Provoz ve městě neustále houstne a jízda autem se stává noční můrou. Trávíte dlouhé minuty v zácpách, složitě hledáte místo k parkování. Jízda na skútru umožňuje daleko větší flexibilitu, kolonami aut snadno prokličkujete a místo ke stání najdete téměř vždy a všude. I proto obliba těchto jednostopých vozidel neustále roste. Abyste mohli vyrazit na cestu, je však třeba zřídit si povinné ručení, popřípadě havarijní pojištění na motorku pro ještě větší bezpečí. Náš průvodce vám pomůže zodpovědět nejčastější dotazy týkající se tohoto typu pojištění.
Jak pojistit skútr?
U Generali Česká pojišťovna nabízíme Pojištění motocyklu, v rámci kterého můžete získat nejen povinné ručení s celou řadou připojištění, ale také havarijní pojištění na svou motorku, díky kterému se na cestách můžete cítit ještě bezpečněji.
Povinné ručení vám pomůže pokrýt případné škody na majetku či zdraví způsobené provozem vašeho jednostopého motorového vozidla. V rámci připojištění lze zřídit také úrazové pojištění řidiče, popřípadě spolujezdce nebo pojistit zavazadla . Rovněž si můžete připlatit za asistenční služby v případě nehody či poruchy.
Havarijní pojištění kryje škodu na vašem motocyklu způsobenou zaviněnou i nezaviněnou nehodou. Pokrývá poškození v důsledku vandalismu. Kryje rovněž škodu při zcizení vašeho jednostopého vozidla či jeho částí i škody způsobené živelnou pohromou.
Kde pojistit motorku? Povinné ručení i havarijní pojištění můžete zřídit jednoduše online nebo na kterékoliv naší pobočce.
Jaký je rozdíl mezi skútrem a mopedem?
Obecně se jedná o kategorii motocyklů s objemem od 50 cm3 do 125 cm3:
Skútr je malá motorka s objemem motoru 50 až 125 cm3. Má dvě malá kola pod kapotáží s rámem a podlážkou. Před sedadlem je volný prostor, což umožňuje snadné nastupování a řidič sedí na sedačce jako na židli. Bývá vybavený automatickou převodovkou a někdy i automatickou spojkou. Snadno se ovládá, a proto je oblíbený i u mladých řidičů.
Název moped je vlastně odvozen od zkratky pro motocykl s pedály. Jedná se o jednostopé vozidlo s objemem motoru do 50 cm3, které je určeno pro přepravu jedné osoby na krátkou vzdálenost. Má pevnější a odolnější rám než kolo. Typickými zástupci jsou Babeta nebo Stadion.
Mopedy a skútry do objemu 50 cm3, které dosahují rychlosti do 45 km/h. K řízení tohoto typu motocyklu, označovaného také jako AM, můžete získat řidičské oprávnění již v 15 letech, ale do 18 let potřebuje řidič písemný souhlas svých zákonných zástupců. V případě, že jste držitelem řidičského oprávnění skupiny B, C nebo D, automaticky získáváte také oprávnění řídit tyto malé motocykly, nemusíte si ho dělat zvlášť. Skútry o objemu 50 - 125 cm3 spadají do skupiny A1 a jsou určeny pro řidiče s platným oprávněním již od 16 let. Stejně jako v předchozím případě, tito mladí řidiči rovněž potřebují písemný souhlas rodičů. Řidiči s oprávněním pro skupinu B mohou automaticky řídit také motorky skupiny A1 s automatem.
Je pojištění skútru i mopedu povinné?
Jak ukládá zákon č. 168/1999 Sb. o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, jsou jednostopá vozidla skupiny AM i A1 způsobilá vyrazit na cestu pouze s platným povinným ručením. Tento typ pojištění zaručuje krytí škod na zdraví či majetku způsobený provozem vašeho vozidla. Jednoduše řečeno se jedná o krytí škod způsobených někomu jinému. Ačkoliv se jedná o povinné pojištění, máte možnost pojištění rozšířit o další možnosti krytí, jako třeba úrazové pojištění řidiče i spolujezdce, asistenční služby a další.
Chcete-li mít jistotu, že jste si vybrali to nejvýhodnější pojištění, nechte si zpracovat více nabídek od různých pojišťoven a vyberte si tu nejlepší.
Z toho důvodu musí mít řidič vždy k dispozici tvz. Zelenou kartu, a to buď v papírové podobě nebo nově také v mobilu.
Kolik stojí povinné ručení na moped nebo skútr?
V tomto případě nemůžeme poskytnout jednoznačnou odpověď. Cena pojištění se odvíjí od nastavených parametrů krytí. Samozřejmě platí, že čím větší rozsah krytí, tím vyšší cena. Některé pojišťovny nabízejí také čistě sezónní pojištění, která vám umožňuje platit pojistku pouze v měsících, kdy motocykl využíváte, zpravidla se tedy jedná o období od jara do podzimu. Průměrná cena roční pojistky malého motocyklu se pohybuje okolo 1500 Kč.
Jak vypovědět pojistku na skútr nebo moped?
Smlouvu o povinném ručení je nutné vypovědět vždy písemně, a to nejméně 6 týdnů před koncem pojistného období.
Je třeba mít povinné ručení také na elektrický skútr?
Ano, zákonná povinnost o pojištění odpovědnosti za provoz vozidla se vztahuje také na elektrické skútry či mopedy. Platí, že povinné ručení je povinné pro všechna vozidla s pohonem silnějším než 500 W nebo jsou těžší než 25 kg a zároveň jedou více než 14 km/hod. Elektrokola a elektrokoloběžky proto mají zatím v České republice výjimku, ale i v tomto směru lze očekávat změnu.
Je možné převést povinné ručení ze skútru na jiný typ motorky?
V žádném případě. Každé motorové vozidlo musí mít sjednáno vlastní povinné ručení, které není možné převádět na jiné, i kdyby se jednalo o vozidlo stejné kategorie.
Jak ušetřit peníze za povinné ručení?
Při sjednávání povinného ručení se vyplatí nechat si zpracovat aktuální nabídku od více pojišťoven, a to vždy s dostatečným předstihem před výročím stávajícího povinného ručení. Zcela jistě dostanete výhodnější nabídku u pojišťovny, u které máte pojištěná také jiná vozidla, jako třeba osobní automobil nebo třeba obytný vůz. Díky kilometrům bez nehod získáváte bonusy, které výslednou cenu pojištění také poníží.
Ušetřit můžete i tak, že se o skútr a tedy o náklady na jeho provoz podělíte s někým z rodiny nebo s některým ze svých přátel. Ušetříte tak nejen finančně, ale zároveň tak přispějete k ochraně planety. Kontaktujte nás online a zjistěte, jaké možnosti vám naše povinné ručení nabízí.
Pojištění veteránů
Od kdy je motorka veterán? A může se jednak i o skútr nebo moped? Jedná se o takové jednostopé vozidlo, které je starší 30 let, musí mít veteránskou SPZ, majitel musí být členem klubu veteránů a motorka musí mít mezinárodní certifikaci FIA nebo FIVA. Vzhledem k nízké rychlosti veteránů, čistě sezónnímu provozu a velice nízkému počtu nehod způsobených tímto typem vozidel, je povinné ručení na takový typ motocyklu mnohonásobně nižší než u běžných typů malých motocyklů. Oproti tomu havarijní pojištění se může vyšplhat k opravdu závratným částkám.
Doufáme, že vám náš průvodce pomohl a vy se nyní můžete vydat na svém jednostopém oři bezpečně na cestu. Pokud chcete podrobnější informace nebo konkrétní nabídku, neváhejte se na nás obrátit telefonicky či nás navštivte na kterékoliv pobočce Generalli Česká pojišťovna.
Přečtěte si také:
Pojištění spoluúčasti na věcech půjčených vyřídíte pro Česko i celý svět
Myslíte si, že manuální převodovka je stále trendy? Jste na omylu. Evropská data ukazují, že zatímco v roce 2020 disponovalo 89 % nových prodaných osobních vozů manuální převodovkou, v roce 2024 se jednalo již jen o 32 %. Obliba vozů s automatickou převodovkou neustále roste. Nezkušeným řidičům pomáhá s řazením a řidič se tak může naplno věnovat řízení.
Automat je pohodlnější, a to nejen pro řidiče, ale i pro posádku, jelikož nedochází k nepříjemnému cukání při přeřazování. Navíc šetří motor, napomáhá k nižší spotřebě a umocňuje požitek z jízdy.
Dalším důvodem je také nabídka. V současné době většina automobilek nabízí většinu svých modelů v automatu. U luxusních značek se za manuální pohon dokonce připlácí. Ve spojení s hybridními modely nebo elektromobily je pak automatická převodovka pro výrobce jasnou volbou.
Tzv. automaty se z pohledu řidiče vyznačují dvěma zásadními odlišnostmi. Místo řadící páky je k dispozici tzv. volič, který bývá u některých modelů umístěn na jiném místě než klasická řadící páka. Dále se liší tím, že zde chybí pedál spojky. Auta s automatickou převodovkou mají pouze dva pedály: brzdu (vlevo) a plyn (vpravo).
Pokud řídíte automat poprvé, měli byste se seznámit s voličem. Některé připomínají řadící páku, ovšem jiné vypadají zcela odlišně. Místo schématu řízení uvidíte písmena (známá také jako polohy převodovky P R N D). Většina modelů má čtyři základní polohy:
Pozor! Model vašeho vozu může mít také stupeň Brzda (Brake - B). Tato poloha je podobná jako u polohy Vpřed (Drive - D), ale vždy, když sundáte nohu z plynu, přiměje auto zabrzdit. Tento systém zamezuje přehřívání brzd při brždění na prudkých svazích (třeba v horách), ale zároveň umožňuje dobití baterie u hybridních vozů.
Automobily s automatickou převodovkou disponují systémem rychlostních stupňů, které se autonomně mění v závislosti na rychlosti vozu. Jinými slovy, automobil sám volí rychlostní stupeň, který je v daném okamžiku nejvhodnější.
Jsou na volantu ve vašem autě z každé strany zahnuté páčky? Pokud ano, jedná se o tzv. pádla, kterými jsou opatřeny některé typy vozů s automatickou převodovkou. Pomocí nich je možné sekvenčně přeřazovat na vyšší nebo nižší rychlostní stupeň.
Tímto způsobem lze zkrátit nebo prodloužit dobu přeřazení na jiný rychlostní stupeň (na který by auto za normálních okolností přeřadilo autonomně) z důvodu zvýšení výkonu a reakceschopnosti vozu při sešlápnutí plynu. Toto ovládání je typické pro sportovní modely. Nováčkům za volantem automobilu s automatickou převodovkou využívání této funkce však rozhodně nedoporučujeme.
Řidičský průkaz skupiny B vás opravňuje k řízení osobního vozu jak s manuální, tak automatickou převodovkou, pokud jste složili závěrečné zkoušky na automobilu s manuálním řazením. Existuje však i varianta řidičského průkazu určená pouze pro automobily s automatickou převodovkou. Tento průkaz získáte po absolvování závěrečných jízd na vozidle s automatickou převodovkou, avšak neumožňuje vám řídit vozy s manuálním řazením.
Máte strach z řízení automatu? Nemějte. Chápeme, že některé prvky manuálního řízení vám budou zprvu chybět. V našem návodu se v 5 jednoduchých krocích dozvíte, jak automat řídit.
Než se vydáte na cestu, nastavte si polohu sedadla. Mějte na paměti, že nohy i ruce by měly být mírně pokrčené. Dokud je motor vypnutý, ujistěte se, že vám vzdálenost od palubní desky umožní sešlápnutí obou pedálů. Zároveň si nastavte zrcátka, abyste měli dobrý výhled.
Zapamatujte si, že plyn je vpravo a brzda je vlevo. Oba pedály byste vždy měli ovládat pravou nohou. Řidiči vozů s manuální převodovkou dělají často tu chybu, že používají levou nohu, kterou jsou zvyklí ovládat spojku. Použití levé nohy v automatu však může vést k nechtěnému sešlápnutí brzy. Proto se ve vozech s automatickou převodovkou levá noha nepoužívá vůbec.
K nastartování vozu lze použít klíč, ačkoliv většina automatů je opatřena kulatým tlačítkem (Start). Mějte také na paměti, že většina moderních modelů má elektrickou ruční brzdu. K odjištění ruční brzdy silně stiskněte brzdový pedál.
Než se vydáte na cestu, doporučujeme, abyste se naučili k čemu jsou určeny jednotlivé polohy voliče P R N D. Tak a můžete vyrazit. Sešlápněte brzdu a ovladač nastavte do polohy Drive (D).
Dříve než své auto zaparkujete, zatáhněte ruční brzdu. Teprve až bude ruční brzda zajištěná, nastavte volič do polohy Parkování (P). Než z vozu vystoupíte, vypněte motor.
Teď, když víte, jak se automat řídí, dáme vám několik tipů pro vaše první bezpečné cesty:
Poloha B (Brake - brzda) v autě s automatickou převodovkou indikuje, že váš vůz brzdí motorem, což zamezuje přehřívání brzd v prudkém svahu a umožňuje rychlejší dobíjení hybridních baterií.
Při předjíždění v autě s automatickou převodovkou upozorněte na manévr pomocí blikačů a pak jemně sešlápněte plyn, aby auto začalo předjíždět. Bude-li potřeba, motor změní převodovou rychlost dle potřeby.
Pro nastartování vozu s automatickou převodovkou sešlápněte brzdu a stiskněte tlačítko START, které nastartuje motor.
Aby vaše cesta byla skutečně bezpečná, nezapomeňte na povinné ručení. U nás věříme, že nejlepším pojištěním je takové, které se přizpůsobí vašemu každodennímu životu. Proto si v naší pojišťovně můžete poskládat takové povinné ručení, které zajistí přesně takové krytí, jaké potřebujete.
Navíc vám budeme k dispozici již od prvního nastartování vozu a nabídneme vám hustou síť autoservisů vybavených nejnovějšími technologiemi. V případě potřeby tak můžete čerpat služeb zdarma a vrátit se na cesty hned jak to bude možné.
Přečtěte si:
Kontrolky v autě – na co si dát pozor?
10 funkcí a tlačítek v autě, o kterých jste pravděpodobně nevěděli