Jen málokterý dopravní prostředek přináší větší pocit vzrušení, volnosti a radosti z jízdy, jako motorka nebo moped. I když je jistě velmi lákavé rychle a zběsile vyrazit, některá rizika za to prostě nestojí. Jestli jste mezi motorkáři nováčkem a řidičák na motorku jste ještě moc neprovětrali, měli byste se nejprve naučit jezdit bezpečně, abyste si chvíle na silnici mohli opravdu vychutnat.
Helmy na motorku
Pokud jde o výbavu, nejdůležitější je investovat do kvalitní helmy, která ochrání hlavu. Přilba na motorku nemusí být extra drahá, ale musí splňovat místní bezpečnostní normy, konkrétně evropskou homologaci ECE. Lepší je poohlédnout se po helmě, která splňuje globální, ještě přísnější normu Snell. Helma vám také musí dobře padnout, takže ji vybírejte ve specializovaném obchodě, kde vám zkušený personál se vším poradí.
Oblečení na motorku
Dále budete potřebovat bundu, kalhoty, rukavice a boty na motorku, zvláště pokud jste před mopedem dali přednost motorce. Jistě si užijete hledání toho pravého motorkářského stylu, ale dbejte na to, aby vás výbava také dobře chránila. Zohledněte počasí – mrznout, nebo se v sedle motorky naopak přehřívat, není jen nepříjemné, ale i nebezpečné. A i když se vám to může zdát zvláštní, dodržujte jedno pravidlo – všechno vybavení za všech okolností. Může vám to zachránit život.
Další je na řadě samozřejmě stroj. Pro začátečníky jsou skvělé mopedy, ale chcete-li hned sáhnout po motorce, odolejte pokušení osedlat si tu největší a nejsilnější, jakou si můžete dovolit. Menší výkon a lepší ovladatelnost vám zajistí větší bezpečnost vám z dlouhodobého hlediska pomůžou stát se lepším jezdcem. Na internetu najdete spoustu článků, které vám umožní trochu se zorientovat v nabídce motocyklů vhodných pro začátečníky a vysvětlí vám například, jak jezdit na skútru nebo motorce v konkrétních podmínkách. Pak můžete směle vyrazit ke specializovanému prodejci a vyzkoušet, co vám bude vyhovovat.
Jezděte chytře
Bezpečná jízda vyžaduje klidné soustředění, proto za řídítka usedejte s chladnou hlavou.
Až konečně vyjedete na volnou silnici, dodržujte pro zachování bezpečnosti zlaté pravidlo: představte si, že jste neviditelní. To je důležité částečně proto, že často neviditelní opravdu jste – motorky se dobře schovají do mrtvých úhlů. Důležité proto hlavně je, že se budete chovat tak, jako by vás mohl někdo kdykoli srazit, a udržíte se tak ve střehu a v bezpečí.
Než vyrazíte na rušnější a nebezpečnější silnice, bude bezpečnější otrkat se na klidnějších silnicích, které dobře znáte. Zvýšíte si sebevědomí a získáte větší jistotu při řízení. I na těchto silnicích je důležité zůstat ostražití. Sebemenší nový a nečekaný prvek – třeba výmol nebo kus suti – může být pro jízdu na dvou kolech nebezpečný.
Reagujte na silnici
Při jízdě na motorce dbejte na správnou polohu rukou a nohou. To znamená zakrýt brzdy a držet plyn tak, aby ruce směřovaly dopředu, ne dolů, aby se vám nestalo, že při nárazu do nerovnosti na silnici nedopatřením zrychlíte. Nerovnostem na silnici se vyhnete i tím, když pojedete v kolejích, které vyjely pneumatiky aut, spíše než v drsnějším středu jízdního pruhu.
Je jedno, kterou z kolejí si vyberete, pozor si dejte jen při průjezdu zatáčkou. Maximalizujte svůj výhled na silnici před sebou tím, že se při odbočování doprava budete držet v levé straně jízdního pruhu. Při odbočování doleva to samozřejmě platí naopak. Pokud je však zatáčka slepá, držte se vždy vpravo, abyste se vyhnuli nákladním vozům nebo autům, která by mohla vybočit z řady.
Další skvělý trik je využít ostatní vozidla ve svůj prospěch. Když stojíte na křižovatce, může být lákavé využít své vyšší akcelerace a ujet jako první. Když však před sebe pustíte jiné vozidlo, můžete se za ním krýt a snížit tak pravděpodobnost srážky s někým, kdo přehlédl nebo ignoroval dopravní značení.
A nezapomeňte – jízda na zadním kole a podobné frajeřinky na silnici nepatří.
Myslíte si, že manuální převodovka je stále trendy? Jste na omylu. Evropská data ukazují, že zatímco v roce 2020 disponovalo 89 % nových prodaných osobních vozů manuální převodovkou, v roce 2024 se jednalo již jen o 32 %. Obliba vozů s automatickou převodovkou neustále roste. Nezkušeným řidičům pomáhá s řazením a řidič se tak může naplno věnovat řízení.
Automat je pohodlnější, a to nejen pro řidiče, ale i pro posádku, jelikož nedochází k nepříjemnému cukání při přeřazování. Navíc šetří motor, napomáhá k nižší spotřebě a umocňuje požitek z jízdy.
Dalším důvodem je také nabídka. V současné době většina automobilek nabízí většinu svých modelů v automatu. U luxusních značek se za manuální pohon dokonce připlácí. Ve spojení s hybridními modely nebo elektromobily je pak automatická převodovka pro výrobce jasnou volbou.
Tzv. automaty se z pohledu řidiče vyznačují dvěma zásadními odlišnostmi. Místo řadící páky je k dispozici tzv. volič, který bývá u některých modelů umístěn na jiném místě než klasická řadící páka. Dále se liší tím, že zde chybí pedál spojky. Auta s automatickou převodovkou mají pouze dva pedály: brzdu (vlevo) a plyn (vpravo).
Pokud řídíte automat poprvé, měli byste se seznámit s voličem. Některé připomínají řadící páku, ovšem jiné vypadají zcela odlišně. Místo schématu řízení uvidíte písmena (známá také jako polohy převodovky P R N D). Většina modelů má čtyři základní polohy:
Pozor! Model vašeho vozu může mít také stupeň Brzda (Brake - B). Tato poloha je podobná jako u polohy Vpřed (Drive - D), ale vždy, když sundáte nohu z plynu, přiměje auto zabrzdit. Tento systém zamezuje přehřívání brzd při brždění na prudkých svazích (třeba v horách), ale zároveň umožňuje dobití baterie u hybridních vozů.
Automobily s automatickou převodovkou disponují systémem rychlostních stupňů, které se autonomně mění v závislosti na rychlosti vozu. Jinými slovy, automobil sám volí rychlostní stupeň, který je v daném okamžiku nejvhodnější.
Jsou na volantu ve vašem autě z každé strany zahnuté páčky? Pokud ano, jedná se o tzv. pádla, kterými jsou opatřeny některé typy vozů s automatickou převodovkou. Pomocí nich je možné sekvenčně přeřazovat na vyšší nebo nižší rychlostní stupeň.
Tímto způsobem lze zkrátit nebo prodloužit dobu přeřazení na jiný rychlostní stupeň (na který by auto za normálních okolností přeřadilo autonomně) z důvodu zvýšení výkonu a reakceschopnosti vozu při sešlápnutí plynu. Toto ovládání je typické pro sportovní modely. Nováčkům za volantem automobilu s automatickou převodovkou využívání této funkce však rozhodně nedoporučujeme.
Řidičský průkaz skupiny B vás opravňuje k řízení osobního vozu jak s manuální, tak automatickou převodovkou, pokud jste složili závěrečné zkoušky na automobilu s manuálním řazením. Existuje však i varianta řidičského průkazu určená pouze pro automobily s automatickou převodovkou. Tento průkaz získáte po absolvování závěrečných jízd na vozidle s automatickou převodovkou, avšak neumožňuje vám řídit vozy s manuálním řazením.
Máte strach z řízení automatu? Nemějte. Chápeme, že některé prvky manuálního řízení vám budou zprvu chybět. V našem návodu se v 5 jednoduchých krocích dozvíte, jak automat řídit.
Než se vydáte na cestu, nastavte si polohu sedadla. Mějte na paměti, že nohy i ruce by měly být mírně pokrčené. Dokud je motor vypnutý, ujistěte se, že vám vzdálenost od palubní desky umožní sešlápnutí obou pedálů. Zároveň si nastavte zrcátka, abyste měli dobrý výhled.
Zapamatujte si, že plyn je vpravo a brzda je vlevo. Oba pedály byste vždy měli ovládat pravou nohou. Řidiči vozů s manuální převodovkou dělají často tu chybu, že používají levou nohu, kterou jsou zvyklí ovládat spojku. Použití levé nohy v automatu však může vést k nechtěnému sešlápnutí brzy. Proto se ve vozech s automatickou převodovkou levá noha nepoužívá vůbec.
K nastartování vozu lze použít klíč, ačkoliv většina automatů je opatřena kulatým tlačítkem (Start). Mějte také na paměti, že většina moderních modelů má elektrickou ruční brzdu. K odjištění ruční brzdy silně stiskněte brzdový pedál.
Než se vydáte na cestu, doporučujeme, abyste se naučili k čemu jsou určeny jednotlivé polohy voliče P R N D. Tak a můžete vyrazit. Sešlápněte brzdu a ovladač nastavte do polohy Drive (D).
Dříve než své auto zaparkujete, zatáhněte ruční brzdu. Teprve až bude ruční brzda zajištěná, nastavte volič do polohy Parkování (P). Než z vozu vystoupíte, vypněte motor.
Teď, když víte, jak se automat řídí, dáme vám několik tipů pro vaše první bezpečné cesty:
Poloha B (Brake - brzda) v autě s automatickou převodovkou indikuje, že váš vůz brzdí motorem, což zamezuje přehřívání brzd v prudkém svahu a umožňuje rychlejší dobíjení hybridních baterií.
Při předjíždění v autě s automatickou převodovkou upozorněte na manévr pomocí blikačů a pak jemně sešlápněte plyn, aby auto začalo předjíždět. Bude-li potřeba, motor změní převodovou rychlost dle potřeby.
Pro nastartování vozu s automatickou převodovkou sešlápněte brzdu a stiskněte tlačítko START, které nastartuje motor.
Aby vaše cesta byla skutečně bezpečná, nezapomeňte na povinné ručení. U nás věříme, že nejlepším pojištěním je takové, které se přizpůsobí vašemu každodennímu životu. Proto si v naší pojišťovně můžete poskládat takové povinné ručení, které zajistí přesně takové krytí, jaké potřebujete.
Navíc vám budeme k dispozici již od prvního nastartování vozu a nabídneme vám hustou síť autoservisů vybavených nejnovějšími technologiemi. V případě potřeby tak můžete čerpat služeb zdarma a vrátit se na cesty hned jak to bude možné.
Přečtěte si:
Kontrolky v autě – na co si dát pozor?
10 funkcí a tlačítek v autě, o kterých jste pravděpodobně nevěděli