Slunce svítí, pláže jsou krásné a vy se cítíte skvěle. Pak se ale stane něco nečekaného – zraníte se. Ať už jde o drobný úraz nebo vážnější situaci, je důležité vědět, jak správně reagovat. Základem je správné pojištění.
Zranění či nemoc na cestách může být stresující a nepříjemné, ale se správnou přípravou a rychlou reakcí můžete situaci zvládnout s minimálním dopadem na vaši dovolenou. Pamatujte, že prevence je klíčová – buďte opatrní, informovaní a připravení na každou situaci.
Pokud si zlomíte nohu nebo ruku, je klíčové okamžitě vyhledat lékařskou pomoc a zavolat na asistenční službu. Pokud jste na pláži nebo v horách, zkuste najít někoho, kdo vám pomůže dostat se do bezpečí. Zavolejte místní záchrannou službu nebo se obraťte na recepci vašeho ubytování, kde vám mohou pomoci najít nejbližší nemocnici. Víte, že česká aplikace Záchranka funguje i na Slovensku, v Rakousku a Maďarsku? Během přepravy se pak snažte zraněnou končetinu co nejvíce znehybnit, aby se zabránilo dalšímu poškození.
Pokud se cítíte slabě, máte bolesti hlavy nebo závratě, okamžitě se přesuňte do stínu nebo klimatizované místnosti. Pijte hodně vody a snažte se ochladit tělo pomocí studených obkladů. Pokud příznaky přetrvávají, vyhledejte lékařskou pomoc. Před cestou si zjistěte, kde se nachází nejbližší zdravotnické zařízení a mějte po ruce čísla na záchranné služby. Jednodušší je ovšem mít pojištění u Generali, jehož součástí je i asistenční služba, která tohle vyřeší za vás.
Nejprve zkuste zastavit krvácení tlakem na ránu čistým hadříkem nebo obvazem. Pokud je to možné, držte postiženou část těla vyvýšenou. Poté co nejdříve vyhledejte lékařskou pomoc, ideálně v nejbližší nemocnici nebo zdravotnickém zařízení. Popřípadě volejte asistenční službu. Generali hradí náklady na lékařské ošetření vzniklé v důsledku úrazu, což zahrnuje i případnou repatriaci pojištěného do ČR, pokud to bude ze zdravotních důvodů nezbytné.
Pokud začnete pociťovat otoky, vyrážku, dýchací potíže nebo svědění, okamžitě vyhledejte lékařskou pomoc. Pokud máte epinefrinové pero, použijte ho dle návodu. Pokud cestujete do oblastí, kde může být obtížné získat rychlou lékařskou pomoc, vždy mějte po ruce léky proti alergiím a informujte své spolucestující o svém stavu.
Pokud jste se udeřili do hlavy, sledujte příznaky jako jsou bolesti hlavy, nevolnost, závratě nebo zmatenost. Vyhledejte lékařskou pomoc, i když se vám zdá, že je zranění malé. Je lepší být opatrný a nechat se vyšetřit, aby se vyloučily závažnější komplikace, jako je otřes mozku. Pokud si sjednáte pojištění hospitalizace mimo základní balíček, Generali hradí náklady na pobyt v nemocnici, který trvá déle než 48 hodin.
Akutní zubní ošetření
Připojištění akutního zubního ošetření je automaticky součástí každého produktu obsahujícího léčebné výlohy včetně repatriace.
Abyste minimalizovali rizika a byli připraveni na případné zranění, je důležité se před cestou dobře připravit:
Nemoc nebo úraz mohou pořádně zkomplikovat dovolenou. S pojištěním od Generali můžete cestovat s klidem, že budete mít vždy zajištěnou potřebnou péči. Užijte si svou dovolenou a cestujte bezpečně!
Přečtěte si
Aplikace Záchranka funguje také za hranicemi. V kterých státech ji můžete použít?
Jak bezpečně a efektivně ošetřit drobné popáleniny?
Kam na ferraty v České republice a zahraničí?
Poslechněte si podcast s Alenou Zárybnickou: „Muž volal partnerce, že nestihne rande, protože je pod lavinou.“
Letecká doprava patří k nejrychlejším a nejvyužívanějším způsobům dopravy, jak překonávat dlouhé vzdálenosti. Létání je hlavně pohodlné a pro mnohé patří také k neodmyslitelné součásti života. Přestože tato doprava patří mezi nejrychlejší, může vás často nepříjemně překvapit v podobě zpožděných či zrušených letů. Někteří lidé ani nevědí, že v takových případech mohou mít nárok na finanční kompenzaci.
Pokud se ocitnete v takové situaci, vědět, kdy a jak můžete získat odškodnění za zpožděný nebo zrušený let, vám může pomoci zmírnit stres a náklady, které takové situace způsobují. Po přečtení tohoto článku vám už bude jasné, jaká práva jako cestujícímu v rámci Evropské unie (ale i mimo ni) náleží a jak můžete využít své možnosti k získání kompenzace za zpoždění nebo zrušení letu.
Při cestách do zahraničí byste se také měli vždy ujistit, že máte cestovní pojištění, které vás kryje v případě nepředvídaných událostí.
S cestovním pojištěním od Generali se můžete cítit bezpečně. Nezaskočí vás s ním, ani když budete muset z určitých důvodů dovolenou zrušit, uhradíme vám spoluúčast v případě zapůjčení auta, kryjeme vás až do výše 100 000 000 Kč a samozřejmě spoustu dalších výhod.
Zpoždění letu je nepříjemnou zkušeností pro každého cestujícího. Zpoždění se mohou objevit z různých důvodů, jako jsou nepříznivé povětrnostní podmínky, technické poruchy letadel nebo problémy s letovým provozem. Někdy se může jednat o nepředvídatelné okolnosti, jindy jsou důvodem nedostatky na straně leteckých společností. Bez ohledu na příčinu mají cestující určitá práva a letecké společnosti jsou v rámci legislativy povinny nabídnout cestujícím odškodnění za zpoždění letu, pokud jsou splněny určité podmínky.
Jako cestující máte právo na kompenzaci, které vám zaručuje evropská legislativa, konkrétně to vychází z nařízení Evropského parlamentu a Rady číslo 261/2004. Nárok na odškodnění máte v případě:
Pokud jste letěli letadlem evropské letecké společnosti a váš let začínal nebo končil na letišti v Evropské unii, Norsku, Islandu nebo Švýcarsku, máte nárok na finanční kompenzaci.
I když jste si zájezd zakoupili u cestovní kanceláře, která vám zabezpečila letenku, vaše právo na odškodnění zůstává nezměněno. V případě zrušení nebo zpoždění letu se obracíte přímo na leteckou společnost.
Výjimkou jsou v tomto případě mimořádné situace, které konkrétní letecká společnost neumí žádným způsobem ovlivnit.
Zde patří například:
prodlení letu z důvodu nepříznivého počasí,
nejistá politická a bezpečnostní situace v cílové nebo odletové destinaci, která může vyústit v občanské nepokoje a další komplikace při cestování,
zaměstnanci letiště vyhlásili stávku.
V některých případech zpoždění letu máte nárok i na kompenzaci v podobě občerstvení od letecké společnosti.
To platí, pokud je váš let zpožděn o více než 2 hodiny a vaše cílová destinace je vzdálena 1 500 km.
Pokud je destinace vzdálená 3500 km a více, nárok na občerstvení vám v tomto případě vzniká, pokud letadlo zpožďuje 3 hodiny.
Nečekejte v tomto případě ale nějaké velké hody. Většinou je tato kompenzace v podobě voucheru, za který si můžete pořídit nějakou bagetu či jiné pečivo a popřípadě vodu.
Co se týká kompenzace za zpožděný let, kdy vám vzniká nárok na ubytování, toto platí pouze v případě, že se let zpozdí až tak výrazně, že je odlet odložen na následující den. V tomto případě máte nárok nejen na ubytování, ale také stravu a transfer z letiště na ubytování a zpět.
Pokud je váš let po příletu do cílové destinace zpožděn o více než 3 hodiny, máte nárok na odškodnění za zpoždění.
Výše odškodnění závisí na délce letu a může se pohybovat od 250 do 600 EUR.
Jak se určuje výše odškodnění?
250 EUR pro lety do vzdálenosti 1 500 km (např. Praha-Paříž).
400 EUR za lety v rámci EU nad 1 500 km a za lety mimo EU v rozmezí 1 500 až 3 500 km (např. Praha-Madrid).
600 EUR pro všechny ostatní lety nad 3 500 km (Praha - Dubaj).
Podobně jako v případě zpoždění letu, i zrušení letu je důvodem, kdy vám vzniká nárok na kompenzaci nebo odškodnění. Práva a podmínky jsou opět definovány nařízením (ES) č. 261/2004.
Pokud vás o zrušení letu informovali méně než 14 dní před plánovaným odletem a nebyly vám poskytnuty přiměřené alternativy, máte právo na kompenzaci.
Pokud je let zrušen více než 14 dní před plánovaným odletem a letecká společnost vám tuto skutečnost sdělí.
Pokud je let zrušen mezi 14 a 7 dny před odletem a letecká společnost vám nabídne alternativní let s odletem maximálně o 2 hodiny dříve a příletem nejpozději o 4 hodiny později.
V případě zrušení letu méně než 7 dní před odletem a souhlasíte-li s náhradním letem s odletem maximálně o 1 hodinu dříve a příletem nejpozději o 2 hodiny později.
Také v tomto případě platí, že v případě vzniklých nepředvídatelných mimořádných okolností, kvůli kterým muselo dojít ke zrušení letu a za které letecká společnost nenese vinu, vám letecká společnost nemusí kompenzaci vyplatit vůbec.
Finanční kompenzace v případě zrušení letu je stejná jako v případě zpoždění letu, to znamená:
do vzdálenosti 1 500 km je to 250 EUR.
v případě vzdálenosti nad 1 500 km do 3 500 km máte nárok na částku 400 EUR.
nad 3 500 km je výše odškodnění v případě zrušení léto až 600 EUR.
Pro prokázání nároku na odškodnění si důkladně zdokumentujte celý průběh události (letenky, palubní lístky, potvrzení o zpoždění, fotografie z letiště).
Vyplňte oficiální formulář pro stížnosti, který vám poskytne letecká společnost a pošlete jej doporučeným dopisem dané letecké společnosti, ve kterém jasně uvedete, jakou kompenzaci požadujete a na základě jakého nařízení.
Pokud letecká společnost nevyplatí náhradu, máte možnost obrátit se na příslušný státní orgán nebo podat žalobu k soudu.
Pokud si nechcete vyřizovat kompenzaci sami, můžete se obrátit na specializované společnosti, které se zabývají vymáháním kompenzací za zrušené nebo opožděné lety. Tyto firmy vám zpravidla vezmou část kompenzace jako poplatek, ale mohou vám usnadnit celý proces, protože všechno vybaví za vás.