina automobilek nabízí většinu svých modelů v automatu. U luxusních značek se za manuální pohon dokonce připlácí. Ve spojení s hybridními modely nebo elektromobily je pak automatická převodovka pro výrobce jasnou volbou.

Jak fungují auta s automatickou převodovkou?

Tzv. automaty se z pohledu řidiče vyznačují dvěma zásadními odlišnostmi. Místo řadící páky je k dispozici tzv. volič, který bývá u některých modelů umístěn na jiném místě než klasická řadící páka. Dále se liší tím, že zde chybí pedál spojky. Auta s automatickou převodovkou mají pouze dva pedály: brzdu (vlevo) a plyn (vpravo).

Volič

Pokud řídíte automat poprvé, měli byste se seznámit s voličem. Některé připomínají řadící páku, ovšem jiné vypadají zcela odlišně. Místo schématu řízení uvidíte písmena (známá také jako polohy převodovky P R N D). Většina modelů má čtyři základní polohy:

  • Parkování (Parking - P). Tuto polohu je třeba zvolit, když je auto zaparkované. Některé značky umisťují tento stupeň z bezpečnostních důvodů na řadící páce na samostatné tlačítko.
  • Neutrál nebo volnoběh (Neutral - N). Známý také jako mrtvá rychlost. Přepněte do této polohy v případě, že nakrátko zastavíte, např. když čekáte až někdo nastoupí, přičemž motor pořád běží.
  • Vpřed (Drive - D). Tuto polohu zařaďte, když chcete, aby vůz jel vpřed. Některé modely mají také stupeň Sport či sportovní jízda (S), který umocňuje sportovní prožitek z jízdy.
  • Zpátečka nebo zpětný chod (Reverse - R). Chcete-li couvat, zařaďte vždy R.
 

Pozor! Model vašeho vozu může mít také stupeň Brzda (Brake - B). Tato poloha je podobná jako u polohy Vpřed (Drive - D), ale vždy, když sundáte nohu z plynu, přiměje auto zabrzdit. Tento systém zamezuje přehřívání brzd při brždění na prudkých svazích (třeba v horách), ale zároveň umožňuje dobití baterie u hybridních vozů.

Jak fungují rychlostní stupně u auta s automatickou převodovkou

Automobily s automatickou převodovkou disponují systémem rychlostních stupňů, které se autonomně mění v závislosti na rychlosti vozu. Jinými slovy, automobil sám volí rychlostní stupeň, který je v daném okamžiku nejvhodnější.

 

Pedály v automobilu s automatickou převodovkou

  • Levý pedál: brzdový pedál. Funguje stejně jako u aut s manuální převodovkou.
  • Pravý pedál: plynový pedál. Stejně jako u manuálu, při jeho sešlápnutí se dá auto do pohybu, a to vpřed, máte-li nastavenou polohu D nebo vzad, máte-li nastavenou polohu R.

Mechanické ovládání automatické převodovky

Jsou na volantu ve vašem autě z každé strany zahnuté páčky? Pokud ano, jedná se o tzv. pádla, kterými jsou opatřeny některé typy vozů s automatickou převodovkou. Pomocí nich je možné sekvenčně přeřazovat na vyšší nebo nižší rychlostní stupeň.

Tímto způsobem lze zkrátit nebo prodloužit dobu přeřazení na jiný rychlostní stupeň (na který by auto za normálních okolností přeřadilo autonomně) z důvodu zvýšení výkonu a reakceschopnosti vozu při sešlápnutí plynu. Toto ovládání je typické pro sportovní modely. Nováčkům za volantem automobilu s automatickou převodovkou využívání této funkce však rozhodně nedoporučujeme.

Řidičský průkaz pro řízení osobního vozidla s automatickou převodovkou

Řidičský průkaz skupiny B vás opravňuje k řízení osobního vozu jak s manuální, tak automatickou převodovkou, pokud jste složili závěrečné zkoušky na automobilu s manuálním řazením. Existuje však i varianta řidičského průkazu určená pouze pro automobily s automatickou převodovkou. Tento průkaz získáte po absolvování závěrečných jízd na vozidle s automatickou převodovkou, avšak neumožňuje vám řídit vozy s manuálním řazením.

Jak řídit automobil s automatickou převodovkou?

Máte strach z řízení automatu? Nemějte. Chápeme, že některé prvky manuálního řízení vám budou zprvu chybět. V našem návodu se v 5 jednoduchých krocích dozvíte, jak automat řídit.

2564153_GeneraliCzechiaInfographic-Howtodriveanautomaticcar_2_030625 (1).jpg

1. Nastavte si sedadlo a zrcátka

Než se vydáte na cestu, nastavte si polohu sedadla. Mějte na paměti, že nohy i ruce by měly být mírně pokrčené. Dokud je motor vypnutý, ujistěte se, že vám vzdálenost od palubní desky umožní sešlápnutí obou pedálů. Zároveň si nastavte zrcátka, abyste měli dobrý výhled.

2. Zvykněte si na pedály

Zapamatujte si, že plyn je vpravo a brzda je vlevo. Oba pedály byste vždy měli ovládat pravou nohou. Řidiči vozů s manuální převodovkou dělají často tu chybu, že používají levou nohu, kterou jsou zvyklí ovládat spojku. Použití levé nohy v automatu však může vést k nechtěnému sešlápnutí brzy. Proto se ve vozech s automatickou převodovkou levá noha nepoužívá vůbec.

3. Nastartujte motor a odjistěte ruční brzdu

K nastartování vozu lze použít klíč, ačkoliv většina automatů je opatřena kulatým tlačítkem (Start). Mějte také na paměti, že většina moderních modelů má elektrickou ruční brzdu. K odjištění ruční brzdy silně stiskněte brzdový pedál.

4. Zapamatujte si polohy voliče

Než se vydáte na cestu, doporučujeme, abyste se naučili k čemu jsou určeny jednotlivé polohy voliče P R N D. Tak a můžete vyrazit. Sešlápněte brzdu a ovladač nastavte do polohy Drive (D).

5. Pro parkování nastavte volič do polohy Parkování (P)

Dříve než své auto zaparkujete, zatáhněte ruční brzdu. Teprve až bude ruční brzda zajištěná, nastavte volič do polohy Parkování (P). Než z vozu vystoupíte, vypněte motor.

Generali Česká pojišťovna

Tipy, jak poprvé řídit auto s automatickou převodovkou 

Teď, když víte, jak se automat řídí, dáme vám několik tipů pro vaše první bezpečné cesty:

  • Řízení automatu se nebojte.
  • Uvědomte si, že se nemusíte soustředit na řazení, ale můžete se zaměřit na kvalitu řízení.
  • Pokud jste zvyklí na manuální řízení, budete mít zafixované určité reflexy. Ale pamatujte na to, že levou nohu prostě nesmíte používat.
  • Nikdy neměňte polohu voliče, když je vozidlo v pohybu.
  • Pokud je vaše auto taženo jiným autem, nastavte volič do polohy Neutral (N).
  • Když zastavíte ve svahu, aktivujte funkci Auto Hold, abyste nesjeli dolů. Automobil zamkne kola a při sešlápnutí plynu se bude pohybovat pouze vpřed.

Rychlý přehled pro nováčky

Co znamená B v autě s automatickou převodovkou?

Poloha B (Brake - brzda) v autě s automatickou převodovkou indikuje, že váš vůz brzdí motorem, což zamezuje přehřívání brzd v prudkém svahu a umožňuje rychlejší dobíjení hybridních baterií.

Jak předjíždět s autem s automatickou převodovkou?

Při předjíždění v autě s automatickou převodovkou upozorněte na manévr pomocí blikačů a pak jemně sešlápněte plyn, aby auto začalo předjíždět. Bude-li potřeba, motor změní převodovou rychlost dle potřeby.

Jak nastartovat automat?

Pro nastartování vozu s automatickou převodovkou sešlápněte brzdu a stiskněte tlačítko START, které nastartuje motor.

 

Aby vaše cesta byla skutečně bezpečná, nezapomeňte na povinné ručení. U nás věříme, že nejlepším pojištěním je takové, které se přizpůsobí vašemu každodennímu životu. Proto si v naší pojišťovně můžete poskládat takové povinné ručení, které zajistí přesně takové krytí, jaké potřebujete.

Navíc vám budeme k dispozici již od prvního nastartování vozu a nabídneme vám hustou síť autoservisů vybavených nejnovějšími technologiemi. V případě potřeby tak můžete čerpat služeb zdarma a vrátit se na cesty hned jak to bude možné.

Přečtěte si:

Kontrolky v autě – na co si dát pozor?

10 funkcí a tlačítek v autě, o kterých jste pravděpodobně nevěděli

9 tipů pro začínající řidiče

Vyberte kategorii