V důsledku pandemie koronaviru čelí letecký průmysl největší krizi za dobu své existence. Potíže zaznamenávají nejen samotná letiště, ale také výrobci letadel. V roce 2019 zaznamenávalo toto odvětví expanzivní růst, v důsledku šíření nemoci Covid-19 a přijatých protiepidemických opatření, došlo v roce 2020 k poklesu téměř o 95%. Pražské letiště Václava Havla patří k nejpostiženějším v Evropě. Zatímco za rok 2019 odbavilo pražské letiště rekordních 17,8 miliónu pasažérů, za rok 2020 se jednalo o pouhých 3,66 miliónu cestujících. Dle čísel z letošního roku lze říci, že počet odbavených cestujících se oproti loňskému roku zvyšuje (červen 2020 - 38 316 vs. červen 2021 - 288 628), ale stále nedosahuje ani 10 % původního počtu odbavených pasažérů před pandemií. Situace je nadále nejistá a mnozí čelí obavám, že v důsledku šíření nových mutací může opět dojít k výrazným omezením cestování a potenciálním rušení letů.
K rušení letu však může dojít kdykoliv, a to ze zcela prozaičtějších důvodů, jako třeba nepříznivého počasí, stávky zaměstnanců či technické závady na letadle.
Ať už je důvod zrušení vašeho letu jakýkoliv, jistě se nebude jednat o příjemnou situaci. Nepanikařte, poradíme vám, jak se v dané situaci zachovat a na koho se obrátit. Vysvětlíme vám, na co máte nárok a představíme vám společnosti, které vám případně s vymáháním tohoto nároku pomohou.
V případě zrušení letu je nutné obrátit se na svého leteckého dopravce, a to i v případě, že letenka byla zakoupena prostřednictvím cestovní kanceláře. Můžete tak učinit rovnou na letišti, je však pravděpodobné, že budete muset vystát frontu, neboť stejný nápad bude mít několik dalších pasažérů z vašeho letu. Proto doporučujeme vyřídit vše telefonicky z pohodlí letištní kavárny.
Ať už zvolíte jakýkoliv způsob, stůjte si za svým, ale buďte při jednání milí. Zvláště v případě, že ke zrušení letu došlo z důvodů, za které letecká společnost nenese odpovědnost, jako třeba špatné počasí nebo přítomnost sopečného popela v atmosféře. V takovém případě totiž nemáte právní nárok na žádnou kompenzaci, takže přátelské jednání se vám může jedině vyplatit.
Pokud byl vinou letecké společnosti let zrušen nebo zpožděn alespoň o 3 hodiny, máte dle Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004, kterým se stanovují společná pravidla náhrad a pomoci cestujícím v letecké dopravě v případě odepření nástupu na palubu, zrušení nebo významného zpoždění letů, dvě možnosti:
V případě, že zvolíte tuto variantu, pak pro vás letecká společnost zajistí let do cílové destinace za srovnatelných přepravních podmínek, a to v nejbližším možném termínu. Jedná se o jakýkoliv let se stejnou leteckou společností.
Pokud letíte s evropskými aerolinkami či z letiště na území EU a váš náhradní let odlétá později než váš původní let, máte rovněž právo na kompenzaci za občerstvení a jídlo adekvátní čekací době. Je-li náhradní let plánován alespoň na následující den po původním termínu odletu, máte také právo na kompenzaci nákladů za hotelové ubytování a transfer z letiště na hotel a zpět. Je však nutné, abyste si uchovali účtenky a nevyhledávali luxusní restaurace či hotely. Letecká společnost refunduje pouze přiměřené náklady.
Rovněž máte nárok na finanční kompenzaci v případě, že ke zrušení letu došlo aniž byste o něm byli informováni alespoň:
a) dva týdny před plánovaným datem odletu, nebo
b) v termínu od dvou týdnů do sedmi dnů před termínem odletu, přičemž vám nebylo nabídnuto takové přesměrování, které by vám umožnilo odletět nejpozději dvě hodiny před plánovaným časem odletu a dosáhnout cílové destinace nejpozději čtyři hodiny po plánovaném čase příletu, nebo
c) v termínu kratším než sedm dní před termínem odletu, přičemž vám nebylo nabídnuto přesměrování s odletem nejpozději hodinu před plánovaným časem odletu a příletem na místo určení nejpozději dvě hodiny po plánovaném čase příletu.
Pokud splňujete tuto podmínku, pak máte nárok na finanční odškodnění od 250 do 600 € za osobu, dle vzdálenosti vypočtené ortodromou mezi počátečním a koncovým letištěm vaší cesty bez ohledu na to, zda a kde během cesty přestupujete.
Jestliže budete požadovat vrácení peněz, mějte na paměti, že letecká společnost vám již není povina poskytnout další asistenci. Vše již bude na vás. Vy sami si budete muset zamluvit jiný let do vaší cílové destinace.
Kromě vrácení pořizovací ceny letenky, máte stále právo na finanční kompenzaci tak, jak je uvedeno v bodě 1.
Ať už se rozhodnete pro vrácení peněz či přesměrování letu, uplatněte svůj nárok co nejdříve.
V České republice by měla pořizovací cena letenky proplacena do sedmi dnů od podání nároku. Ve složité pandemické situaci však vyplacení peněz trvá i více než měsíc. Pokud urgence u aerolinek nezabírají, není třeba se obracet přímo na soud, ale můžete využít služeb společností, které se touto problematikou zabývají, jako třeba Vašenároky.cz, Click2Claim, ClaimCloud, Zpožděno.cz, Právo pro všechny a další. V případě kladného vyřízení žádosti si např. společnost Vašenároky.cz účtuje 25 % z kompenzované částky + DPH.
Jedná se o takové lety, které byly zrušeny v důsledku zásahu vyšší moci, tj. špatného počasí, stávky či teroristického útoku.
Jak je z tohoto kroku patrné, na sjednání kvalitního cestovního pojištění se nevyplatí šetřit. Pokud jste se proti zrušení letu nepojistili, nezoufejte, stále máte nárok na úhradu nákladů spojených s občerstvením, jídlem či ubytováním v době čekání.
Tak jako tak je vhodné si před odletem uložit číslo na svou pojišťovnu a v případě nouze se na ně obrátit o pomoc. Jistě vám rádi poradí, jak v dané situaci postupovat.
Ať už se rozhodnete pro kterékoliv řešení, lamentování nad zrušeným letem vám nijak nepomůže. Prostě se uklidněte, podívejte se jaké máte možnosti a postupujte krok za krokem. S úsměvem vám půjde vše lépe a brzy budete zase na cestě.
Letecká doprava patří k nejrychlejším a nejvyužívanějším způsobům dopravy, jak překonávat dlouhé vzdálenosti. Létání je hlavně pohodlné a pro mnohé patří také k neodmyslitelné součásti života. Přestože tato doprava patří mezi nejrychlejší, může vás často nepříjemně překvapit v podobě zpožděných či zrušených letů. Někteří lidé ani nevědí, že v takových případech mohou mít nárok na finanční kompenzaci.
Pokud se ocitnete v takové situaci, vědět, kdy a jak můžete získat odškodnění za zpožděný nebo zrušený let, vám může pomoci zmírnit stres a náklady, které takové situace způsobují. Po přečtení tohoto článku vám už bude jasné, jaká práva jako cestujícímu v rámci Evropské unie (ale i mimo ni) náleží a jak můžete využít své možnosti k získání kompenzace za zpoždění nebo zrušení letu.
Při cestách do zahraničí byste se také měli vždy ujistit, že máte cestovní pojištění, které vás kryje v případě nepředvídaných událostí.
S cestovním pojištěním od Generali se můžete cítit bezpečně. Nezaskočí vás s ním, ani když budete muset z určitých důvodů dovolenou zrušit, uhradíme vám spoluúčast v případě zapůjčení auta, kryjeme vás až do výše 100 000 000 Kč a samozřejmě spoustu dalších výhod.
Zpoždění letu je nepříjemnou zkušeností pro každého cestujícího. Zpoždění se mohou objevit z různých důvodů, jako jsou nepříznivé povětrnostní podmínky, technické poruchy letadel nebo problémy s letovým provozem. Někdy se může jednat o nepředvídatelné okolnosti, jindy jsou důvodem nedostatky na straně leteckých společností. Bez ohledu na příčinu mají cestující určitá práva a letecké společnosti jsou v rámci legislativy povinny nabídnout cestujícím odškodnění za zpoždění letu, pokud jsou splněny určité podmínky.
Jako cestující máte právo na kompenzaci, které vám zaručuje evropská legislativa, konkrétně to vychází z nařízení Evropského parlamentu a Rady číslo 261/2004. Nárok na odškodnění máte v případě:
Pokud jste letěli letadlem evropské letecké společnosti a váš let začínal nebo končil na letišti v Evropské unii, Norsku, Islandu nebo Švýcarsku, máte nárok na finanční kompenzaci.
I když jste si zájezd zakoupili u cestovní kanceláře, která vám zabezpečila letenku, vaše právo na odškodnění zůstává nezměněno. V případě zrušení nebo zpoždění letu se obracíte přímo na leteckou společnost.
Výjimkou jsou v tomto případě mimořádné situace, které konkrétní letecká společnost neumí žádným způsobem ovlivnit.
Zde patří například:
prodlení letu z důvodu nepříznivého počasí,
nejistá politická a bezpečnostní situace v cílové nebo odletové destinaci, která může vyústit v občanské nepokoje a další komplikace při cestování,
zaměstnanci letiště vyhlásili stávku.
V některých případech zpoždění letu máte nárok i na kompenzaci v podobě občerstvení od letecké společnosti.
To platí, pokud je váš let zpožděn o více než 2 hodiny a vaše cílová destinace je vzdálena 1 500 km.
Pokud je destinace vzdálená 3500 km a více, nárok na občerstvení vám v tomto případě vzniká, pokud letadlo zpožďuje 3 hodiny.
Nečekejte v tomto případě ale nějaké velké hody. Většinou je tato kompenzace v podobě voucheru, za který si můžete pořídit nějakou bagetu či jiné pečivo a popřípadě vodu.
Co se týká kompenzace za zpožděný let, kdy vám vzniká nárok na ubytování, toto platí pouze v případě, že se let zpozdí až tak výrazně, že je odlet odložen na následující den. V tomto případě máte nárok nejen na ubytování, ale také stravu a transfer z letiště na ubytování a zpět.
Pokud je váš let po příletu do cílové destinace zpožděn o více než 3 hodiny, máte nárok na odškodnění za zpoždění.
Výše odškodnění závisí na délce letu a může se pohybovat od 250 do 600 EUR.
Jak se určuje výše odškodnění?
250 EUR pro lety do vzdálenosti 1 500 km (např. Praha-Paříž).
400 EUR za lety v rámci EU nad 1 500 km a za lety mimo EU v rozmezí 1 500 až 3 500 km (např. Praha-Madrid).
600 EUR pro všechny ostatní lety nad 3 500 km (Praha - Dubaj).
Podobně jako v případě zpoždění letu, i zrušení letu je důvodem, kdy vám vzniká nárok na kompenzaci nebo odškodnění. Práva a podmínky jsou opět definovány nařízením (ES) č. 261/2004.
Pokud vás o zrušení letu informovali méně než 14 dní před plánovaným odletem a nebyly vám poskytnuty přiměřené alternativy, máte právo na kompenzaci.
Pokud je let zrušen více než 14 dní před plánovaným odletem a letecká společnost vám tuto skutečnost sdělí.
Pokud je let zrušen mezi 14 a 7 dny před odletem a letecká společnost vám nabídne alternativní let s odletem maximálně o 2 hodiny dříve a příletem nejpozději o 4 hodiny později.
V případě zrušení letu méně než 7 dní před odletem a souhlasíte-li s náhradním letem s odletem maximálně o 1 hodinu dříve a příletem nejpozději o 2 hodiny později.
Také v tomto případě platí, že v případě vzniklých nepředvídatelných mimořádných okolností, kvůli kterým muselo dojít ke zrušení letu a za které letecká společnost nenese vinu, vám letecká společnost nemusí kompenzaci vyplatit vůbec.
Finanční kompenzace v případě zrušení letu je stejná jako v případě zpoždění letu, to znamená:
do vzdálenosti 1 500 km je to 250 EUR.
v případě vzdálenosti nad 1 500 km do 3 500 km máte nárok na částku 400 EUR.
nad 3 500 km je výše odškodnění v případě zrušení léto až 600 EUR.
Pro prokázání nároku na odškodnění si důkladně zdokumentujte celý průběh události (letenky, palubní lístky, potvrzení o zpoždění, fotografie z letiště).
Vyplňte oficiální formulář pro stížnosti, který vám poskytne letecká společnost a pošlete jej doporučeným dopisem dané letecké společnosti, ve kterém jasně uvedete, jakou kompenzaci požadujete a na základě jakého nařízení.
Pokud letecká společnost nevyplatí náhradu, máte možnost obrátit se na příslušný státní orgán nebo podat žalobu k soudu.
Pokud si nechcete vyřizovat kompenzaci sami, můžete se obrátit na specializované společnosti, které se zabývají vymáháním kompenzací za zrušené nebo opožděné lety. Tyto firmy vám zpravidla vezmou část kompenzace jako poplatek, ale mohou vám usnadnit celý proces, protože všechno vybaví za vás.