Doba na přečtení článku jsou 3 minuty

Vzestup robotických poradců a chatbotů

Co je chatbot? Čím se liší od robotického poradce? A proč by vás to mělo zajímat? Jestli jste si někdy položili podobnou otázku, nebojte se – nejste jediní. V našem článku se dozvíte vše, co potřebujete vědět o robotických poradcích a chatbotech včetně toho, jak vám můžou pomoct dnes – i zítra.

Co jsou chatboty a robo-poradci?

Chatbot je počítačový program, který simuluje konverzaci se skutečným člověkem tím, že napodobuje psanou nebo mluvenou řeč. Chatboty fungují na základě algoritmů – souborů naprogramovaných pravidel, kterými se počítače řídí – a jsou navrženy tak, aby rozeznaly, co říkáte, a odpověděly vám co nejpřirozeněji. Mnohé chatboty jsou připojeny k databázi, aby měly přístup k nejrůznějším informacím, jež pak zahrnují do svých odpovědí.

Oproti tomu robotický poradce je digitální platforma, která nabízí automatizované služby finančního plánování s minimálním dohledem člověka nebo úplně bez lidského dohledu. Stejně jako chatboty pracují na základě algoritmů, jsou však (s pomocí finančních odborníků) navrženi k poskytování cílených doporučení vycházejících z informací, které poskytnou uživatelé platformy robotického poradenství.

Definice robo-poradců a chatbotů se často překrývá, protože některé chatboty fungují jako rozhraní mezi robo-poradci a lidmi, kteří je používají. Takže místo vyplňování formulářů a klikání na tlačítka vám takové chatboty umožní prostě si se svým robo-poradcem „promluvit“.

Teď už víte, jaký je rozdíl mezi robo-poradci a chatboty, tak se na ně pojďme podívat podrobněji.

Co chatboty umí?

Chatboty se nejčastěji využívají jako virtuální asistenti zákaznické podpory. Potřebujete-li získat relativně jednoduché informace, jako je zůstatek na vašem bankovním účtu nebo otevírací doba místní pobočky, je dost možné, že vám pomůže právě chatbot.

Komunikace s nevhodně nasazeným chatbotem bývá frustrující, ale při vhodném použití může být chatbot velkým přínosem. Firmám chatboty pomáhají v situacích, kdy převezmou zodpovídání jednoduchých dotazů zákazníků, aby se zaměstnanci mohli plně věnovat klientům se složitějšími problémy a prohlubovat tak jejich důvěru k firmě. Nám ostatním mohou chatboty ušetřit čas. Na konverzaci s chatbotem totiž nemusíme čekat, protože je schopen nám potřebné informace poskytnout okamžitě.

Ale chatboty umí víc než jen odpovídat na dotazy zákazníků. Inovativní aplikace – od zdravotních aplikací, jako je virtuální společník pro lidi s demencí nebo lékařský chatbot, který sleduje zdravotní stav pacienta v čase a pomáhá lékařům lépe diagnostikovat onemocnění, po Disney chatbota, který umožní dětem spolupracovat s králičí policistkou na vyšetřování zločinů v zemi zvířat – ukazují, že chatboty mohou radikálně změnit mnohé stránky našeho života. A i když je tato technologie zatím v počátcích, možná si už brzy budeme organizovat život s pomocí vlastního virtuálního asistenta.

Jak fungují robotičtí poradci?

Betterment, první robo-poradce, vznikl v New Yorku v roce 2008. Při registraci na tomto portálu vyplníte krátký dotazník zaměřený na vaše investice a finanční situaci. Robo-poradce vám na základě těchto informací poskytne přehled o vaší finanční situaci a nabídne přesná doporučení, jak investovat co nejlépe, abyste dosáhli svých finančních cílů. Jeho algoritmy jsou dokonce navrženy tak, abyste na daních z investic neplatili víc, než musíte.

Dnes si můžeme vybírat z mnoha investičních platforem s robo-poradci. Jsou tak pokročilí, že zvládají daleko složitější úkoly, takže stále více lidí může investovat i bez rady finančního odborníka. Někteří robo-poradci doporučují způsoby, jak navyšovat majetek, a automaticky investují nebo vyvažují vaše portfolio, zatímco jiní umí sledovat vaše výdaje a pomohou vám spravovat rozpočet. Nabídka těchto služeb rychle roste, očekává se, že hodnota majetku, který robo-poradci spravují, v průběhu roku 2021 přesáhne jeden bilion dolarů.

Proč robo-poradce nepoužíváme všichni?

Jedním z hlavních problémů při používání robo-poradců je nedostatek důvěry. A kvůli jejich stávajícím omezením nejde o nepodložené obavy.

„Profesionální finanční poradci potřebují výborné komunikační dovednosti a velkou dávku empatie, takže není pravděpodobné, že by je robo-poradci mohli v brzké budoucnosti nahradit,“ říká Keith Richards, výkonný ředitel Personal Finance Society. Situaci nenahrává ani skutečnost, že robo-poradci umí pokládat pouze relativně jednoduché otázky. Člověk může jít víc do hloubky, podrobně zákazníkovi vysvětlit investiční koncepty a potenciální důsledky investičních rozhodnutí. Takže i když robo-poradci mohou být vhodnými pomocníky pro klienty s jednoduššími požadavky, nejsou ještě natolik pokročilí, aby uměli zvládat složitější finanční situace.

Použití robo-poradce také omezuje vaše možnosti. Například si nemůžete vybrat, do kterých fondů investujete, nebo nemůžete koupit jednotlivé akcie. Nemožnost kupovat akcie však není pro běžného investora takový problém. Pro většinu z nás je lepší využívat indexové fondy, které sledují celkový výkon trhu (jako je například index trhu FTSE 100), než se snažit vybírat jednotlivé akcie, což může být doslova loterie.

A konečně je nutné říct, že robotičtí poradci doopravdy neradí – jen automatizují některé investiční postupy v závislosti na informacích, které jste jim poskytli. Když jim neřeknete, co mají udělat, neudělají to, a nejsou-li naprogramovaní, aby vám položili nějakou otázku, nepoloží ji. Tím pádem si robo-poradci neporadí s něčím nečekaným, což může způsobit problémy, když se vaše finanční situace náhle změní. To totiž vyžaduje kreativitu – dovednost, kterou do algoritmu zatím nikdo naprogramovat neumí. Lidskému finančnímu poradci naopak kreativita musí být vlastní.

Co bude s robotickými poradci dál?

Z toho jasně vyplývá, že lidským poradcům ještě zdaleka neodzvonilo. Navzdory omezením však robotičtí poradci najdou smysluplné uplatnění vedle svých lidských „kolegů“ zejména u klientů s jednoduchými investičními potřebami.

Jednoznačnou výhodou robo-poradců je rozhodně cena. Zatímco lidští finanční poradci si obvykle účtují provizi ve výši nejméně 1 % vámi investované částky, poplatek za robo-poradce se v průměru pohybuje kolem pouhých 0,25 %. Navíc se technologie robo-poradců neustále zlepšují. Je tedy pravděpodobné, že mnohá jejich omezení v příštích letech pominou.

V odvětví rozhodně vládne optimismus. Andrew Firth, výkonný ředitel a spoluzakladatel společnosti Wealth Wizards, prohlásil: „Vidíme, že budoucnost poradenství je v digitalizaci a nepřetržité dostupnosti. Dokonce se nebojím říct, že v nepříliš vzdálené budoucnosti bude mít svého digitálního poradce každý.“

12.01.2024
4 minuty

Chcete být na horách v bezpečí? Vyzkoušejte aplikaci Záchranka!

Aplikace Záchranka slouží k rychlému přivolání pomoci ať už se nacházíte na horách, uprostřed města, nebo třeba doma. Stačí pouze stisknout velké červené tlačítko na hlavní obrazovce. Díky tomu aplikace automaticky předvolí v telefonu linku 155 a na pozadí odešle zdravotnické záchranné službě informace o vaší poloze, signálu, kapacitě baterie a údaje, které jste vyplnili ve svém profilu. V případě, že byste nemohli mluvit, zmáčknete pouze tlačítko „nemohu mluvit“ a na obrazovce vyberete jednu z devíti nejčastějších situací, které dostanete na výběr. MUDr. Jana Kubalová ze záchranné služby Jihomoravského kraje dodává: „V krizové situaci např. při dopravní nehodě či úrazu v terénu si řada volajících nedokáže vybavit svou přesnou polohu. Stisknutí tlačítka je v těchto chvílích tím nejjednodušším krokem.“

Stisknutí nouzového tlačítka standardně přivolá zdravotnickou záchrannou službu. Pokud se ale nacházíte na horách nebo u vodní plochy, aplikace to sama rozpozná a automaticky kontaktuje navíc ještě i vodní nebo horské záchranáře. Horská služba má v aplikaci dokonce celý svůj modul, který je věnovaný prevenci a bezpečnosti na horách a zároveň v něm najdete tlačítko pro přímé kontaktování horské služby. Toto tlačítko se využívá v případě, že jste v horách v nesnázích, ale ne nutně v ohrožení života.

V aplikaci Záchranka nově najdete i rozšířený modul podrobné lavinové předpovědi pro horské oblasti v Česku, na Slovensku i v Rakousku. Podrobné informace zde najdete zobrazeny pomocí jednotných mezinárodních piktogramů a detailního popisu přímo od horské služby. V Česku je modul určen především uživatelům, kteří se pohybují v lavinových oblastech (např. skialpinistům), v zahraničí se ale s lavinami můžete setkat i na jinak volně přístupných místech, proto se může hodit i pro širokou veřejnost. Data, která v modulu naleznete, pocházejí přímo od lavinových preventistů příslušných pohoří v Česku i v zahraničí, proto je součástí modulu odkaz na jejich webové stránky. Tam můžete vždy najít další podrobné informace včetně sněhových profilů.

Aplikace Záchranka

Může se ale stát, že se dostanete do situace, kdy i zmáčknutí jediného tlačítka bude pro vaši situaci nadlidským úkolem. Aplikace vám ale kryje záda i v takovém případě, a to díky její elektronické knize túr. Zde je nutná kapka úsilí před vaší cestou, kdy do aplikace zadáte plán vaší cesty včetně přibližného časového harmonogramu. Práce knihy túr nabírá rychlý spád, pokud do určité doby svůj úspěšně dokončený výlet v aplikaci nepotvrdíte. V takovém případě aplikace nejdříve sama kontaktuje vaše blízké a poté i horskou službu.

Nejlepším řešením je ale vždy předvídat možná rizika a podstupovat již preventivně takové kroky, aby k žádným krizovým situacím vůbec nedošlo. Pro takové účely má aplikace Záchranka také vlastní řešení – varovná upozornění a výstrahy na špatné počasí, při požárech, povodních, lavinách či jiných zdraví ohrožujících situacích ve vašem okolí. Žádné číhající nebezpečí by tak pro vás s aplikací nemělo být překvapením. Za pomoci „lokátoru“ můžete také najít nejbližší pohotovost nebo pohotovostní lékárnu. V aplikaci najdete i interaktivní návod, jak na první pomoc nebo rady, jak se zachovat při běžných zraněních.

Aplikaci Záchranka je možné využívat i v zahraničí – konkrétně na Slovensku, v Maďarsku a Rakousku a využívat ji mohou dokonce i neslyšící.

Aplikace Záchranka vám sice nezměří spálené kalorie ani počet vystoupaných pater, ale za to může vám nebo někomu blízkému zachránit život. K dnešnímu dni je počet uživatelů aplikace 2,4 milionu a každý den se uskuteční z aplikace na 120 volání o pomoc. Více o aplikaci si můžete poslechnout v podcastu Generali České pojišťovny Stačí málo s Filipem Maleňákem, zakladatelem aplikace Záchranka, či na webu zachrankaapp.cz.

Vyberte kategorii