Když dítě poprvé odjíždí na prázdniny bez dozoru, jsou rodiče plni obav. Vlastní zkušenosti a rady mu sice do kufru přibalit nemůžete, ale s našimi tipy, jak zůstat s dítětem ve styku a předcházet problémům, získáte klid, že vaše dorůstající ratolest zvládne pobyt v cizím prostředí bezpečně a bez potíží.
Moderní technologie maximálně usnadňují spojení ze zahraničí, tak proč nevyužít některou z mnoha aplikací, které budou sledovat pohyb vašeho dítěte při objevování světa? Pro uživatele iPhonů je tu bezplatná aplikace Find My Friends, která lokalizuje telefon dítěte do pár metrů od místa, kde se nachází. Uživatelům Androidu nabízejí podobné bezplatné služby aplikace Familo a GeoZilla. Poraďte potomkovi, ať si do aplikace přidá i kamarády, aby se snadno našli, kdyby se někdo oddělil od skupiny.
Domluvte se s dítětem, že se vám bude často hlásit. Pro svůj klid mu na cestu zabalte i několik nezbytností. Patří mezi ně lékárnička, informace o rezervaci pobytu a cestovním pojištění, návod, jak postupovat v naléhavých situacích, důležitá telefonní čísla v zemi pobytu či předplacená karta pro nouzové případy. Nezapomeňte je však upozornit, že náhodné přečerpání limitu kvůli nákupu nafukovacího plameňáka za případ nouze rozhodně nepovažujete!
V houfu rozdováděných mládežníků jdou někdy rozum a odvaha stranou, takže své dítě ochraňte kompletním cestovním pojištěním, ať máte klid.
Rodičům často dělá starost i to, že si dítě z pobytu na slunci odnese bolestivé spáleniny a oloupanou kůži. Přibalte proto dítěti kvalitní opalovací krém s vysokým ochranným faktorem – ideální jsou produkty, které se nanášejí jen jednou denně, protože zapomnětliví teenageři si nevzpomenou, že se mají mazat častěji. A nakonec požádejte dítě, aby vám dalo kontaktní údaje několika přátel, kteří jedou s ním, abyste s ním mohli zůstat ve styku, i kdyby nešťastnou náhodou utopilo mobil v bazénu.
Letecká doprava patří k nejrychlejším a nejvyužívanějším způsobům dopravy, jak překonávat dlouhé vzdálenosti. Létání je hlavně pohodlné a pro mnohé patří také k neodmyslitelné součásti života. Přestože tato doprava patří mezi nejrychlejší, může vás často nepříjemně překvapit v podobě zpožděných či zrušených letů. Někteří lidé ani nevědí, že v takových případech mohou mít nárok na finanční kompenzaci.
Pokud se ocitnete v takové situaci, vědět, kdy a jak můžete získat odškodnění za zpožděný nebo zrušený let, vám může pomoci zmírnit stres a náklady, které takové situace způsobují. Po přečtení tohoto článku vám už bude jasné, jaká práva jako cestujícímu v rámci Evropské unie (ale i mimo ni) náleží a jak můžete využít své možnosti k získání kompenzace za zpoždění nebo zrušení letu.
Při cestách do zahraničí byste se také měli vždy ujistit, že máte cestovní pojištění, které vás kryje v případě nepředvídaných událostí.
S cestovním pojištěním od Generali se můžete cítit bezpečně. Nezaskočí vás s ním, ani když budete muset z určitých důvodů dovolenou zrušit, uhradíme vám spoluúčast v případě zapůjčení auta, kryjeme vás až do výše 100 000 000 Kč a samozřejmě spoustu dalších výhod.
Zpoždění letu je nepříjemnou zkušeností pro každého cestujícího. Zpoždění se mohou objevit z různých důvodů, jako jsou nepříznivé povětrnostní podmínky, technické poruchy letadel nebo problémy s letovým provozem. Někdy se může jednat o nepředvídatelné okolnosti, jindy jsou důvodem nedostatky na straně leteckých společností. Bez ohledu na příčinu mají cestující určitá práva a letecké společnosti jsou v rámci legislativy povinny nabídnout cestujícím odškodnění za zpoždění letu, pokud jsou splněny určité podmínky.
Jako cestující máte právo na kompenzaci, které vám zaručuje evropská legislativa, konkrétně to vychází z nařízení Evropského parlamentu a Rady číslo 261/2004. Nárok na odškodnění máte v případě:
Pokud jste letěli letadlem evropské letecké společnosti a váš let začínal nebo končil na letišti v Evropské unii, Norsku, Islandu nebo Švýcarsku, máte nárok na finanční kompenzaci.
I když jste si zájezd zakoupili u cestovní kanceláře, která vám zabezpečila letenku, vaše právo na odškodnění zůstává nezměněno. V případě zrušení nebo zpoždění letu se obracíte přímo na leteckou společnost.
Výjimkou jsou v tomto případě mimořádné situace, které konkrétní letecká společnost neumí žádným způsobem ovlivnit.
Zde patří například:
prodlení letu z důvodu nepříznivého počasí,
nejistá politická a bezpečnostní situace v cílové nebo odletové destinaci, která může vyústit v občanské nepokoje a další komplikace při cestování,
zaměstnanci letiště vyhlásili stávku.
V některých případech zpoždění letu máte nárok i na kompenzaci v podobě občerstvení od letecké společnosti.
To platí, pokud je váš let zpožděn o více než 2 hodiny a vaše cílová destinace je vzdálena 1 500 km.
Pokud je destinace vzdálená 3500 km a více, nárok na občerstvení vám v tomto případě vzniká, pokud letadlo zpožďuje 3 hodiny.
Nečekejte v tomto případě ale nějaké velké hody. Většinou je tato kompenzace v podobě voucheru, za který si můžete pořídit nějakou bagetu či jiné pečivo a popřípadě vodu.
Co se týká kompenzace za zpožděný let, kdy vám vzniká nárok na ubytování, toto platí pouze v případě, že se let zpozdí až tak výrazně, že je odlet odložen na následující den. V tomto případě máte nárok nejen na ubytování, ale také stravu a transfer z letiště na ubytování a zpět.
Pokud je váš let po příletu do cílové destinace zpožděn o více než 3 hodiny, máte nárok na odškodnění za zpoždění.
Výše odškodnění závisí na délce letu a může se pohybovat od 250 do 600 EUR.
Jak se určuje výše odškodnění?
250 EUR pro lety do vzdálenosti 1 500 km (např. Praha-Paříž).
400 EUR za lety v rámci EU nad 1 500 km a za lety mimo EU v rozmezí 1 500 až 3 500 km (např. Praha-Madrid).
600 EUR pro všechny ostatní lety nad 3 500 km (Praha - Dubaj).
Podobně jako v případě zpoždění letu, i zrušení letu je důvodem, kdy vám vzniká nárok na kompenzaci nebo odškodnění. Práva a podmínky jsou opět definovány nařízením (ES) č. 261/2004.
Pokud vás o zrušení letu informovali méně než 14 dní před plánovaným odletem a nebyly vám poskytnuty přiměřené alternativy, máte právo na kompenzaci.
Pokud je let zrušen více než 14 dní před plánovaným odletem a letecká společnost vám tuto skutečnost sdělí.
Pokud je let zrušen mezi 14 a 7 dny před odletem a letecká společnost vám nabídne alternativní let s odletem maximálně o 2 hodiny dříve a příletem nejpozději o 4 hodiny později.
V případě zrušení letu méně než 7 dní před odletem a souhlasíte-li s náhradním letem s odletem maximálně o 1 hodinu dříve a příletem nejpozději o 2 hodiny později.
Také v tomto případě platí, že v případě vzniklých nepředvídatelných mimořádných okolností, kvůli kterým muselo dojít ke zrušení letu a za které letecká společnost nenese vinu, vám letecká společnost nemusí kompenzaci vyplatit vůbec.
Finanční kompenzace v případě zrušení letu je stejná jako v případě zpoždění letu, to znamená:
do vzdálenosti 1 500 km je to 250 EUR.
v případě vzdálenosti nad 1 500 km do 3 500 km máte nárok na částku 400 EUR.
nad 3 500 km je výše odškodnění v případě zrušení léto až 600 EUR.
Pro prokázání nároku na odškodnění si důkladně zdokumentujte celý průběh události (letenky, palubní lístky, potvrzení o zpoždění, fotografie z letiště).
Vyplňte oficiální formulář pro stížnosti, který vám poskytne letecká společnost a pošlete jej doporučeným dopisem dané letecké společnosti, ve kterém jasně uvedete, jakou kompenzaci požadujete a na základě jakého nařízení.
Pokud letecká společnost nevyplatí náhradu, máte možnost obrátit se na příslušný státní orgán nebo podat žalobu k soudu.
Pokud si nechcete vyřizovat kompenzaci sami, můžete se obrátit na specializované společnosti, které se zabývají vymáháním kompenzací za zrušené nebo opožděné lety. Tyto firmy vám zpravidla vezmou část kompenzace jako poplatek, ale mohou vám usnadnit celý proces, protože všechno vybaví za vás.