Když počasí nepřeje cestování: Jak zůstat v klidu a užít si dovolenou

Půl roku se těšíte na vysněnou dovolenou a pak vás přivítají dešťové kapky. Mysleli jste si, že vás čekají sluneční paprsky, ale vy měníte letní šaty za svetr. Jak se s tím vypořádat, aby vám špatné počasí nezkazilo prázdniny?

Plán B je základ

Při plánování dovolené je vždy dobré mít v záloze plán B. Navštivte místní muzea, galerie nebo historické památky. V přímořských destinacích bývají často zajímavá akvária nebo zábavní parky pod střechou. Když počasí nepřeje koupání, je ideální příležitost objevovat místní kulturu a zážitky.

Wellness a relaxace

Pokud vaše ubytování disponuje wellness centrem, je to skvělá příležitost k relaxaci. Masáže, sauny, bazény a vířivky vám pomohou zapomenout na venkovní nepohodu. Některé hotely nabízejí i organizované cvičení, jako je jóga nebo pilates, které mohou být příjemným zpestřením vašeho programu. A jestliže nebydlíte ve větším komplexu, podívejte se do chytré mapy, určitě najdete podobná zařízení v okolí.

Gastronomické zážitky

Špatné počasí může být skvělou příležitostí k objevování místní kuchyně. Zajděte do restaurace a ochutnejte speciality, které byste za slunečného počasí možná přehlédli. Navštivte místní trhy a nakupte suroviny pro vlastní kulinářské pokusy. Degustace vín nebo místních likérů také stojí za to vyzkoušet.

Vzhůru na nákupy

Využijte čas na prohlídku místních obchodů a tržišť. Můžete najít unikátní suvenýry a dárky, které vám připomenou vaši cestu. Pokud cestujete s rodinou, můžete využít zábavní centra, kina nebo jumping parky, které jsou skvělou zábavou pro děti i dospělé.

 

Nevydařené počasí

Trakaře mohou padat i na dovolené. Nově je pojištění nevydařeného počasí k balíčkům Standard a Exclusive v ceně cestovka.

Pojištění nevydařeného počasí

Pro ty, kteří nechtějí riskovat, je tu jedno praktické řešení: Cestovní pojištění nevydařeného počasí od Generali České pojišťovny. Toto pojištění je součástí balíčků Standard a Exclusive.

Pojištění se vztahuje na dva nebo více za sebou následujících deštivých dnů, během kterých byl meteorologicky naměřený objem srážek vyšší než 15 mm/m². Pojistné plnění činí 500 Kč za každý deštivý den, maximálně však do limitu pojistného plnění 3 000 Kč. To platí pro pojistné smlouvy s datem sjednání a zároveň pojistnou dobou v termínu 15. 6. – 31. 8. 2024.

A kde všude pojištění platí? V přímořských destinacích na pobřeží Středozemního moře a také v následujících zemích: Bulharsko, Černá Hora, Egypt, Francie, Gibraltar, Řecko, Chorvatsko, Malta, Maroko, Monako, Portugalsko, Rumunsko, Španělsko včetně Kanárských ostrovů a Baleárských ostrovů, Itálie, Tunisko, Turecko.

Generali Česká pojišťovna

Úsměvem proti trudomyslnosti

Ne vždy se dá počasí ovlivnit, ale je možné se na něj připravit. S pojištěním nevydařeného počasí od Generali České pojišťovny budete mít jistotu, že vám nepřízeň počasí nezničí dlouho plánovanou dovolenou. Navíc budete mít dostatek peněz na to, abyste si mohli volno užít jiným způsobem.

Přečtěte si

Jak na pojištění storna zájezdu? Váš kompletní průvodce

7 kroků – co dělat při ztrátě zavazadla a jak ho udržet v bezpečí

Skvělé dovolenkové tipy pro aktivní seniory

10 bezpečnostních tipů na dovolenou bez stresu, když cestujete sami

 

Poslechněte si podcast Stačí málo:

Lucie Kutrová: „Přestala jsem žít povrchně a nikdy jsem nebyla šťastnější.“

Maxim Habanec: „Kdo se chce uživit sportem, by měl být influencer.“

Kamila Paličková: „Lepší než jet po 150. do stejného hotelu, je odjet do africké rezervace a pomáhat s ochranou zvířat."

Lékařka asistenční služby: „Pacient musí vědět, co se bude dít, pak bude klidný a informovaný.“

26.09.2024

Odškodnění za zpoždění a zrušení letu - jaké jsou vaše možnosti a práva?

Letecká doprava patří k nejrychlejším a nejvyužívanějším způsobům dopravy, jak překonávat dlouhé vzdálenosti. Létání je hlavně pohodlné a pro mnohé patří také k neodmyslitelné součásti života. Přestože tato doprava patří mezi nejrychlejší, může vás často nepříjemně překvapit v podobě zpožděných či zrušených letů. Někteří lidé ani nevědí, že v takových případech mohou mít nárok na finanční kompenzaci.

Pokud se ocitnete v takové situaci, vědět, kdy a jak můžete získat odškodnění za zpožděný nebo zrušený let, vám může pomoci zmírnit stres a náklady, které takové situace způsobují. Po přečtení tohoto článku vám už bude jasné, jaká práva jako cestujícímu v rámci Evropské unie (ale i mimo ni) náleží a jak můžete využít své možnosti k získání kompenzace za zpoždění nebo zrušení letu.

Při cestách do zahraničí byste se také měli vždy ujistit, že máte cestovní pojištění, které vás kryje v případě nepředvídaných událostí.

S cestovním pojištěním od Generali se můžete cítit bezpečně. Nezaskočí vás s ním, ani když budete muset z určitých důvodů dovolenou zrušit, uhradíme vám spoluúčast v případě zapůjčení auta, kryjeme vás až do výše 100 000 000 Kč a samozřejmě spoustu dalších výhod. 

Co byste měli vědět

Zpoždění letu je nepříjemnou zkušeností pro každého cestujícího. Zpoždění se mohou objevit z různých důvodů, jako jsou nepříznivé povětrnostní podmínky, technické poruchy letadel nebo problémy s letovým provozem. Někdy se může jednat o nepředvídatelné okolnosti, jindy jsou důvodem nedostatky na straně leteckých společností. Bez ohledu na příčinu mají cestující určitá práva a letecké společnosti jsou v rámci legislativy povinny nabídnout cestujícím odškodnění za zpoždění letu, pokud jsou splněny určité podmínky.

Kdy máte nárok na odškodnění při zmeškaném a zrušeném letu?

Jako cestující máte právo na kompenzaci, které vám zaručuje evropská legislativa, konkrétně to vychází z nařízení Evropského parlamentu a Rady číslo 261/2004. Nárok na odškodnění máte v případě:

  • Pokud jste letěli letadlem evropské letecké společnosti a váš let začínal nebo končil na letišti v Evropské unii, Norsku, Islandu nebo Švýcarsku, máte nárok na finanční kompenzaci.

  • I když jste si zájezd zakoupili u cestovní kanceláře, která vám zabezpečila letenku, vaše právo na odškodnění zůstává nezměněno. V případě zrušení nebo zpoždění letu se obracíte přímo na leteckou společnost.

Kdy vám nárok na odškodnění za zpožděný a zrušený let nevzniká?

Výjimkou jsou v tomto případě mimořádné situace, které konkrétní letecká společnost neumí žádným způsobem ovlivnit.

Zde patří například:

  • prodlení letu z důvodu nepříznivého počasí,

  • nejistá politická a bezpečnostní situace v cílové nebo odletové destinaci, která může vyústit v občanské nepokoje a další komplikace při cestování,

  • zaměstnanci letiště vyhlásili stávku.

Kompenzace za zpožděný let

Kompenzace-za-zpoždění-a-zrušení-letu

Kompenzace za zpožděný let v podobě občerstvení a ubytování

V některých případech zpoždění letu máte nárok i na kompenzaci v podobě občerstvení od letecké společnosti. 

  • To platí, pokud je váš let zpožděn o více než 2 hodiny a vaše cílová destinace je vzdálena 1 500 km. 

  • Pokud je destinace vzdálená 3500 km a více, nárok na občerstvení vám v tomto případě vzniká, pokud letadlo zpožďuje 3 hodiny.

Nečekejte v tomto případě ale nějaké velké hody. Většinou je tato kompenzace v podobě voucheru, za který si můžete pořídit nějakou bagetu či jiné pečivo a popřípadě vodu.

Co se týká kompenzace za zpožděný let, kdy vám vzniká nárok na ubytování, toto platí pouze v případě, že se let zpozdí až tak výrazně, že je odlet odložen na následující den. V tomto případě máte nárok nejen na ubytování, ale také stravu a transfer z letiště na ubytování a zpět.

Finanční odškodnění v případě zpožděného letu

Pokud je váš let po příletu do cílové destinace zpožděn o více než 3 hodiny, máte nárok na odškodnění za zpoždění.

Výše odškodnění závisí na délce letu a může se pohybovat od 250 do 600 EUR.

Jak se určuje výše odškodnění?

  • 250 EUR pro lety do vzdálenosti 1 500 km (např. Praha-Paříž).

  • 400 EUR za lety v rámci EU nad 1 500 km a za lety mimo EU v rozmezí 1 500 až 3 500 km (např. Praha-Madrid).

  • 600 EUR pro všechny ostatní lety nad 3 500 km (Praha - Dubaj).

Kompenzace za zrušený let

shutterstock_1739662016.jpeg

Podobně jako v případě zpoždění letu, i zrušení letu je důvodem, kdy vám vzniká nárok na kompenzaci nebo odškodnění. Práva a podmínky jsou opět definovány nařízením (ES) č. 261/2004.

Pokud vás o zrušení letu informovali méně než 14 dní před plánovaným odletem a nebyly vám poskytnuty přiměřené alternativy, máte právo na kompenzaci.

Kdy nemáte nárok na kompenzaci v případě zrušeného letu?

  • Pokud je let zrušen více než 14 dní před plánovaným odletem a letecká společnost vám tuto skutečnost sdělí.

  • Pokud je let zrušen mezi 14 a 7 dny před odletem a letecká společnost vám nabídne alternativní let s odletem maximálně o 2 hodiny dříve a příletem nejpozději o 4 hodiny později.

  • V případě zrušení letu méně než 7 dní před odletem a souhlasíte-li s náhradním letem s odletem maximálně o 1 hodinu dříve a příletem nejpozději o 2 hodiny později.

Také v tomto případě platí, že v případě vzniklých nepředvídatelných mimořádných okolností, kvůli kterým muselo dojít ke zrušení letu a za které letecká společnost nenese vinu, vám letecká společnost nemusí kompenzaci vyplatit vůbec.

Finanční kompenzace v případě zrušení letu je stejná jako v případě zpoždění letu, to znamená:

  • do vzdálenosti 1 500 km je to 250 EUR.

  • v případě vzdálenosti nad 1 500 km do 3 500 km máte nárok na částku 400 EUR.

  • nad 3 500 km je výše odškodnění v případě zrušení léto až 600 EUR.

Jak postupovat v případě vymáhání finančního odškodnění v případě zpožděného nebo zrušeného letu?

  • Pro prokázání nároku na odškodnění si důkladně zdokumentujte celý průběh události (letenky, palubní lístky, potvrzení o zpoždění, fotografie z letiště).

  • Vyplňte oficiální formulář pro stížnosti, který vám poskytne letecká společnost a pošlete jej doporučeným dopisem dané letecké společnosti, ve kterém jasně uvedete, jakou kompenzaci požadujete a na základě jakého nařízení.

  • Pokud letecká společnost nevyplatí náhradu, máte možnost obrátit se na příslušný státní orgán nebo podat žalobu k soudu.

Pokud si nechcete vyřizovat kompenzaci sami, můžete se obrátit na specializované společnosti, které se zabývají vymáháním kompenzací za zrušené nebo opožděné lety. Tyto firmy vám zpravidla vezmou část kompenzace jako poplatek, ale mohou vám usnadnit celý proces, protože všechno vybaví za vás.

 

Vyberte kategorii