Určitě se s nimi už každý řidič setkal – nežádoucí kontrolky, které se rozsvítí na vaší palubní desce. Pokud nepatříte k těm zběhlým, co se týče automobilů, a nevíte, co daná kontrolka znamená, zřejmě vás zavalí stres nebo panika. K tomu, abyste příště nemuseli panikařit, vám přinášíme tento článek, ve kterém se dočtete o nejčastějších kontrolkách, co dělat, pokud se nějaká z nich rozsvítí, jak tomu předcházet a mnoho dalšího.
Kontrolka akumulátoru – zde se doporučuje vypnout veškerou elektroniku (rádio, klima...) a jet do nejbližšího servisu.
Indikuje problém s brzdami – pokud nemáte zataženou ruční brzdu, pak tomu věnujte pozornost a nepokračujte v jízdě dál.
Chladicí kapalina má vysokou teplotu – v tomto případě se doporučuje vypnout motor a nechat jej vychladnout. Z určité části může pomoci také zapnout topení na maximum. Problémem může být nízká hladina chladicí kapaliny.
Tlak oleje je nízký – doporučuje se nezatěžovat motor, nejlepší je dojet na neutrálu a zkontrolovat hladinu oleje, pokud je jí málo, tak je třeba olej dolít. Pokud je však hladina v pořádku, v jízdě nepokračujte a nechte auto odvést do servisu.
Kontrolka airbagů – kontrolka indikuje, že airbagy nefungují. Chyba však může být také v elektronice. Nejlepší je dát si to zkontrolovat v servisu.
Kontrolka brzd – napovídá, že je v brzdovém systému málo kapaliny. Okamžitě zastavte a hladinu zkontrolujte. Pokud je jí málo, kapalinu dolijte. Pokud ne, měli byste zavolat servis.
Signalizuje tlak v pneumatikách – je potřeba dofoukat pneumatiky na předepsaný tlak. Může však také znamenat propíchnutí pneumatiky.
ABS – ABS nefunguje. S autem můžete dále jezdit, brzdí, avšak nefunguje antiblokační systém, proto buďte opatrní při mokré vozovce.
Signalizuje ostřikovače – v tomto případě chybí voda do ostřikovačů a je třeba ji dolít.
Nízká hladina paliva – v tomto případě je třeba natankovat svůj vůz.
Signalizuje prasklou žárovku – měli byste vyměnit některou ze žárovek, protože je kvůli prasknutí nefunkční.
Tloušťka brzdového obložení – v tomto případě se doporučuje co nejdříve navštívit servis a nechat si vyměnit brzdové destičky.
Kontrolka žhavení – měli byste s autem dojet do servisu. Při této kontrolce se auto obvykle přepíná do nouzového systému a výkon auta je výrazně omezen.
Kontrolka řízení motoru – na vině může být více faktorů, nekvalitní palivo nebo chyba motoru. S autem můžete jezdit, avšak pokud po opětovném nastartování kontrolka nezmizí, měli byste navštívit servis.
K tomu, abyste věděli, které kontrolky vyžadují vaši pozornost, musíte vědět i to, že se dělí do kategorií na základě barev. Nejčastěji se tedy dělí do tří kategorií, a to na: zelené, oranžové a červené. Co se týká jejich závažnosti, to už napovídají barvy samy o sobě.
Pokud se jedná o kontrolky, které byste měli řešit okamžitě, jsou to kontrolky červené barvy.
Pokud vám na palubovce vyskočí kontrolka v této barvě, zbystřete pozornost. V tomto případě se jedná o něco opravdu vážného, což by při pokračování v jízdě mohlo autu způsobit skutečně vážné problémy. Může jít například o ztrátu tlaku v pneumatice, přehřívání se motoru, nízký tlak motorového oleje apod.
Přestože červené kontrolky udávají závažný problém, je zde i pár výjimek, a to v podobě kontrolky, která upozorňuje na ruční brzdu, nedostatečný odstup od jiného vozidla nebo to, že nemáte zapnutý bezpečnostní pás.
Kontrolky v automobilech nejsou zcela standardizované. Samozřejmě existují obecné normy, které se snaží zajistit, aby byly kontrolky v různých vozidlech alespoň podobné, ale mohou existovat rozdíly mezi jednotlivými typy automobilů. Ovšem ty nejzákladnější a nejdůležitější kontrolky jsou si téměř na 100% podobné, takže pokud se naučíte jejich významu, určitě vás při rozsvícení nevystraší. Nejlepší, co můžete udělat, je, že si prostudujete příslušný materiál k vašemu vozidlu, ve kterém naleznete všechny potřebné a podstatné informace o kontrolkách a jejich významu pro váš konkrétní typ automobilu.
Výrobci a modely – Každý výrobce automobilů si může zvolit vlastní kontrolky a symboly na palubní desce svých vozů. Proto se kontrolky mohou lišit od značky ke značce, a dokonce i od modelu k modelu.
Země a předpisy – V různých zemích existují různé předpisy týkající se kontrolek a informačních panelů na palubní desce. To může ovlivnit, jaké symboly se používají a jaké informace se zobrazují. Proto mohou být rozdíly v kontrolkách mezi automobily určenými pro různé trhy.
Technologický vývoj – Starší vozidla mohou mít jednodušší kontrolky, zatímco novější modely mohou mít komplexnější displeje a informační systémy. To může způsobit rozdíly mezi staršími a novějšími vozidly stejné značky.
Pokud se vám v autě rozsvítí zelené kontrolky, těch se určitě bát nemusíte. Zelené kontrolky vás spíše informují o aktuálním stavu vozidla. Jak už například můžete vědět z vaší palubky, zeleně svítí kontrolka, že máte zapnuté světlo nebo například zapnutý tempomat a podobně. Ve zkratce – indikují, že je nějaký konkrétní systém v provozu.
Do další kategorie se řadí oranžové kontrolky. Ty si můžete na základě barvy interpretovat jako takový vztyčený prst, že něco není v pořádku a měli byste tomu v nejbližší době věnovat svou pozornost. Zpravidla tak jde o menší závady na autě, které nebrání jízdě. Oranžové kontrolky vás mohou například informovat o nízké hladině chladicí kapaliny, nízké hladině oleje, pohonných hmot, potřebě dolití vody do ostřikovačů, vypálené žárovce a podobně.
Červené kontrolky znamenají skutečně závažný problém s vaším autem, který může při pokračování v jízdě nenávratně poškodit vaše vozidlo. Pokud vám na palubní desce vyskočí červená kontrolka s výjimkou pásů, ruční brzdy nebo nedostatečného odstupu od vozidla, popřípadě s přivřeným okem i nefunkční airbag, okamžitě zastavte svůj vůz. Po zastavení na bezpečném místě vypněte motor, vytáhněte klíčky ze zapalování, zavolejte odborníka, obraťte se na asistenční služby nebo nechce odvést auto do nejbližšího servisu. V tomto případě se může často jednat skutečně o vteřiny.
Nikdo by nechtěl, aby mu během jízdy na silnici vyskočily výstražné kontrolky na palubovce auta. Je to nejen nepohodlné, ale také potenciálně nebezpečné. A i když ne vždy se tomu dá vyhnout, jelikož v nových autech je strašně mnoho elektroniky, můžete i vy přispět k tomu, abyste zabránili častým problémům, na které mohou kontrolky poukazovat.
Pravidelná údržba – Důležitým krokem k zachování optimálního stavu vašeho vozidla je pravidelná údržba. Sem samozřejmě patří pravidelné servisní prohlídky, výměny oleje, kontrola brzdového systému a jiných komponentů. Ty mohou předcházet problémům, které by mohly způsobit rozsvícení výstražných kontrolek. Pokud se v autech vyznáte i vy, můžete si čas od času provést menší kontrolu základních věcí, zda je vše v pořádku.
Monitorování hladin a tlaků – Další věcí, kterou můžete udělat je to, že budete pravidelně kontrolovat hladiny některých kapalin a olejů, například motorového oleje, chladicí kapaliny, paliva, tlaku v pneumatikách a podobně. Tyto kroky mohou pomoci identifikovat potenciální problémy dříve, než se stanou vážnými. Udržujte tyto hodnoty na doporučených úrovních.
Sledování teploty motoru – Teplota motoru je kritickým faktorem pro jeho bezproblémový chod. Důležité je abyste čas od času během jízdy na autě sledovali teplotní indikátor na palubní desce a v případě neobvyklé teploty motoru okamžitě zastavili a zkontrolovali příčinu.
Správná jízda – Další věc, která vám může pomoci předcházet možným problémům a komplikacím je i správná jízda. Ta může významně přispět k předcházení přehřátí motoru nebo opotřebování brzdového systému. Vyvarujte se přílišnému přetěžování vozidla, agresivnímu brzdění a extrémním podmínkám jízdy.
Kontrolky v autě jsou důležitým nástrojem a indikátorem pro udržení bezpečnosti a spolehlivosti vašeho vozidla. To, že budete ignorovat kontrolky, může mít závažné následky pro vaši bezpečnost i váš rozpočet, protože v některých případech může jejich ignorace nenávratně poškodit váš vůz, a jak jistě víte, opravy často nejsou levná záležitost.
Proto věnujte pozornost kontrolkám, naučte se význam těch nejčastějších a reagujte na ně, pokud je to nutné. Nezapomeňte, že preventivní údržba a diagnostika mohou pomoci předcházet problémům a udržet vaše auto v optimálním stavu. Vaše auto a vaše bezpečnost jsou na prvním místě.
Myslíte si, že manuální převodovka je stále trendy? Jste na omylu. Evropská data ukazují, že zatímco v roce 2020 disponovalo 89 % nových prodaných osobních vozů manuální převodovkou, v roce 2024 se jednalo již jen o 32 %. Obliba vozů s automatickou převodovkou neustále roste. Nezkušeným řidičům pomáhá s řazením a řidič se tak může naplno věnovat řízení.
Automat je pohodlnější, a to nejen pro řidiče, ale i pro posádku, jelikož nedochází k nepříjemnému cukání při přeřazování. Navíc šetří motor, napomáhá k nižší spotřebě a umocňuje požitek z jízdy.
Dalším důvodem je také nabídka. V současné době většina automobilek nabízí většinu svých modelů v automatu. U luxusních značek se za manuální pohon dokonce připlácí. Ve spojení s hybridními modely nebo elektromobily je pak automatická převodovka pro výrobce jasnou volbou.
Tzv. automaty se z pohledu řidiče vyznačují dvěma zásadními odlišnostmi. Místo řadící páky je k dispozici tzv. volič, který bývá u některých modelů umístěn na jiném místě než klasická řadící páka. Dále se liší tím, že zde chybí pedál spojky. Auta s automatickou převodovkou mají pouze dva pedály: brzdu (vlevo) a plyn (vpravo).
Pokud řídíte automat poprvé, měli byste se seznámit s voličem. Některé připomínají řadící páku, ovšem jiné vypadají zcela odlišně. Místo schématu řízení uvidíte písmena (známá také jako polohy převodovky P R N D). Většina modelů má čtyři základní polohy:
Pozor! Model vašeho vozu může mít také stupeň Brzda (Brake - B). Tato poloha je podobná jako u polohy Vpřed (Drive - D), ale vždy, když sundáte nohu z plynu, přiměje auto zabrzdit. Tento systém zamezuje přehřívání brzd při brždění na prudkých svazích (třeba v horách), ale zároveň umožňuje dobití baterie u hybridních vozů.
Automobily s automatickou převodovkou disponují systémem rychlostních stupňů, které se autonomně mění v závislosti na rychlosti vozu. Jinými slovy, automobil sám volí rychlostní stupeň, který je v daném okamžiku nejvhodnější.
Jsou na volantu ve vašem autě z každé strany zahnuté páčky? Pokud ano, jedná se o tzv. pádla, kterými jsou opatřeny některé typy vozů s automatickou převodovkou. Pomocí nich je možné sekvenčně přeřazovat na vyšší nebo nižší rychlostní stupeň.
Tímto způsobem lze zkrátit nebo prodloužit dobu přeřazení na jiný rychlostní stupeň (na který by auto za normálních okolností přeřadilo autonomně) z důvodu zvýšení výkonu a reakceschopnosti vozu při sešlápnutí plynu. Toto ovládání je typické pro sportovní modely. Nováčkům za volantem automobilu s automatickou převodovkou využívání této funkce však rozhodně nedoporučujeme.
Řidičský průkaz skupiny B vás opravňuje k řízení osobního vozu jak s manuální, tak automatickou převodovkou, pokud jste složili závěrečné zkoušky na automobilu s manuálním řazením. Existuje však i varianta řidičského průkazu určená pouze pro automobily s automatickou převodovkou. Tento průkaz získáte po absolvování závěrečných jízd na vozidle s automatickou převodovkou, avšak neumožňuje vám řídit vozy s manuálním řazením.
Máte strach z řízení automatu? Nemějte. Chápeme, že některé prvky manuálního řízení vám budou zprvu chybět. V našem návodu se v 5 jednoduchých krocích dozvíte, jak automat řídit.
Než se vydáte na cestu, nastavte si polohu sedadla. Mějte na paměti, že nohy i ruce by měly být mírně pokrčené. Dokud je motor vypnutý, ujistěte se, že vám vzdálenost od palubní desky umožní sešlápnutí obou pedálů. Zároveň si nastavte zrcátka, abyste měli dobrý výhled.
Zapamatujte si, že plyn je vpravo a brzda je vlevo. Oba pedály byste vždy měli ovládat pravou nohou. Řidiči vozů s manuální převodovkou dělají často tu chybu, že používají levou nohu, kterou jsou zvyklí ovládat spojku. Použití levé nohy v automatu však může vést k nechtěnému sešlápnutí brzy. Proto se ve vozech s automatickou převodovkou levá noha nepoužívá vůbec.
K nastartování vozu lze použít klíč, ačkoliv většina automatů je opatřena kulatým tlačítkem (Start). Mějte také na paměti, že většina moderních modelů má elektrickou ruční brzdu. K odjištění ruční brzdy silně stiskněte brzdový pedál.
Než se vydáte na cestu, doporučujeme, abyste se naučili k čemu jsou určeny jednotlivé polohy voliče P R N D. Tak a můžete vyrazit. Sešlápněte brzdu a ovladač nastavte do polohy Drive (D).
Dříve než své auto zaparkujete, zatáhněte ruční brzdu. Teprve až bude ruční brzda zajištěná, nastavte volič do polohy Parkování (P). Než z vozu vystoupíte, vypněte motor.
Teď, když víte, jak se automat řídí, dáme vám několik tipů pro vaše první bezpečné cesty:
Poloha B (Brake - brzda) v autě s automatickou převodovkou indikuje, že váš vůz brzdí motorem, což zamezuje přehřívání brzd v prudkém svahu a umožňuje rychlejší dobíjení hybridních baterií.
Při předjíždění v autě s automatickou převodovkou upozorněte na manévr pomocí blikačů a pak jemně sešlápněte plyn, aby auto začalo předjíždět. Bude-li potřeba, motor změní převodovou rychlost dle potřeby.
Pro nastartování vozu s automatickou převodovkou sešlápněte brzdu a stiskněte tlačítko START, které nastartuje motor.
Aby vaše cesta byla skutečně bezpečná, nezapomeňte na povinné ručení. U nás věříme, že nejlepším pojištěním je takové, které se přizpůsobí vašemu každodennímu životu. Proto si v naší pojišťovně můžete poskládat takové povinné ručení, které zajistí přesně takové krytí, jaké potřebujete.
Navíc vám budeme k dispozici již od prvního nastartování vozu a nabídneme vám hustou síť autoservisů vybavených nejnovějšími technologiemi. V případě potřeby tak můžete čerpat služeb zdarma a vrátit se na cesty hned jak to bude možné.
Přečtěte si:
Kontrolky v autě – na co si dát pozor?
10 funkcí a tlačítek v autě, o kterých jste pravděpodobně nevěděli