Ať už se chystáme na výlet autem, na kole, motorkou nebo jen tak na túru, měli bychom myslet nejen na bezpečnost sebe samých, ale i dalších účastníků provozu. Ta nejzásadnější doporučení jsme si pro vás připravili v následujícím článku.
Když jedete autem…
U řízení automobilu, snad více než kde jinde, platí zákaz užívání návykových látek a léků, které omezují pozornost a celkově aktivitu řidiče. Řízení, které je opravdu náročnou činností, by měla být vždy věnována maximální pozornost.
Že kapka alkoholu nemůže uškodit? Právě naopak. Již při troše alkoholu ztrácí řidič pozornost a správný odhad a většinou se uchyluje k mnohem většímu riskování. Velmi jednoduše tak může být nebezpečný nejen sám sobě, ale také ostatním účastníkům provozu.
Podobně jako návykovým látkám bychom se měli vyhnout také manipulaci s mobilním telefonem a kouření. Ruce by totiž měly být vždy jen tam, kde mají být – na volantu. Podobné aktivity si nechme raději na jindy, jakmile stojíme a neúčastníme se provozu.
Měli bychom také myslet na náš zdravotní stav? Pochopitelně! Za volant bychom tak měli jít jen v případě, kdy se na to opravdu cítíme. Nejedná se však pouze o stav těla, ale i mysli. Obě strany nás totiž významně ovlivňují.
Když kolem sebe chcete cítit vítr a cestujete na motorce…
Dnes bychom na silnici potkali mnohem více motorkářů, než tomu bylo ještě pár let dozadu, především pak z řady mladých lidí. Těmto mladým lidem však mnohdy chybí stěžejní zkušenosti a více riskují, předvádí se.
Jezdit bychom měli tak, abychom neohrožovali ani sebe, ani ostatní účastníky provozu. To především znamená přiměřenou rychlost a nesnažit se předjíždět za každou cenu. A i když to není přímo řečeno, pozornost bychom měli věnovat i vhodně zvolenému oblečení, které v případě pádu slouží jako ochrana těla. Co však zákon přímo nařizuje, to je využití ochranné helmy se štítem na ochranu očí. Nezapomínejme ani na rukavice, vhodné boty a další doplňky, v případě problému můžou sehrát významnou roli.
Předtím, než vůbec někam vyjedeme, bychom měli zkontrolovat technický stav stroje. S poruchami (případně jinými nedokonalostmi) se do provozu vůbec nepouštějme! Motorkáři se musí mít snad ještě více na pozoru než řidiči automobilů, věnujme tedy pozornost tomu, co se děje okolo nás a snažme se předvídat.
Pro motorkáře jsou asi nejvíce ohrožující křižovatky, pokud se na ní tedy nacházíme, dbejme zvýšené opatrnosti. Dávejme všechny kroky včas najevo (signalizace). Řídit motocykl je také více namáhavou činností, měli bychom tomu tedy přizpůsobit i pauzy na odpočinek a doplňování tekutin.
Podobně jako u automobilů může být i pro motorkáře značným nebezpečím mokrá vozovka. V dešti bychom měli vyjíždět jen v těch nejnutnějších případech.
Když si chcete hlavně odpočinout jízdou na kole…
Někdy se ani tak člověk nepotřebuje někam dostat, jak si spíš psychicky odpočinout a k tomu se ještě i někam dostat. Přesně na tyto případy je kolo ideálním společníkem. Ale i když nejsou cyklisti pro provoz tak nebezpeční jako třeba motorkáři nebo řidiči aut, na některé zásady by se rovněž nemělo zapomínat.
Pokud projíždíme místy, kde se mohou pohybovat i chodci, měli bychom si na ně dát zvýšený pozor. Nejezděme mezi nimi příliš rychle a nevypočítavě – sami totiž netuší, co přesně se nám honí v hlavě a jaký bude náš další „krok“. Při pohybu mezi chodci je také důležité, abychom byli vybaveni zvonkem, který je na nás může dostatečně dopředu upozornit.
S bezpečností jde také ruku v ruce výbava, kterou bychom měli být spolu s kolem vybaveni. Přilbu bychom měli coby cyklisti využívat do 18 let, výrazně však doporučujeme nezapomínat na ni i v případě, kdy jste dospělí. Jednou nám může totiž zachránit život. Kolo by mělo být dále vybaveno vhodným osvětlením, seřízenými brzdami a správně nahuštěnými pneumatikami.
Na kolo bychom také měli, jako i v ostatních případech, sedat za „střízliva“ a v dobrém zdravotním stavu. Pokud jedeme po silnici ve větší skupině, měli bychom jezdit za sebou, určitě ne vedle sebe, ohrožujeme tak ostatní účastníky dopravy. Děti do 10 let se mohou účastnit provozu pouze v doprovodu osoby starší 15 let.
Co by nám a našemu kolu rozhodně nemělo chybět:
Nesmíme ale zapomenout ani na chůzi!
Chůze je nejběžnější činností člověka, proto bychom ji určitě neměli opomenout. I jako chodci musíme dodržovat určité zásady, díky kterým pro nás bude pohyb na silnici bezpečnější.
Například při snížené viditelnosti máme coby chodci mimo obec povinnost nosit reflexní prvky, výběr prvků je pak zcela na nás. Porušení může být trestáno pokutou až do výše 2000 Kč.
Základním pravidlem by však mělo být koukat všude okolo a dávat situacím okolo nás dostatečnou pozornost. Silnice bychom neměli překračovat mimo vyznačená místa (jen po přechodech). Rovněž bychom se měli snažit o využívání chodníků, pokud je to možné. Obecně platí, že pokud nemáme chodník k dispozici, měli bychom chodit na levé straně vozovky.
Na první pohled se může zdát, že pravidel je nekonečná řada. Většinou se však jedná o naprosté základy, na které bychom nikdo neměli zapomínat. Díky jejich dodržování bude pohyb na silnici pro všechny zúčastněné strany bezpečnější. A o bezpečnost by zde mělo jít především!
Na silnicích panuje ve vánočním čase zvýšený provoz, protože lidé dokončují své poslední nákupy dárků, nebo se účastní různých společenských akcí. V tomto období je tak více než kdy jindy důležité být ostražitý a připravený na specifické nebezpečí, které na nás na cestách čeká.
Zde je 5 rizik, na které si musíme při řízení o Vánocích dát pozor:
Vánoční čas je často spojen se spěcháním a stresem. Řidiči tak mohou cítit nutkání zrychlit svou jízdu, aby stihli vše potřebné. Tento shon ale může mít nežádoucí důsledky. Rychlá jízda značně zvyšuje riziko dopravních nehod, protože řidiči mají méně času reagovat na neočekávané situace na silnici. Navíc, spěch vede k nedostatečné koncentraci na samotné řízení. Místo toho, aby řidiči věnovali plnou pozornost na situaci na silnici, často se mohou nevědomky zaměřovat na plány a povinnosti, které je ještě čekají. Toto rozptýlení pozornosti je jedním z hlavních přispěvatelů k dopravním nehodám.
Zimní období s sebou často přináší nepříznivé počasí včetně námraz a ledovky, které mají významný dopad na podmínky na silnicích. Námrazy, tvořící se hlavně v ranních a večerních hodinách, vytvářejí na vozovce kluzký povrch, který výrazně ovlivňuje brzdnou dráhu vozidel. Dochází totiž k významnému prodlužování brzdné dráhy, což znamená, že vozidlo potřebuje delší vzdálenost k zastavení, než by bylo obvyklé na suchém a dobře udržovaném povrchu.
Během zimních měsíců, kdy dny jsou kratší a tma přichází dříve, se zvyšuje riziko pro chodce i řidiče. A to hlavně v oblastech s hustým provozem. S nástupem tmy se výrazně snižuje viditelnost, což komplikuje rozpoznání chodců, kteří se mohou pohybovat po silnici nebo přecházet na přechodech pro chodce. Toto riziko je ještě zvýšeno v období vánočních svátků, kdy se města stávají rušnějšími díky nákupním špičkám a vánočním trhům. Je proto důležité dodržovat zákon, jehož novela z roku 2016 nařizuje, aby chodci na sobě měli retroreflexivní prvky. Za toto nedodržení hrozí pokuta dva tisíce korun.
Dalším rizikem pro řízení v zimním období jsou mlhy, sněhové přeháňky a déšť. Ty totiž významně ovlivňují podmínky na silnicích, hlavně, pokud jde o viditelnost. Způsobují, že okolí se stává nejasným a rozmazaným, což ztěžuje rozpoznávání ostatních vozidel, chodců a dopravních značek. V těchto podmínkách je tak zásadní mít dobře udržovaná a funkční světla a čisté čelní sklo. Správně fungující a nastavená světla zlepšují viditelnost a pomáhají řidičům včas spatřit překážky na silnici. Stejně tak je nezbytné udržovat čelní sklo a ostatní okna vozu čistá a bez námrazy, což zajišťuje maximální možnou viditelnost.
Vánoční oslavy jsou tradičně spojeny s přátelským setkáváním, které často zahrnuje konzumaci alkoholu. Musíme ale mít na paměti, že alkohol výrazně ovlivňuje schopnosti nutné pro bezpečné řízení auta. Jeho konzumace, i v malém množství, vede ke snížení reakční schopnosti, což znamená, že řidič reaguje pomaleji na nečekané situace na silnici. To je zvlášť kritické v zimních podmínkách, kdy jsou reakční časy klíčové kvůli náledí a proměnlivému počasí.
Bezpečnost na silnicích by měla být vždy na prvním místě, zejména během vánočního období. Pokud si uvědomíme rizika spojená se spěchem, námrazami, špatnou viditelností, tmou a alkoholem můžeme předejít mnoha nebezpečným situacím. Klíčem je zodpovědné chování a ohleduplnost vůči ostatním řidičům i chodcům.