Provoz ve městě neustále houstne a jízda autem se stává noční můrou. Trávíte dlouhé minuty v zácpách, složitě hledáte místo k parkování. Jízda na skútru umožňuje daleko větší flexibilitu, kolonami aut snadno prokličkujete a místo ke stání najdete téměř vždy a všude. I proto obliba těchto jednostopých vozidel neustále roste. Abyste mohli vyrazit na cestu, je však třeba zřídit si povinné ručení, popřípadě havarijní pojištění na motorku pro ještě větší bezpečí. Náš průvodce vám pomůže zodpovědět nejčastější dotazy týkající se tohoto typu pojištění.
Jak pojistit skútr?
U Generali Česká pojišťovna nabízíme Pojištění motocyklu, v rámci kterého můžete získat nejen povinné ručení s celou řadou připojištění, ale také havarijní pojištění na svou motorku, díky kterému se na cestách můžete cítit ještě bezpečněji.
Povinné ručení vám pomůže pokrýt případné škody na majetku či zdraví způsobené provozem vašeho jednostopého motorového vozidla. V rámci připojištění lze zřídit také úrazové pojištění řidiče, popřípadě spolujezdce nebo pojistit zavazadla . Rovněž si můžete připlatit za asistenční služby v případě nehody či poruchy.
Havarijní pojištění kryje škodu na vašem motocyklu způsobenou zaviněnou i nezaviněnou nehodou. Pokrývá poškození v důsledku vandalismu. Kryje rovněž škodu při zcizení vašeho jednostopého vozidla či jeho částí i škody způsobené živelnou pohromou.
Kde pojistit motorku? Povinné ručení i havarijní pojištění můžete zřídit jednoduše online nebo na kterékoliv naší pobočce.
Jaký je rozdíl mezi skútrem a mopedem?
Obecně se jedná o kategorii motocyklů s objemem od 50 cm3 do 125 cm3:
Skútr je malá motorka s objemem motoru 50 až 125 cm3. Má dvě malá kola pod kapotáží s rámem a podlážkou. Před sedadlem je volný prostor, což umožňuje snadné nastupování a řidič sedí na sedačce jako na židli. Bývá vybavený automatickou převodovkou a někdy i automatickou spojkou. Snadno se ovládá, a proto je oblíbený i u mladých řidičů.
Název moped je vlastně odvozen od zkratky pro motocykl s pedály. Jedná se o jednostopé vozidlo s objemem motoru do 50 cm3, které je určeno pro přepravu jedné osoby na krátkou vzdálenost. Má pevnější a odolnější rám než kolo. Typickými zástupci jsou Babeta nebo Stadion.
Mopedy a skútry do objemu 50 cm3, které dosahují rychlosti do 45 km/h. K řízení tohoto typu motocyklu, označovaného také jako AM, můžete získat řidičské oprávnění již v 15 letech, ale do 18 let potřebuje řidič písemný souhlas svých zákonných zástupců. V případě, že jste držitelem řidičského oprávnění skupiny B, C nebo D, automaticky získáváte také oprávnění řídit tyto malé motocykly, nemusíte si ho dělat zvlášť. Skútry o objemu 50 - 125 cm3 spadají do skupiny A1 a jsou určeny pro řidiče s platným oprávněním již od 16 let. Stejně jako v předchozím případě, tito mladí řidiči rovněž potřebují písemný souhlas rodičů. Řidiči s oprávněním pro skupinu B mohou automaticky řídit také motorky skupiny A1 s automatem.
Je pojištění skútru i mopedu povinné?
Jak ukládá zákon č. 168/1999 Sb. o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, jsou jednostopá vozidla skupiny AM i A1 způsobilá vyrazit na cestu pouze s platným povinným ručením. Tento typ pojištění zaručuje krytí škod na zdraví či majetku způsobený provozem vašeho vozidla. Jednoduše řečeno se jedná o krytí škod způsobených někomu jinému. Ačkoliv se jedná o povinné pojištění, máte možnost pojištění rozšířit o další možnosti krytí, jako třeba úrazové pojištění řidiče i spolujezdce, asistenční služby a další.
Chcete-li mít jistotu, že jste si vybrali to nejvýhodnější pojištění, nechte si zpracovat více nabídek od různých pojišťoven a vyberte si tu nejlepší.
Z toho důvodu musí mít řidič vždy k dispozici tvz. Zelenou kartu, a to buď v papírové podobě nebo nově také v mobilu.
Kolik stojí povinné ručení na moped nebo skútr?
V tomto případě nemůžeme poskytnout jednoznačnou odpověď. Cena pojištění se odvíjí od nastavených parametrů krytí. Samozřejmě platí, že čím větší rozsah krytí, tím vyšší cena. Některé pojišťovny nabízejí také čistě sezónní pojištění, která vám umožňuje platit pojistku pouze v měsících, kdy motocykl využíváte, zpravidla se tedy jedná o období od jara do podzimu. Průměrná cena roční pojistky malého motocyklu se pohybuje okolo 1500 Kč.
Jak vypovědět pojistku na skútr nebo moped?
Smlouvu o povinném ručení je nutné vypovědět vždy písemně, a to nejméně 6 týdnů před koncem pojistného období.
Je třeba mít povinné ručení také na elektrický skútr?
Ano, zákonná povinnost o pojištění odpovědnosti za provoz vozidla se vztahuje také na elektrické skútry či mopedy. Platí, že povinné ručení je povinné pro všechna vozidla s pohonem silnějším než 500 W nebo jsou těžší než 25 kg a zároveň jedou více než 14 km/hod. Elektrokola a elektrokoloběžky proto mají zatím v České republice výjimku, ale i v tomto směru lze očekávat změnu.
Je možné převést povinné ručení ze skútru na jiný typ motorky?
V žádném případě. Každé motorové vozidlo musí mít sjednáno vlastní povinné ručení, které není možné převádět na jiné, i kdyby se jednalo o vozidlo stejné kategorie.
Jak ušetřit peníze za povinné ručení?
Při sjednávání povinného ručení se vyplatí nechat si zpracovat aktuální nabídku od více pojišťoven, a to vždy s dostatečným předstihem před výročím stávajícího povinného ručení. Zcela jistě dostanete výhodnější nabídku u pojišťovny, u které máte pojištěná také jiná vozidla, jako třeba osobní automobil nebo třeba obytný vůz. Díky kilometrům bez nehod získáváte bonusy, které výslednou cenu pojištění také poníží.
Ušetřit můžete i tak, že se o skútr a tedy o náklady na jeho provoz podělíte s někým z rodiny nebo s některým ze svých přátel. Ušetříte tak nejen finančně, ale zároveň tak přispějete k ochraně planety. Kontaktujte nás online a zjistěte, jaké možnosti vám naše povinné ručení nabízí.
Pojištění veteránů
Od kdy je motorka veterán? A může se jednak i o skútr nebo moped? Jedná se o takové jednostopé vozidlo, které je starší 30 let, musí mít veteránskou SPZ, majitel musí být členem klubu veteránů a motorka musí mít mezinárodní certifikaci FIA nebo FIVA. Vzhledem k nízké rychlosti veteránů, čistě sezónnímu provozu a velice nízkému počtu nehod způsobených tímto typem vozidel, je povinné ručení na takový typ motocyklu mnohonásobně nižší než u běžných typů malých motocyklů. Oproti tomu havarijní pojištění se může vyšplhat k opravdu závratným částkám.
Doufáme, že vám náš průvodce pomohl a vy se nyní můžete vydat na svém jednostopém oři bezpečně na cestu. Pokud chcete podrobnější informace nebo konkrétní nabídku, neváhejte se na nás obrátit telefonicky či nás navštivte na kterékoliv pobočce Generalli Česká pojišťovna.
Přečtěte si také:
Pojištění spoluúčasti na věcech půjčených vyřídíte pro Česko i celý svět
Pokud ve vás motorky už nějakou dobu vzbuzují vášeň, radost a pocit svobody, pravděpodobně není tajemstvím, že jste srdcem motorkář. Ačkoli někteří lidé považují motorky za velmi nebezpečné stroje a mají k nim kvůli tomu negativní postoj, pro milovníky motorek je to zcela opačný pocit. Není to pro ně jen bezmyšlenkovitá jízda nahoru a dolů, není to jen něco, co je dopraví z bodu A do bodu B, je to životní styl, je to jejich vášeň a svým způsobem i dobrodružství.
Pokud jste v tomto světě nováčkem a fascinují vás motorky, rozhodně byste o nich měli něco málo vědět. Minimálně pro případ, že si budete chtít nějakou tu svoji motorku pořídit. V tomto článku vás pro začátek seznámíme s kategoriemi motorek i typy a druhy motocyklů.
Pokud byste si chtěli zakoupit svou vlastní motorku, ale stále ještě váháte, která by byla pro vás ideální, je dobré, abyste se orientovali v kategoriích motorek. Motorky a motocykly se mohou dělit do kategorií podle motoru nebo podle konstrukce motorky. To je takové nejzákladnější dělení, které vám podrobněji představíme.
V této kategorii se motocykly rozlišují na spalovací (které se ještě dělí na dvoutaktní a čtyřtaktní) a elektrické.
Pokud vám slova dvoutaktní a čtyřtaktní neříkají nic, tak vám je představíme úplně ve zkratce.
Kategorie dvoutaktní motorky
Tuto kategorii tvoří menší motorky, například dvoutaktní motor je typický pro městský skútr. Slovo dvoutaktní hovoří o tom, že motor tohoto motocyklu dokončuje cyklus spalování každé dva zdvihy pístu. A jak jinak je můžete poznat? Tyto motory se vyznačují jednoduchou konstrukcí, což samozřejmě znamená i snadnější údržbu, a jsou také mnohem lehčí než čtyřtaktní motory.
Kategorie čtyřtaktní motorky
Jelikož dvoutaktní motorky dokončovaly cyklus spalování každé dva zdvihy pístu, pro čtyřtaktní motorky tedy platí, že dokončují cyklus spalování každé čtyři zdvihy pístu. Motory těchto motorek jsou těžší a vyžadují náročnější údržbu. Díky tomu, že jsou motory čtyřtaktní, je pro ně charakteristický i vyšší výkon. No a vyšší výkon je typický pro sportovní, touringové nebo i silniční motorky.
Dělení motorek do kategorii na základě hmotnosti a obsahu motoru
Pokud jde o motor, motocykly se dělí nejen na spalovací a elektrické, ale typy a druhy motocyklů se rozlišují také podle toho, jak velký je motor a kolik váží. No, když se na to podíváme z tohoto pohledu, v takovém případě jsou kategorie následující:
Velmi lehké motocykly - jejich objem motoru je do 100 cm3.
Lehké motocykly - se zdvihovým objemem do 200 cm3.
A poslední kategorii tvoří těžké motocykly - motocykly, jejichž objem motoru je do 500 cm3.
V této části jste se tedy dozvěděli něco o kategorizaci motocyklů na základě jejich motoru, což je samozřejmě velmi důležitý faktor při výběru motocyklů, protože samozřejmě pokud hledáte něco výkonnějšího, na nějaké sportovnější závodění, měli byste už z toho vědět, že dvoutaktní motocykly nebudou kategorií, která by vás mohla zajímat. To však není všechno, protože jak jsme zmínili hned na začátku, typy motocyklů se dělí také podle jejich konstrukce a také podle toho, k čemu konkrétně by vám měly sloužit.
Pojďme si nyní představit motorky z trochu jiného pohledu. Protože pokud si chcete pořídit nějakou tu motorku, která má odstartovat vaši „motorkářskou cestu“, měli byste si vybrat takový druh motorky, který bude nejvhodnější jak pro vás, tak také pro váš zamýšlený způsob používání.
Silniční motorka
V případě, že chcete motorku na překonávání delších vzdáleností po klasické silnici, nebude pro vás nic vhodnějšího než silniční motorka. Tak, jak u ní už z názvu vyplývá, je navržena pro asfaltové cesty a pro překonávání delších vzdáleností. Překvapit vás také může skvělým výkonem, díky čemuž se na ní můžete pořádně rychle provětrat. Výzorově je pro ni typická štíhlá konstrukce a dobrá kapotáž.
Supersport
Tento typ motorky je vhodný pro takové motorkáře, kteří milují adrenalin a nebojí se silného výkonu. Výzorově se podobá silniční motorce, ale úprava této motorky je sportovní, tak jak to vyplývá i ze samotného názvu. Není vyrobena k překonávání dlouhých vzdáleností, a dlouhé cestování. Je určena spíše pro extrémně rychlou jízdu, někde na okruhu na závodech, kde se na ní člověk může skutečně velmi silně vyřádit.
Naháč
Ano, to je také název jednoho z typů motocyklů, které můžete vlastnit. Možná vás zajímá, proč se tomuto motocyklu říká "naháč". Jeho základní rám a motor se neskrývá pod kapotáží, ale je v podstatě nahý. Díky tomuto vzhledu vypadají agresivněji. Jejich rám a podvozek vychází z typu motocyklu supersport. Supersport však nenabízí nejpohodlnější sezení a jízdu na dlouhé vzdálenosti. Pokud však hledáte něco podobného, jako je supersport, co ale nabízí dostatek pohodlí při jízdě a překvapí i slušným výkonem, naháč vás nezklame. Je to typ motocyklu, který se velmi dobře ovládá a je vhodný pro široké spektrum jezdců, od začátečníků až po zkušené jezdce.
Cruiser/Chopper
Pokud patříte k typickým fajnšmekrům, kteří si potrpí na stylové kousky, motocykl typu cruiser nebo chopper bude ten, který vás chytí za srdce. Pro tento typ motorek je typický nižší posed jezdce, rozdílnými rozměry kol a extrémním náklonem přední vidlice. Choppery mají vysoká řídítka a stoupačky umístěné před sedadlem jezdce. Upřímně ale, tento druh motocyklů není moc stvořený pro velmi dlouhé jízdy, protože nejsou tak pohodlné. Nicméně, chcete-li vypadat drsně a jezdit po cestách v kožené bundě a se stylem, tento typ motorky bude pro vás jako stvořený.
Enduro
Tento typ motocyklu je speciálně navržen do terénů. Hravě si poradí s bahenním terénem, nepřekvapí jej ani hory a lesy. Jejich schopnost překonávat různé překážky a terény z nich činí skvělou volbu pro ty, kteří hledají vzrušení a dobrodružství v přírodě. Přestože se pomocí nich budete moci v takových podmínkách vyřádit, poslouží vám samozřejmě i na klasických cestách. Tato motorka miluje dlouhé jízdy a terény, takže pokud milujete tohle také, Enduro rozhodně stojí za zvážení.
Poslední kategorií, kterou jsme si pro vás připravili, je speciální kategorie motorek, do které patří například moped, skútr či elektrická motorka. Tyto typy motocyklů však potěší zejména městské nebo meziměstské typy lidí, kteří se potřebují co nejrychleji dopravit na krátkou vzdálenost a vyhnout se tak například zácpám ve městě. Určitě jste se už i vy v kolonách setkali s člověkem, který kolem vás profrčel na skútru a vyhnul se tak nekonečně dlouhému čekání. S motorkami z této speciální kategorie jednoduše zaparkujete kdekoliv, a jízdu na nich po městě nebo na krátkou vzdálenost si opravdu užijete.
Moped
Typ motocyklu Moped je něco mezi motocyklem a kolem, pro které je typický malý motor. Už asi víte, že na terénní jízdy to nebude to pravé ořechové a že od něj nemůžete očekávat skvělý výkon, ale pokud hledáte něco ideálního pro jízdu městem a na krátké vzdálenosti, moped bude vaším skvělým parťákem.
Skútr
Ještě více oblíbeným typem motorky je právě skútr. Je to v podstatě lehký motocykl s automatickou převodovkou, který využijete pokud budete chtít překonávat kratší vzdálenosti, například někde po městě nebo z vesnice do druhé. Tento druh motocyklu je pohodlný a ovládá se také velmi snadno, což jej činí populární volbou pro denní dojíždění do práce nebo školy.
Elektrická motorka
Elektrické motorky jsou poháněny elektrickým motorem a baterií. Čili pokud hledáte nějakou ekologickou alternativu ke klasickému typu motocyklu, který je například poháněn benzínem, tak bude tento druh motorky pro vás jako vyšitý. Elektrické motorky jsou ideální pro městskou jízdu, krátké vzdálenosti a samozřejmě ekologické cestování.
Pokud vám dělení motocyklů do jednotlivých kategorií nic neříkalo, díky tomuto článku jste mohli získat stručný přehled o tom, jak se dělí motorky a motocykly na jednotlivé typy. Na základě toho si už budete umět vybrat takový motocykl, který bude odpovídat vašim požadavkům.
Jako začátečník je také důležité začít spíše s menší a lehčí motorkou, abyste si osvojili základy ovládání a získali potřebné zkušenosti před přechodem na větší a výkonnější motorku.
Motorkářství je vzrušující, krásný a také zábavný sport nebo hobby, ale nezapomínejte ani na to, že to může být velmi nebezpečné. Takže rozhodně nezapomínejte na všechna bezpečnostní opatření, výbavu a pojištení, které byste měli mít.