Kolik stojí zdravotní péče v Chorvatsku? Jaké jsou nejčastější úhrady ze zdravotního pojištění? A proč přemýšlet, jestli se vydat autem na sever nebo se převézt trajektem na ostrovy? Odpovědi najdete v našem článku. Chorvatsko i letos patří mezi nejoblíbenější destinace pro české dovolené. Týká se to pevniny i ostrovů. Aktuální informace, které se týkají nákladů na zdravotní péči, mluví jasně – v Chorvatsku se zdražovalo. V případě platby za ošetření u praktického lékaře meziročně dokonce čtyřnásobně.
Aktivní letní dovolené jsou často spojené s úrazy a také onemocněními. „Když se podíváme, ze kterých zemí se hlásí nejvíce zdravotních potíží dětí i dospělých, jsou to obvykle Egypt, Itálie, Chorvatsko, Rakousko a Řecko. Málokoho asi překvapí, že Čechy v zahraničí trápí zažívací potíže, potíže se zuby a záněty horních cest dýchacích. Specialitou jsou pak velmi nepříjemné záněty uší,“ přibližuje praxi Eva Kratochvílová, produktová manažerka cestovního pojištění Generali České pojišťovny. Na co si tedy dát pozor a s čím počítat v Chorvatsku?
Nejvíc Čechů v létě míří „tradičně“ za sluncem a mořem do Chorvatska. Když už zde k nějaké zdravotní komplikaci dojde, není potřeba panikařit. Tamější zdravotnictví je na dobré úrovni a je srovnatelné s tím u nás v Česku.
Síť ambulantních lékařů (ordinacije) je v turistických destinacích poměrně hustá, ordinační hodiny bývají různé, často mají otevřeno až do devatenácti hodin. Přestože se pohybujeme v rámci Evropské unie a měli bychom být ošetřeni za stejných podmínek jako místní občané, místní lékaři akceptují Evropský průkaz zdravotního pojištění spíše zřídka. Cestovní pojištění tak i pro tuto destinaci dává jednoznačně smysl.
Další vyšší úrovní lékařského zařízení jsou polikliniky (domovi zdravlja), kde funguje více ambulantních lékařů. Nicméně nebývají v nich často k dispozici potřebné zobrazovací vyšetřovací metody, případně laboratoř. Ošetří zde spíše jednoduché úrazy jako jsou řezné rány či poranění mořským ježkem. Se složitějšími obtížemi nebo v případě nutnosti speciálních vyšetření je třeba vyhledat nemocnice (bolnice). Ty se nachází ve velkých městech jako Pula, Rijeka, Zadar nebo Split.
Chorvatsko má z pohledu cestování a zdravotní péče jedno specifikum – řada turisticky oblíbených míst se nachází na některém z mnoha chorvatských ostrovů, což v případě zdravotních problémů komplikuje transport k lékaři. Někde například trajekty mezi ostrovem a pevninou jezdí jen několikrát denně. „Je vhodné s tím počítat a vycestovat do takové destinace s vybavenou cestovní lékárničkou,“ doporučuje Eva Kratochvílová, produktová manažerka cestovního pojištění Generali České pojišťovny.
V případě řešení vážných situací se pacienti na pevninu transportují buď letecky vrtulníkem, nebo záchranářskou lodí. „S velmi malými dětmi nebo u starších, případně chronicky nemocných pacientů doporučujeme volit dovolenou na pevnině, kde je péče rychleji dostupná,” upozorňuje Eva Kratochvílová.
Cestovní pojištění by mělo být při cestách do ciziny standardem. A to i do zemí v rámci EU. Například v Chorvatsku je potřeba s úhradou za ošetření počítat vždy. Podle zkušeností Generali České pojišťovny je přístup místních lékařů k akceptování úhrady za ošetření prostřednictvím pojišťovny spíše výjimečný.
Pokud ošetření uhradíte v hotovosti, vždy si vyžádejte a uschovejte lékařskou zprávu a účet. O proplacení lze požádat pomocí chytrého telefonu i rovnou ze zahraničí. Pokud nemáte možnost uhradit ošetření v hotovosti, lze za pomoci asistenční služby pojišťovny a prostřednictvím jejích partnerů uhradit náklady na místě hotově.
V Chorvatsku je kromě toho navíc potřeba počítat s poplatky, které je nutné uhradit i v případě, že zdravotnické zařízení uzná Evropský průkaz zdravotního pojištění. Obvykle se jedná o spoluúčast a za ambulantní ošetření se pohybuje v řádech několika EUR. V případě hospitalizace se odvíjí od její délky, maximálně je to cca 260 EUR. Tuto spoluúčast lze uhradit z cestovního pojištění.
ORIENTAČNÍ CENY ZDRAVOTNÍ PÉČE:
Ošetření u praktického lékaře – 40 EUR
Ošetření u specialisty ORL, gynekolog apod. – 70 EUR
Diagnostické vyšetření RTG – 20 EUR jeden snímek
Ošetření u zubaře – 50 EUR
Sádrová dlaha, ortéza – 30 až 120 EUR
Antibiotika – 15 EUR
Spoluúčast k Evropskému průkazu zdravotního pojištění:
Den hospitalizace v nemocnici – 15 EUR
Maximální doplatek při hospitalizaci – 260 EUR
Ošetření v nemocnici – 10 EUR
1. Během dovolených v Chorvatsku vedou úrazy. Typicky jde o různá uklouznutí a pády, polovinu všech úrazů tvoří zlomeniny dolních končetin. Dále se jedná o drobná poranění od mořských ježků, pořezání o kameny, odřeniny, pohmožděniny apod. Bohužel se objevují i vážnější dopravní nehody s mnohočetným poraněním a případy tonutí, respektive utonutí.
2. Na druhém místě jsou respirační onemocnění, konkrétně jde o anginy, záněty horních i dolních dýchacích cest. Do této kategorie přitom patří i covid-19. Nejčastěji tyto události specialisté asistence cestovního pojištění řeší u dětí.
3. Třetí jsou záněty uší. Ty většinou souvisí s respiračním onemocněním a mnohdy probíhají současně. Zde je věkové zastoupení rozvrstveno více rovnoměrně. V Chorvatsku se se záněty uší setkáváme méně než v destinacích, kde klienti dávají přednost před mořem koupání v bazénech.
4. Kožní obtíže se drží na čtvrté příčce a převážně jde o různé vyrážky, reakce na bodnutí hmyzem nebo opary. Velmi často zejména na počátku prázdnin asistenční služba řeší s klienty neštovice.
5. Obtíže vyžadující zubní ošetření máme na místě pátem. Většinou se jedná o bolesti zubu nebo vypadlé plomby. „S touto diagnózou se častěji setkáváme u destinací, kam se jezdí na dlouhodobější pobyty, ale v posledních letech se i v tomto mění chování klientů a chodí na zubní ošetření i při kratších dovolených,” vysvětluje Eva Kratochvílová.
Ať už se vydáte do Chorvatska nebo jiné dovolenkové destinace, vždy vám doporučujeme zařídit si cestovní pojištění. Ušetříte spoustu starostí.
Přečtěte si také:
Co vás zajímá o cestovním pojištění - často kladené dotazy
Cestování po EU: Se zdravotní kartičkou, nebo s cestovním pojištěním?
Cestujete za sportem? Nezapomeňte se připojistit
Letecká doprava patří k nejrychlejším a nejvyužívanějším způsobům dopravy, jak překonávat dlouhé vzdálenosti. Létání je hlavně pohodlné a pro mnohé patří také k neodmyslitelné součásti života. Přestože tato doprava patří mezi nejrychlejší, může vás často nepříjemně překvapit v podobě zpožděných či zrušených letů. Někteří lidé ani nevědí, že v takových případech mohou mít nárok na finanční kompenzaci.
Pokud se ocitnete v takové situaci, vědět, kdy a jak můžete získat odškodnění za zpožděný nebo zrušený let, vám může pomoci zmírnit stres a náklady, které takové situace způsobují. Po přečtení tohoto článku vám už bude jasné, jaká práva jako cestujícímu v rámci Evropské unie (ale i mimo ni) náleží a jak můžete využít své možnosti k získání kompenzace za zpoždění nebo zrušení letu.
Při cestách do zahraničí byste se také měli vždy ujistit, že máte cestovní pojištění, které vás kryje v případě nepředvídaných událostí.
S cestovním pojištěním od Generali se můžete cítit bezpečně. Nezaskočí vás s ním, ani když budete muset z určitých důvodů dovolenou zrušit, uhradíme vám spoluúčast v případě zapůjčení auta, kryjeme vás až do výše 100 000 000 Kč a samozřejmě spoustu dalších výhod.
Zpoždění letu je nepříjemnou zkušeností pro každého cestujícího. Zpoždění se mohou objevit z různých důvodů, jako jsou nepříznivé povětrnostní podmínky, technické poruchy letadel nebo problémy s letovým provozem. Někdy se může jednat o nepředvídatelné okolnosti, jindy jsou důvodem nedostatky na straně leteckých společností. Bez ohledu na příčinu mají cestující určitá práva a letecké společnosti jsou v rámci legislativy povinny nabídnout cestujícím odškodnění za zpoždění letu, pokud jsou splněny určité podmínky.
Jako cestující máte právo na kompenzaci, které vám zaručuje evropská legislativa, konkrétně to vychází z nařízení Evropského parlamentu a Rady číslo 261/2004. Nárok na odškodnění máte v případě:
Pokud jste letěli letadlem evropské letecké společnosti a váš let začínal nebo končil na letišti v Evropské unii, Norsku, Islandu nebo Švýcarsku, máte nárok na finanční kompenzaci.
I když jste si zájezd zakoupili u cestovní kanceláře, která vám zabezpečila letenku, vaše právo na odškodnění zůstává nezměněno. V případě zrušení nebo zpoždění letu se obracíte přímo na leteckou společnost.
Výjimkou jsou v tomto případě mimořádné situace, které konkrétní letecká společnost neumí žádným způsobem ovlivnit.
Zde patří například:
prodlení letu z důvodu nepříznivého počasí,
nejistá politická a bezpečnostní situace v cílové nebo odletové destinaci, která může vyústit v občanské nepokoje a další komplikace při cestování,
zaměstnanci letiště vyhlásili stávku.
V některých případech zpoždění letu máte nárok i na kompenzaci v podobě občerstvení od letecké společnosti.
To platí, pokud je váš let zpožděn o více než 2 hodiny a vaše cílová destinace je vzdálena 1 500 km.
Pokud je destinace vzdálená 3500 km a více, nárok na občerstvení vám v tomto případě vzniká, pokud letadlo zpožďuje 3 hodiny.
Nečekejte v tomto případě ale nějaké velké hody. Většinou je tato kompenzace v podobě voucheru, za který si můžete pořídit nějakou bagetu či jiné pečivo a popřípadě vodu.
Co se týká kompenzace za zpožděný let, kdy vám vzniká nárok na ubytování, toto platí pouze v případě, že se let zpozdí až tak výrazně, že je odlet odložen na následující den. V tomto případě máte nárok nejen na ubytování, ale také stravu a transfer z letiště na ubytování a zpět.
Pokud je váš let po příletu do cílové destinace zpožděn o více než 3 hodiny, máte nárok na odškodnění za zpoždění.
Výše odškodnění závisí na délce letu a může se pohybovat od 250 do 600 EUR.
Jak se určuje výše odškodnění?
250 EUR pro lety do vzdálenosti 1 500 km (např. Praha-Paříž).
400 EUR za lety v rámci EU nad 1 500 km a za lety mimo EU v rozmezí 1 500 až 3 500 km (např. Praha-Madrid).
600 EUR pro všechny ostatní lety nad 3 500 km (Praha - Dubaj).
Podobně jako v případě zpoždění letu, i zrušení letu je důvodem, kdy vám vzniká nárok na kompenzaci nebo odškodnění. Práva a podmínky jsou opět definovány nařízením (ES) č. 261/2004.
Pokud vás o zrušení letu informovali méně než 14 dní před plánovaným odletem a nebyly vám poskytnuty přiměřené alternativy, máte právo na kompenzaci.
Pokud je let zrušen více než 14 dní před plánovaným odletem a letecká společnost vám tuto skutečnost sdělí.
Pokud je let zrušen mezi 14 a 7 dny před odletem a letecká společnost vám nabídne alternativní let s odletem maximálně o 2 hodiny dříve a příletem nejpozději o 4 hodiny později.
V případě zrušení letu méně než 7 dní před odletem a souhlasíte-li s náhradním letem s odletem maximálně o 1 hodinu dříve a příletem nejpozději o 2 hodiny později.
Také v tomto případě platí, že v případě vzniklých nepředvídatelných mimořádných okolností, kvůli kterým muselo dojít ke zrušení letu a za které letecká společnost nenese vinu, vám letecká společnost nemusí kompenzaci vyplatit vůbec.
Finanční kompenzace v případě zrušení letu je stejná jako v případě zpoždění letu, to znamená:
do vzdálenosti 1 500 km je to 250 EUR.
v případě vzdálenosti nad 1 500 km do 3 500 km máte nárok na částku 400 EUR.
nad 3 500 km je výše odškodnění v případě zrušení léto až 600 EUR.
Pro prokázání nároku na odškodnění si důkladně zdokumentujte celý průběh události (letenky, palubní lístky, potvrzení o zpoždění, fotografie z letiště).
Vyplňte oficiální formulář pro stížnosti, který vám poskytne letecká společnost a pošlete jej doporučeným dopisem dané letecké společnosti, ve kterém jasně uvedete, jakou kompenzaci požadujete a na základě jakého nařízení.
Pokud letecká společnost nevyplatí náhradu, máte možnost obrátit se na příslušný státní orgán nebo podat žalobu k soudu.
Pokud si nechcete vyřizovat kompenzaci sami, můžete se obrátit na specializované společnosti, které se zabývají vymáháním kompenzací za zrušené nebo opožděné lety. Tyto firmy vám zpravidla vezmou část kompenzace jako poplatek, ale mohou vám usnadnit celý proces, protože všechno vybaví za vás.