Doba na přečtení článku jsou 3 minuty

Možnosti jak chránit podnikání před krizí

S podnikáním je spojeno mnoho výzev a překážek. Jednou z těch nejnáročnějších, kterou budou muset podnikatelé překonat, je současná krize.

Krize zasáhla celou společnost. Mezi prvními, kteří pocítili její dopad, byli podnikatelé. Velké nadnárodní korporace stejně jako živnostníci na volné noze. Dopady na různá odvětví podnikání se ale výrazně liší. Některá nesou následky velmi špatně, jiná je taktak zvládají. Určité obory dokonce dokážou z krize dokonce těžit – a to platí o každé krizi.

Nebezpečí, ale i šance růst

Krizová situace na trhu s sebou přinesla nové možnosti, které podnikatelé mohou využít ve svůj prospěch. Aby firmy přežily, jejich činnost se musela přesunout i do online světa.

Krize donutila ke změnám i firmy, které do té doby nepatřily mezi typické technologické inovátory. I tradiční konzervativní firmy zmodernizovaly a digitalizovaly svou organizaci – tedy začaly více fungovat v online režimu. Řada dosud výhradně kamenných obchodů tak přesunula své zboží do e-shopů, podnikatelé začali komunikovat se zákazníky a obchodními partnery přes online platformy.

Pokud vaše firma dosud výhod online světa vůbec nevyužila, už déle neotálejte. Za poslední rok se trh nevratně změnil a v online světě už natrvalo zůstane, i když se znovu otevřou kamenné prodejny. Nastalé změny v dlouhodobém měřítku povedou k výraznému zefektivnění podnikání. Díky plné měřitelnosti digitálního světa se mohou firmy mnohem efektivněji přizpůsobovat chování zákazníků i konkurenci na trhu.

Sedm kroků, jak chránit své podnikání

Přechod do online prostředí není jedinou možností, jak překonat tuto nebo další krize. Není ani samospasitelný. Firmu můžete vyvést z nejistého období – anebo se mu úplně vyhnout – kombinací více kroků:

1. Průběžně sledujte a vyhodnocujte situaci. Na základě přesných dat vyhodnoťte, jaká je vaše situace na trhu a přizpůsobte tomu svou strategii. Zamyslete se nad vašimi silnými stránkami a ziskovostí vašich projektů. Zbavte se toho, co vám nevydělává.

2. Plánujte v dlouhodobém měřítku. Kvalitní strategie nepracuje s krátkodobým řešením. Takové do budoucna může dokonce škodit. Myslete tedy dostatečně dopředu.

3. Diverzifikujte (rozšiřte nabídku zboží a služeb). Uvažujte o nových směrech, kterým se vaše podnikání může vydat. Nebojte se přehodnotit cílový trh. Buďte otevření k zavedení nových produktů, kterými oslovíte měnící se trh. Navazujte nové formy spolupráce, které by vás mohly posunout vpřed.

4. Zvyšte cashflow (přísun peněz do firmy). Snažte se najít a získat kapitál, který vaší firmě pomůže překlenout těžké období. Můžete si například od zákazníků vyžádat zálohy za služby.

5. Pečujte o zaměstnance a zákazníky. Posilujte vztah se svými zaměstnanci i zákazníky. Vycházejte jim vstříc, buďte pružní. Snažte se poskytovat služby nejvyšší kvality. Loajalita je totiž v těžkých časech skutečně k nezaplacení.

6. Zlepšete svou komunikaci. Otevřeně informujte zaměstnance, zákazníky i obchodní partnery o vašich aktivitách a stavu vašeho podnikání. Říkejte pravdu, i když nemusí být vždy příznivá. Vylepšete svou online prezentaci, vyšperkujte webové stránky a komunikaci na sociálních sítích.

7. Pojistěte své podnikání. Změny ve firemní strategii mohou především v začátcích představovat určitý risk. Pomocnou ruku nabízí podnikatelské pojištění, které vás může ochránit proti špatným manažerským rozhodnutím nebo třeba odpovědnosti za způsobenou škodu.

Naučte se šetřit

Ať už vaše podnikání balancuje na hraně nebo se zrovna hřeje na výsluní, vždy myslete na vyrovnané hospodaření. Neutrácejte víc, než vyděláte. Pravidelně analyzujte vaší situaci a vyhodnocujte, jestli zbytečně neplýtváte penězi. Zamyslete se nad tím, jak udělat váš provoz ještě efektivnější, odstraňte ztrátové produkty a procesy.

Šetřete ale pouze tam, kde to má smysl. Propouštění zaměstnanců kvůli snížení nákladů je sice z krátkodobého hlediska rychlé a efektivní, ale z dlouhodobého pohledu znamená ztrátu kvalitní a prověřené pracovní síly. Výhodnější by mohlo být například pozměnění odměňovacího systému, který můžete obnovit, až se bude firmě opět dařit.

Můžete také přehodnotit vaši situaci s dodavateli a zajistit si výhodnější platební podmínky. Rozpočtu pomůže i opuštění nevyužívaných prostor a snížení plateb za pronájem. Cestou k úsporám může být také outsourcing, tedy zapojení externistů, kteří pružně pokryjí dočasné potřeby. Zkuste využít aktuální vládní pobídky pro posílení ekonomiky, kam patří např. dočasné daňové úlevy, příspěvky na platy zaměstnanců nebo podpora vybraných oborů podnikání.

Hlavně buďte aktivní

Zmíněné kroky jsou stále jen částí vašich možností. Podnikatelé, kteří chtějí být úspěšní v každé době, musí především rychle a pružně reagovat na okolnosti. Nenechte si ujít žádnou příležitost, která vám alespoň částečně zajistí příjmy. Využijte možností, které trh nyní nabízí. Je velmi pravděpodobné, že mnoho současných změn přetrvá i po koronavirové krizi. Byla by chyba zůstat pozadu.

Další tipy související s podnikáním naleznete na našem webu Generali Česká Profi.

05.01.2024
2 minuty

Knížky, které vás namotivují v novém roce

Myšlení rychlé a pomalé – Daniel Kahneman

Kniha držitele Nobelové ceny za ekonomiku vám objasní dva systémy, které řadí naše myšlení a ovlivňují naše rozhodnutí. První systém je intuitivní a rychlý a ten druhý rozvážný a logický. Zjistíte, jak tyto dva systémy mezi sebou „bojují“ o celkovou kontrolu nad vaším chováním a k jakým chybám v úsudku, paměti a rozhodnutích to může vést.

 

Ženský algoritmus – Lenka Hlinková 

Chcete se prosadit jako žena v převážně mužském světě IT? Pak je tato kniha přesně pro vás. Boří mýty o ženách v technologiích a poskytne vám praktické rady, jak proniknout do oboru a kariérně se prosadit.

 

Mluvte jako TED (9 tajemství veřejného vystupování od nejlepších řečníků TEDx) – Carmine Gallo 

Mnoha profesionálům se stává, že mají skvělé průlomové nápady, ale nejsou schopni je přednést kvůli špatným řečnickým dovednostem. S touto knihou se můžete stát poutavějším a přesvědčivějším řečníkem a získat tipy, jak své nápady lépe prezentovat. Inspirujte se technikami nejlepších řečníků známých z TED Talks – přednášek, v nichž se odborníci poutavou a přístupnou formou dělí o své znalosti a zkušenosti.

 Nejlepší knihy o seberozvoji

Úspěšný introvert (Síla introvertů ve světě, který nikdy nepřestává mluvit) Susan Cainová 

Naše společnost má tendenci přeceňovat projevy extroverze: upovídanost, suverenitu a hlučnost. Přesto je každý třetí člověk introvert. V knize Susan Cainové se dozvíte, v čem spočívá síla introvertů, co přinášejí našemu světu, a přečtete si mnoho inspirativních příkladů včetně těch ze života slavných lidí, o kterých jste možná ani nevěděli, že jsou introverti.

 

Restart (Jak co nejsnadněji vybudovat, řídit a rozvíjet vlastní firmu) – Jason Fried a David Hansson

Přemýšlíte o založení firmy nebo o práci na volné noze? Kniha Restart vám poskytne spoustu dobrých rad, jak začít a uspět. Přinutí vás zamyslet se nad tím, co jste dosud považovali za samozřejmost, totiž, zda je pro prosperující podnikání nutné pečlivé plánování, sledování konkurence nebo dlouhé hodiny v práci.

 

Špatné peníze (Průvodce krizí) – Juraj Karpiš 

Ať se nám to líbí, nebo ne, všichni potřebujeme k životu peníze, a proto bychom měli vědět, jak fungují. V jedné z nejlepších slovenských knih o ekonomice se dozvíte, jak žít dobrý život navzdory špatným penězům.

 Nejlepší knihy o seberozvoji

Bohatý táta, chudý táta – Robert T. Kiyosaki 

Průzkumy nám ukazují, že Slováci jsou ve finanční gramotnosti podprůměrní. Proto se musíme naučit nejen to, jak pracovat pro peníze, ale také to, jak by naše peníze měly pracovat pro nás. Tato kniha vás seznámí s tím, jak byste měli při investování myslet. Vždyť u peněz nezáleží jen na číslech, ale i na tom, co představují.

 

Od dobrého ke skvělému (Proč některé společnosti dělají velké skoky vpřed... a jiné ne) – Jim Collins

Kniha Jima Collinse, která se stala bestsellerem v mnoha zemích, je shrnutím pětiletého výzkumu toho, co dělá některé společnosti skvělými. Na základě skutečných příkladů a statistik vám nabídne návod nejen na to, jak vybudovat úspěšnou firmu, ale také jak být výjimečným manažerem.

 

Seberozvojových knih však existuje celá řada, takže až vyčerpáte naše tipy, nezoufejte a poptejte se po dalších titulech ve vašem oblíbeném knihkupectví. 

Vyberte kategorii