Doba na přečtení článku jsou 4 minuty

Chcete být na horách v bezpečí? Vyzkoušejte aplikaci Záchranka!

Teoretická příprava cesty, teplé oblečení, náhradní ponožky, kvalitní obuv a teplý čaj. Mohlo by se zdát, že na cestu do hor máme sbaleno vše, co můžeme potřebovat, ale opak je pravdou. Jednou z nejdůležitějších věcí je také nabitý telefon s čísly na horskou službu v případě potřeby přivolání pomoci. Naštěstí žijeme v době, kdy technologie začínají ovládat svět kolem nás, a tak nemusíme trávit hodiny rešerší na internetu, ale vystačíme si s aplikací Záchranka.

Aplikace Záchranka slouží k rychlému přivolání pomoci ať už se nacházíte na horách, uprostřed města, nebo třeba doma. Stačí pouze stisknout velké červené tlačítko na hlavní obrazovce. Díky tomu aplikace automaticky předvolí v telefonu linku 155 a na pozadí odešle zdravotnické záchranné službě informace o vaší poloze, signálu, kapacitě baterie a údaje, které jste vyplnili ve svém profilu. V případě, že byste nemohli mluvit, zmáčknete pouze tlačítko „nemohu mluvit“ a na obrazovce vyberete jednu z devíti nejčastějších situací, které dostanete na výběr. MUDr. Jana Kubalová ze záchranné služby Jihomoravského kraje dodává: „V krizové situaci např. při dopravní nehodě či úrazu v terénu si řada volajících nedokáže vybavit svou přesnou polohu. Stisknutí tlačítka je v těchto chvílích tím nejjednodušším krokem.“

Stisknutí nouzového tlačítka standardně přivolá zdravotnickou záchrannou službu. Pokud se ale nacházíte na horách nebo u vodní plochy, aplikace to sama rozpozná a automaticky kontaktuje navíc ještě i vodní nebo horské záchranáře. Horská služba má v aplikaci dokonce celý svůj modul, který je věnovaný prevenci a bezpečnosti na horách a zároveň v něm najdete tlačítko pro přímé kontaktování horské služby. Toto tlačítko se využívá v případě, že jste v horách v nesnázích, ale ne nutně v ohrožení života.

V aplikaci Záchranka nově najdete i rozšířený modul podrobné lavinové předpovědi pro horské oblasti v Česku, na Slovensku i v Rakousku. Podrobné informace zde najdete zobrazeny pomocí jednotných mezinárodních piktogramů a detailního popisu přímo od horské služby. V Česku je modul určen především uživatelům, kteří se pohybují v lavinových oblastech (např. skialpinistům), v zahraničí se ale s lavinami můžete setkat i na jinak volně přístupných místech, proto se může hodit i pro širokou veřejnost. Data, která v modulu naleznete, pocházejí přímo od lavinových preventistů příslušných pohoří v Česku i v zahraničí, proto je součástí modulu odkaz na jejich webové stránky. Tam můžete vždy najít další podrobné informace včetně sněhových profilů.

Aplikace Záchranka

Může se ale stát, že se dostanete do situace, kdy i zmáčknutí jediného tlačítka bude pro vaši situaci nadlidským úkolem. Aplikace vám ale kryje záda i v takovém případě, a to díky její elektronické knize túr. Zde je nutná kapka úsilí před vaší cestou, kdy do aplikace zadáte plán vaší cesty včetně přibližného časového harmonogramu. Práce knihy túr nabírá rychlý spád, pokud do určité doby svůj úspěšně dokončený výlet v aplikaci nepotvrdíte. V takovém případě aplikace nejdříve sama kontaktuje vaše blízké a poté i horskou službu.

Nejlepším řešením je ale vždy předvídat možná rizika a podstupovat již preventivně takové kroky, aby k žádným krizovým situacím vůbec nedošlo. Pro takové účely má aplikace Záchranka také vlastní řešení – varovná upozornění a výstrahy na špatné počasí, při požárech, povodních, lavinách či jiných zdraví ohrožujících situacích ve vašem okolí. Žádné číhající nebezpečí by tak pro vás s aplikací nemělo být překvapením. Za pomoci „lokátoru“ můžete také najít nejbližší pohotovost nebo pohotovostní lékárnu. V aplikaci najdete i interaktivní návod, jak na první pomoc nebo rady, jak se zachovat při běžných zraněních.

Aplikaci Záchranka je možné využívat i v zahraničí – konkrétně na Slovensku, v Maďarsku a Rakousku a využívat ji mohou dokonce i neslyšící.

Aplikace Záchranka vám sice nezměří spálené kalorie ani počet vystoupaných pater, ale za to může vám nebo někomu blízkému zachránit život. K dnešnímu dni je počet uživatelů aplikace 2,4 milionu a každý den se uskuteční z aplikace na 120 volání o pomoc. Více o aplikaci si můžete poslechnout v podcastu Generali České pojišťovny Stačí málo s Filipem Maleňákem, zakladatelem aplikace Záchranka, či na webu zachrankaapp.cz.

26.09.2024

Odškodnění za zpoždění a zrušení letu - jaké jsou vaše možnosti a práva?

Letecká doprava patří k nejrychlejším a nejvyužívanějším způsobům dopravy, jak překonávat dlouhé vzdálenosti. Létání je hlavně pohodlné a pro mnohé patří také k neodmyslitelné součásti života. Přestože tato doprava patří mezi nejrychlejší, může vás často nepříjemně překvapit v podobě zpožděných či zrušených letů. Někteří lidé ani nevědí, že v takových případech mohou mít nárok na finanční kompenzaci.

Pokud se ocitnete v takové situaci, vědět, kdy a jak můžete získat odškodnění za zpožděný nebo zrušený let, vám může pomoci zmírnit stres a náklady, které takové situace způsobují. Po přečtení tohoto článku vám už bude jasné, jaká práva jako cestujícímu v rámci Evropské unie (ale i mimo ni) náleží a jak můžete využít své možnosti k získání kompenzace za zpoždění nebo zrušení letu.

Při cestách do zahraničí byste se také měli vždy ujistit, že máte cestovní pojištění, které vás kryje v případě nepředvídaných událostí.

S cestovním pojištěním od Generali se můžete cítit bezpečně. Nezaskočí vás s ním, ani když budete muset z určitých důvodů dovolenou zrušit, uhradíme vám spoluúčast v případě zapůjčení auta, kryjeme vás až do výše 100 000 000 Kč a samozřejmě spoustu dalších výhod. 

Co byste měli vědět

Zpoždění letu je nepříjemnou zkušeností pro každého cestujícího. Zpoždění se mohou objevit z různých důvodů, jako jsou nepříznivé povětrnostní podmínky, technické poruchy letadel nebo problémy s letovým provozem. Někdy se může jednat o nepředvídatelné okolnosti, jindy jsou důvodem nedostatky na straně leteckých společností. Bez ohledu na příčinu mají cestující určitá práva a letecké společnosti jsou v rámci legislativy povinny nabídnout cestujícím odškodnění za zpoždění letu, pokud jsou splněny určité podmínky.

Kdy máte nárok na odškodnění při zmeškaném a zrušeném letu?

Jako cestující máte právo na kompenzaci, které vám zaručuje evropská legislativa, konkrétně to vychází z nařízení Evropského parlamentu a Rady číslo 261/2004. Nárok na odškodnění máte v případě:

  • Pokud jste letěli letadlem evropské letecké společnosti a váš let začínal nebo končil na letišti v Evropské unii, Norsku, Islandu nebo Švýcarsku, máte nárok na finanční kompenzaci.

  • I když jste si zájezd zakoupili u cestovní kanceláře, která vám zabezpečila letenku, vaše právo na odškodnění zůstává nezměněno. V případě zrušení nebo zpoždění letu se obracíte přímo na leteckou společnost.

Kdy vám nárok na odškodnění za zpožděný a zrušený let nevzniká?

Výjimkou jsou v tomto případě mimořádné situace, které konkrétní letecká společnost neumí žádným způsobem ovlivnit.

Zde patří například:

  • prodlení letu z důvodu nepříznivého počasí,

  • nejistá politická a bezpečnostní situace v cílové nebo odletové destinaci, která může vyústit v občanské nepokoje a další komplikace při cestování,

  • zaměstnanci letiště vyhlásili stávku.

Kompenzace za zpožděný let

Kompenzace-za-zpoždění-a-zrušení-letu

Kompenzace za zpožděný let v podobě občerstvení a ubytování

V některých případech zpoždění letu máte nárok i na kompenzaci v podobě občerstvení od letecké společnosti. 

  • To platí, pokud je váš let zpožděn o více než 2 hodiny a vaše cílová destinace je vzdálena 1 500 km. 

  • Pokud je destinace vzdálená 3500 km a více, nárok na občerstvení vám v tomto případě vzniká, pokud letadlo zpožďuje 3 hodiny.

Nečekejte v tomto případě ale nějaké velké hody. Většinou je tato kompenzace v podobě voucheru, za který si můžete pořídit nějakou bagetu či jiné pečivo a popřípadě vodu.

Co se týká kompenzace za zpožděný let, kdy vám vzniká nárok na ubytování, toto platí pouze v případě, že se let zpozdí až tak výrazně, že je odlet odložen na následující den. V tomto případě máte nárok nejen na ubytování, ale také stravu a transfer z letiště na ubytování a zpět.

Finanční odškodnění v případě zpožděného letu

Pokud je váš let po příletu do cílové destinace zpožděn o více než 3 hodiny, máte nárok na odškodnění za zpoždění.

Výše odškodnění závisí na délce letu a může se pohybovat od 250 do 600 EUR.

Jak se určuje výše odškodnění?

  • 250 EUR pro lety do vzdálenosti 1 500 km (např. Praha-Paříž).

  • 400 EUR za lety v rámci EU nad 1 500 km a za lety mimo EU v rozmezí 1 500 až 3 500 km (např. Praha-Madrid).

  • 600 EUR pro všechny ostatní lety nad 3 500 km (Praha - Dubaj).

Kompenzace za zrušený let

shutterstock_1739662016.jpeg

Podobně jako v případě zpoždění letu, i zrušení letu je důvodem, kdy vám vzniká nárok na kompenzaci nebo odškodnění. Práva a podmínky jsou opět definovány nařízením (ES) č. 261/2004.

Pokud vás o zrušení letu informovali méně než 14 dní před plánovaným odletem a nebyly vám poskytnuty přiměřené alternativy, máte právo na kompenzaci.

Kdy nemáte nárok na kompenzaci v případě zrušeného letu?

  • Pokud je let zrušen více než 14 dní před plánovaným odletem a letecká společnost vám tuto skutečnost sdělí.

  • Pokud je let zrušen mezi 14 a 7 dny před odletem a letecká společnost vám nabídne alternativní let s odletem maximálně o 2 hodiny dříve a příletem nejpozději o 4 hodiny později.

  • V případě zrušení letu méně než 7 dní před odletem a souhlasíte-li s náhradním letem s odletem maximálně o 1 hodinu dříve a příletem nejpozději o 2 hodiny později.

Také v tomto případě platí, že v případě vzniklých nepředvídatelných mimořádných okolností, kvůli kterým muselo dojít ke zrušení letu a za které letecká společnost nenese vinu, vám letecká společnost nemusí kompenzaci vyplatit vůbec.

Finanční kompenzace v případě zrušení letu je stejná jako v případě zpoždění letu, to znamená:

  • do vzdálenosti 1 500 km je to 250 EUR.

  • v případě vzdálenosti nad 1 500 km do 3 500 km máte nárok na částku 400 EUR.

  • nad 3 500 km je výše odškodnění v případě zrušení léto až 600 EUR.

Jak postupovat v případě vymáhání finančního odškodnění v případě zpožděného nebo zrušeného letu?

  • Pro prokázání nároku na odškodnění si důkladně zdokumentujte celý průběh události (letenky, palubní lístky, potvrzení o zpoždění, fotografie z letiště).

  • Vyplňte oficiální formulář pro stížnosti, který vám poskytne letecká společnost a pošlete jej doporučeným dopisem dané letecké společnosti, ve kterém jasně uvedete, jakou kompenzaci požadujete a na základě jakého nařízení.

  • Pokud letecká společnost nevyplatí náhradu, máte možnost obrátit se na příslušný státní orgán nebo podat žalobu k soudu.

Pokud si nechcete vyřizovat kompenzaci sami, můžete se obrátit na specializované společnosti, které se zabývají vymáháním kompenzací za zrušené nebo opožděné lety. Tyto firmy vám zpravidla vezmou část kompenzace jako poplatek, ale mohou vám usnadnit celý proces, protože všechno vybaví za vás.

 

Vyberte kategorii